Gå til innhold

Påkledning i vogna? (samme som 0-1 år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt på tre måneder er blitt en skikkelig utesover. Han vil ha midt-på-dagen-duppen sin i vogna utendørs, ellers nekter han å sove. Uansett vær eller vind. Det jeg da lurer på er hvor mye klær jeg bør pakke på han i de forskjellige temperaturene.

Han sover i en simo kombivogn (i bagen enda, selvsagt). Oppi bagen har han en voksi classic. Altså en ganske tjukk, foret pose. Har hatt på han body og strømpebukse innerst og ullbukse, ullgenser, ullsokker, votter og lue og så ned i posen.

Men dette holdt han jo varm når det var 10 minusgrader. Nå har det vært rundt 0, og han har vært varm og svett på ryggen når jeg har tatt opp han. Tenker derfor han har hatt for mye klær. Har nå begynt å bytte ut ullbuksa og ullgenseren med et sett i tynnere ull. Men lurer på om han fortsatt blir for varm.

Han har hendene opp mot ansiktet og veiver gjerne en del før han sovner, så da blir det jo ganske åpent ved hendene og brystet. Bør vel ikke kle av han for mye heller..

Så hva gjør dere? Hva har dere på barna når de skal sove ute når det er rundt 0 grader? Enn ved 5 varmegrader? Enn 10?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes en lett ulldress høres bra ut, men en litt tynn bomullslue og ikke veldig tjukke votter. Vi brukte innimellom bare å ha hennne liggende på lammeskinn, også med en dyne over. Den kan du jo lette på om det blir for varmt. Det er rett og slett bare å følge magefølelsen din på hva som er best også kjenne etter i halsen/nakken på hvor varm barnet er.

Skrevet

I voksi classic ville jeg ikke hatt mer enn body og strømpebukse pluss votter og lue når det er over 0 grader. Men det er jo så utrolig forskjellig fra barn til barn. Noen er jo så veldig varme av seg, andre må pakkes mye mer inn. Jeg har selv voksi urban, som er dunpose og derfor noe kaldere, og tuppa har på seg body, strømpebukse og fleecedress i den nå. Hun veiver av seg vottene etter en liten stund, men ermene er så lange på fleecen at hendene blir dekket likevel. I tillegg har hun en tynn bommulslue på seg. :) Det holder i massevis for henne ihvertfall. :)

Skrevet

Når det var 4-5 varmegrader ute her forrige uke, så la jeg et termometer nedi vogna. (bruker sportsdelen til vogna.) Da var det 11 varmegrader nedi vogna!!!

Så her ligger gutten på 11 mnd bare med body og strømpebukse og tynn ullue på seg nedi posen (Odenwalder)

Skrevet

Vi brukte aldri vognposen da snuppa var så liten og lå i bagen. Hun var rett og slett så liten at vi da ikke fant henne igjen inni posen!

Rart å tenke på nå.

Vi brukte å kle på henne 2 lag ull og noe vindtett utenpå (hun hadde kolikk og da måtte vi stadig ta henne opp når vi var ute på tur). Hun lå nedi bagen med et mykt og tykt pledd over seg/rundt seg på lammeskinn. Selvsagt hadde hun også lue og votter på.

Sammen med å ha på trekket over bagen var det nok selv for vår lille frysepinn av en slank dysmatur/prematur jente.

Skrevet

Okei, takk for svar jenter! :)

Syns dette med påkledning nå er veldig vanskelig. Er førstegangs og vil jo ikke at han skal fryse så har vel en tendens til å pakke på ham for mye..

Like etter at jeg skrev dette innlegget våknet han ute i vogna, og var kokvarm. :( Fulgte rådet med bare strømpebukse og body + lue og votter (skippa ullsokkene), og da ble han mye mer fornøyd. Og han var fortsatt mer enn varm nok når vi tok han opp igjen. :)

Er jo ikke så greit å kjenne på han underveis i duppen heller der han ligger begravd i voksiposen under insektsnett, kattenett og regntrekk.. ;p Bråker jo så mye før vi finner gutten at da er han lys våken!

Skrevet

I vinterpose ved varmegrader har eg ikkje hatt yttertøy på ungane. 1 lag ull (f.eks. body + strømpebukse) og tynn ullhue på baby, og ev. vottart dersom babyen har kalde hender.

No er jenta vår snart 2 1/2 år og eg gjer det same framleis. Var 8 grader her då ho sov ute i går, hadde på ho tynn ullgenser og tynn bukse + vanlege sokkar. I og med at ho er litt lang for posen har eg eit tynt teppe rundt overkroppen hennar.

Skrevet

Jenta mi ligger i en sportstrille med voksipose.

Da har hun på ulllongs, vanlig bomullsbokse, en bomullsbody/ull, en fleece genser, tynne votter + en tynn ull lue med hals.

da er hun verken kald eller opphetet når hun våkner..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...