blomstre Skrevet 26. mars 2010 #1 Skrevet 26. mars 2010 ...brukes det? Jeg skal ha hjemmepåske, og det kan jeg jammen ikke huske å ha hatt før. Så påskepynt eier jeg ikke og påskebakst har jeg ikke hørt om. Men noe må jeg jo ha å gjøre... Eggemaling med unga? Skoleboller?... HJELP! Hvordan LAGE påske i heimen? ;-)
Gjest sug lut Skrevet 26. mars 2010 #2 Skrevet 26. mars 2010 Jeg har tatt inn bjørkekvister for en uke siden, og de grønnes i tuppen. I morgen skal vi finne fram påskepynten, assorterte kyllinger og ting - ikke store mengder, men mest slikt som ungene har laget opp gjennom årene samt en kul gul lysestake og ei helt fantastisk hekla eggevarmerhøne jeg plukket opp på loppemarked. Og så skal vi male tre egg som far i huset blåste ut i dag morges (streng beskjed om at skal han ha eggerøre til frokost får han blåse, ikke knekke), som da går inn med alle de andre eggene som bor i et par eggekartonger i skapet med finserviset. Jeg mener jeg også har en påskeduk til benken, faktisk. Bake - njet.
Gjest Toxic Skrevet 26. mars 2010 #3 Skrevet 26. mars 2010 Hent inn bjørkeris som du setter i vann. La ungene male påskeegg, og heng eggene på riset. Enkel og grei dekorasjon som gir fin påskestemning. Jeg eier heller ikke påskepynt, det eneste vi har framme er pynten som småen har laget i barnehagen. Påskebakst har jeg aldri vært borti, men påskelam er påkrevd. Sitter forøvrig å venter på å reise på påskeferie nå, hjem til mammas matfat
Gjest Skrevet 26. mars 2010 #5 Skrevet 26. mars 2010 Jeg lager ikke påske i heimen selv når vi har hjemmepåske, men baking er jo kos vi uansett driver med når det er fri så vi lager boller og hjemmebakt brød vi da
blomstre Skrevet 26. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2010 Å ja, brød var lurt. Jeg har jo fremdeles ikke fått testet den rugbrød oppskriften jeg fikk av Amandine! Jeg er vel også mer glad i mat enn i pynt...men greit om det kan kombineres med innendørs familieaktivitet. Verdens beste påskelam har jeg full kontroll på. Men hva spiser man til dessert da? Påskeegg? Bjørkekvister utgår pga av allergi, eller? Man plukker jo ikke kvister med rakler på, skylde de litt også går det greit?... Lurer på om jeg har noe julemarsipan igjen i frysen, kan jeg døpe den om til påskemarsipan? ;-)
Gjest Skrevet 26. mars 2010 #7 Skrevet 26. mars 2010 Påskelam er et must, ja. Jeg liker godt hjemmelaget karamellpudding til dessert, men det er vel ikke spesielt påskete da.
blomstre Skrevet 26. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 26. mars 2010 Problemet er om det i det hele tatt finnes en dessert som er påskete!... Men noe må man jo bruke alle eggene man blåser ut til, hm... eggnogg? (kan jo bli gøy)
Gjest amandine Skrevet 26. mars 2010 #9 Skrevet 26. mars 2010 Lammelår og pavlova med bringebær fra i fjor sommer til dessert er påske! Påskeeggene mine har vært på plass lenge (fantastiske malte av bestevenninne med dreis på penselen og glimt i øyet), Liten påskeduk fra loppis(at folk gir fra seg sånt, da?), og etterhvert en voksende samling kyllinger laget på skolen og i bhg. Noen nye kommer til hvert år, noen blir spart og noen blir faset ut av den brutale mammaen her i huset.. Egne påskekopper har jeg ikke, men som koppoholiker burde jeg kanskje skaffe meg det. (Hmm her begynner en plan å ta form) I morgen drar vi til ytterste ytterst ved havet - god påske, jenter!
blomstre Skrevet 26. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 26. mars 2010 Sniff inn litt sjøluft for meg! og god påske :-)
Gjest sug lut Skrevet 27. mars 2010 #11 Skrevet 27. mars 2010 Forresten, jeg kom på at jeg er vokst opp med at det alltid var bløtkake på påskeaften, pynta med boksfersken som var fine og gule.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. mars 2010 #12 Skrevet 27. mars 2010 jeg tror jeg skal ta ned julepynten. - det er påske stemning nok i det. også kjøpe påskeegg da verken mer eller mindre
blomstre Skrevet 27. mars 2010 Forfatter #13 Skrevet 27. mars 2010 he, he, der sa du noe. på tide at jeg tar ned julekortene kanskje...
solita 06 Skrevet 27. mars 2010 #14 Skrevet 27. mars 2010 Her har vi noen påskeliljer, servietter med fine påskeegg fra Rema, lysegrønne stearinlys og en pappbegerpåskekylling med karse oppi som poden har laget i barnehagen, riktig så påskefint! Brød lager jeg alltid i påska, mange fridager og kjedelig m tørt brød. Har en oppskrift på påskekake et eller annet sted, formkake m mandler og appelsin tror jeg. Ikke testet, men så god ut!
Stjerne37 Skrevet 28. mars 2010 #15 Skrevet 28. mars 2010 Familien min baker alltid brød. Pizzasnurrer som vi bare tar opp fra frysern og varmer som enkel lunch. Suksseskake.....den er gul fant ut at da kunne vi bruke den som påskekake.....eller bare en unnskyldning for å få i seg enda flere kalorier. Ellers noen påske kyllinger rundt om kring.
blomstre Skrevet 28. mars 2010 Forfatter #16 Skrevet 28. mars 2010 Suksessen er jo god og gul og fiin ja! ...Men nå har jeg kjøpt inn til brownies... får se om jeg ikke får påska den opp på et vis :-) Ellers har jeg fått ned julekortene. Og jentene kom hjem med hver sin påskepynt på fredag... Vi har et par tre dager igjen før påska begynner her, så god tid! Jeg hørte foresten en påskesang på p4 i dag, en amerikansk sådan.
blomstre Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #17 Skrevet 29. mars 2010 Nostalgi! Den bløtkaken høres ut som den er tatt rett ut fra et av min mors gamle Hjemmet fra 70-tallet :-)
blomstre Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #18 Skrevet 29. mars 2010 Kom at vi pleier å lage omelett til frokost på hytta, det kan man jo gjøre hjemme også. Og svigers pleier å ha utendørs vaffelsteking, det er jo en tradisjon som bør videreføres! Denne påska blir bra :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå