temine Skrevet 26. mars 2010 #1 Skrevet 26. mars 2010 Når legger dere barna i 4-årsalderen, og når står de opp? Her legges tulla på 4 kl 7, samtidig som lillebror på 1 år. Også sover begge til ca 6.30-7.30. Hun på 4 har et ønske om å få være litt lenger oppe enn lillebror, men reddd et blir for lite søvn da. De står jo opp så tidlig begge to.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 26. mars 2010 #2 Skrevet 26. mars 2010 Legger 4 åringen kl 20.00. Eldste på 9 år legger seg kl 21.00. Synes det er litt viktig å gjøre forskjell på ungene når det er såpass stor aldersforskjell. Nå har jo ikke du så stor aldersforskjell på ungene, men kanskje eldste kunne fått vært oppe 1/2 time lenger enn lillebror? Sover de på samme rom? våkner de av hverandre? Det spørs jo hvor tidlig de må opp også. Her står lillemor opp mellom 7.00 og 7.30. I dag sov hun faktisk til kl 8.00 enda hun sovnet kl 7.00 i gårkveld.
Gjest sug lut Skrevet 26. mars 2010 #3 Skrevet 26. mars 2010 Fireåringen la seg vel til å sove sju og sov sine tolv timer. Det fungerte helt fint. Jeg ville nok heller lagt lillebror tidligere enn henne senere. Det trenger ikke være mye forskjell, men jeg skjønner godt at hun vil ha noe igjen for å være fire Hva med å ta lillebror et kvarter-halvtime før, og så gi henne ekstra kosetid med deg? Husker så godt hvor stas det var - jeg og muttern satt foran radioen og hørte ønskekonserten (mener jeg det var ) etter lillebror var lagt...
blond Skrevet 26. mars 2010 #4 Skrevet 26. mars 2010 Han la seg klokka 1930, men sovnet i 20-20.15 tiden og i våknet 6.30 tiden. Jeg skjønner at jenta di gjerne vil være lenger oppe enn lillebroren. Er ikke sikkert at det skal så mye til, bare et kvarter alene med dere kan være nok til å gjøre henne fornøyd. Du kan legge som forutsetning at hun skal være enkel å få opp om morgenen, hvis det ikke fungerer godt kan hun ikke være lenger oppe enn broren.
Ranveig R Skrevet 26. mars 2010 #5 Skrevet 26. mars 2010 Som dei andre seier - det er ikkje mykje som skal til. Om lillebror legg seg kl 7, så er det truleg nok for storesøster om du f.eks. les ei bok eller leiker med berre ho aleine i nokre minutt før du legg ho, og så kan ho vere i seng før halv 8. Guten vår er 4 1/2 år, og har eit lite søvnbehov. Legg seg kl 20, men sovnar aldri før 21, ofte blir det nærare 22. Han er som regel oppe mellom 6.30 og 7.
temine Skrevet 26. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2010 Takk for svar! Tulla MÅ aldri opp tidlig, og hun sover på eget rom, men jeg har likevel morgenfugler til barn. Jeg og mannen pleier å bytte på å legge barna. Vi tar lilleknert og tulla annahver kveld. Tulla får lesing på senga osv, lilleknert bare legges. Sånn sett er hun jo oppe litt lenger enn han uansett. Får høre med henne om hun heller vi ha lesinga nede i stua før vi går på badet. Kanskje det kan få henne til å tro at hun er litt lenger oppe;)
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2010 #7 Skrevet 26. mars 2010 Her gjør vi kvelddstellet samtidig på junior og mini, de er 4,5 og 21 mnd gamle. Mini blir lagt i sengs og sagt god natt til, så legger vi oss sammen men junior i var seng og leser og prater ett kvarters tid før vi legger han i sin seng. De deler rom, da har mini allerede sovnet og junior får sin tid sammen med meg eller gubben alene på kvelden!
moota m storebror&lillebror Skrevet 26. mars 2010 #8 Skrevet 26. mars 2010 Etter at vi flyttet så har storesøster og lillebror fått rom sammen. (Så kan mamma sove alene hehe=) ) Og da har det ofte tatt litt tid før de sovner. Men her en dag så prøvde jeg å legge lillebror (2 1/2 år) kl.19, da sutret han til kl.20. Så la jeg storesøster (4 1/2 år) kl.20.05. Da var det rolig til kl.20.15 eller noe slik. Før når lillebror sov med meg, så la jeg han ca kl.19 og storesøster en gang før kl.20. Noen ganger rett etter han, om hun var trøtt. De står opp i 8 tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå