Gå til innhold

lov å klaske til barna? på hendene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg var på besøk til ei venninne, som også hadde en annen venninne på besøk, med en unge..

ungen prøvde å skulle slå mammaen sin..

dermed ser jeg at moren snur seg og klasker,ganske hardt oppå hånden til ungen..

er dette i det hele tatt lov?

ungen fikk ikke vondt(tror jeg ikke)..

men man så at han ble sjokkert..

tror han var snart 1,5 år.. :)

jeg tenker: hvorfor prøve å få ungen til å slutte å slå, når hun slår tilbake?

hva sier den norske lov?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var lov før med enkle dask, men tror (nesten sikkert) at den loven ble endre i sommer og at det nå er forbudt å utøve noen form for fysisk avstraffelse av barn.

Tenker at foreldre som knipser og dasker babyer/smårollinger og kjefter på dem og blir sur på dem når de ikke "lyer" heller burde lese litt om barn i alderen 8 mnd -2 år, f.eks "forstå 1 åringen". Da ville de kanskje forstått litt mer av hvorfor barnet er som det er og finne bedre måter å respondere på. Ingen 1 åringer river ned CD'er eller slenger blomsterjord utover gulvet for å plage eller være slem slik en del uopplyste mødre (og fedre) later til å tro...

Skrevet

Man har ikke låv og slå onga. sån e det bare her i norge.Man får heller aldri en unge t å slutte å slå, da man står t bake og samtidig sei at det har man ikke låv t, før da sei man en ting og gjør nåkka anna og da bli ungen forvirra om ka som e lov og ikke.

Skrevet

Nei, dette er ikke lov!!!

Dessuten er det jo helt ulogisk å lære et barn at det ikke er greit å slå ved å slå selv.

Det er jo også maktmisbruk å ty til slike midler for å lære barn hva som er akseptabelt.

Jeg mener at man aldri skal gjøre noe med barna sine som man ikke ville gjort med en venn eller partner. Barn er likeverdige mennesker som oss voksne og man bør derfor behandle dem med samme respekt og verdighet.

Skrevet

Lov eller ikke så burde det være ganske innlysende at det er idiotisk å tro at man lærer barn å ikke slå ved å slå selv. Barn gjør som vi gjør ikke som vi sier. Dessuten er jo barnet veldig lite og slår ikke for å være slem og trenger å lære empati. Det lærer det ikke ved å bli slått (noe moren også burde synes er ganske innlysende).

Men jeg er, i likhet med Alva, ganske sikker på at den nye loven gjelder all form for fysisk avstraffelse, inkludert såkalte klaps på lanken osv.

Skrevet

Jeg tror ikke det er lov nei, selv om man sikkert ikke akkurat ville fått fengselsstraff av et klask eller knips. Uansett er det fullstendig unødvendig- og dessuten en helt idiotisk måte å skulle lære en unge at det ikke er lov å slå på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...