Gå til innhold

Gartnerlosjen: krisemøte!

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

Joda, det spirer og det vokser. Men alt jeg planta om i potter for ei ukes tid siden har fått et lag av noe som ser ut som spindelvevmugg, litt ullent og hvitt, oppå! Det var ny jord, så det er ikke noe som ble med inn fra hagen i sommer, så hva kan det være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være noe dritt som har fulgt med den nye jorden. Jeg plantet engang om en potteplante med helt ny jord, og etter noen dager var det to knallrøde dritkvalme ganske store sopper i potten.

Gjest sug lut
Skrevet

Men hvorfor får de mugg, da? Og er det noe som kommer av seg selv eller var med jorda? Det kom etter de flytta til kjøligere rom, men det er jo riktig, og jord skal jo kunne vannes uten at det blir mugg fordi det er fuktig?

Skrevet

Fordi du er så muggen?... (fniis)

Er jord ferskvare? Kan du ha fått en pose fra i fjor som har vært på fuktig vinterlager? Eh, jeg aner vel egentlig ikke...

Men jeg er ganske muggen nå! Har vært på generalforsamling det kom 5 stk!... Inspirerende må jeg si. Ja, ja, da har vel jobben vi har gjort vært grei da, folk hadde vel møtt opp for å klage hvis ikke :-/

Skrevet

Tror det er jorda. Svigermor som har prisvinnende hage og helt dilla er veldig kresen på hvor hun tar jorda fra. Ellers kan det jo være noe smittsomt. Har du mugne planter i rommet der disse stakkars spirene nå står og har det vondt?

Gjest sug lut
Skrevet

Vet du, blomstre, da har dere egt rett til å innføre enevelde og slutte å legge fram saker i det hele tatt. Det kan jo vise seg å bli besparende.

Skrevet

Ville nok rørt litt i jorden og tørket den opp litt. Kanskje du har hatt på for mye vann og kanskje det er lurt å la planten suge vann fra undersiden.

Gjest sug lut
Skrevet

Hm. Har aldri vært noe rart m jord derfra før, og lukta ikke rart heller, da det kom ut av posen. Og det er ingen smittekilder, står ikke andre enn de 35 spireplantene der. Og de ser ut til å ta det helt med ro og lar seg ikke affisere av litt mugg, så da får de bare stå. De er jo så små ennå at å skulle plante dem om igjen ville bli massedrap.

Gjest sug lut
Skrevet

Ja, tenkte også på det. Men har egt bare vanna da jeg planta, for det er såpass kjølig at det tørker ut lite og spirene er jo stort sett ikke mer enn 10 cm (bortsett fra tomatene, som er blitt høye og kraftige og nå må få blomsterpinnestøtte snart).

Men så lenge de vokser som de skal så får det heller være.

Skrevet

Det skjedde med rosmarinen min og. Eg lot den tørke heilt opp, og fjerna heile topplaget av jorda. Og så vatna eg den mindre i ettertid (den vil visst vere nesten heilt tørr heile tida). Den er frisk og fin no...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...