Gå til innhold

"Stort" hode på baby. Hva kan det bety?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på 3 mnd kontroll i dag og hodet hans vokser enda litt for kjapt (samme som på 6 ukersen) i forhold til vekt og lengde. HS spurte om det er noen store hoder i familien og det synes jeg jo at det er. Jeg f.eks. har alltid problemer med å finne luer og hatter som passer og 2-åringen vår har også et ganske stort hode. Så det kan være arv. Men hun vil uansett at vi skal komme tilbake om en mnd.

Jeg ble litt skremt, så glemte helt å spørre om hva det evt. kan feile han.

Noen som vet? Må tilføye at hun var veldig fornøyd med han ellers. Han er våken, gir god kontakt, "prater" mye og er sterk i kroppen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste jeg har hørt om som har fått en slik tilbakemelding fra helsestasjonen, har bare vært tilfeller av at ungen har litt stort hode og ferdig med det. Det kan være arvelig eller tilfeldig, og det går seg oftest til.

Grunnen til oppfølgingen er hovedsaklig at man vil utelukke hydrocephalus (vannhode). Så lenge det oppfanges tidlig, regnes ikke dette som spesielt farlig. Du kan lese om diagnosen her: www.stolav.no/templates/StandardMaster____91344.aspx

Skrevet

Takk for svar! Kikket på linken og googlet etter bilder og det var jo noe helt annet! Han ser jo helt normal ut. Håper at det går seg til og at det bare er mitt "vannhode" han har fått :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...