Gå til innhold

PCOS. Erfaringer??

Mamma til gutt og jente.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått påvist Pcos. Noen som kan fortelle meg tips/ medisinering/hva jeg skal forvente??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også PCOS, og mine erfaringer med det er at jeg har VELDIG uregelmessig menstrasjon, extra hårvekst på bein, og jeg leit veldig med å bli gravid... Måtte gå til homeopat.

Ellers vet jeg ikke and medisinering eller no, det eneste er jo det at man kan bruke p piller, eller andre ting, for å regulere menstrasjon, og få nok østrogen, Jeg hadde nemlig for mye testosteron..

har levd med detta i 9 år nå, å kan ikke si at det plager meg så veldig=)

Håper detta kanskje hjalp deg litt....

Skrevet

Jeg har PCOs og har alltid hatt svært uregelmessige sykluser, økt behåring, lett for å legge på meg og humørsvingninger m.m.

Det som hjalp meg etter mange år med uvitende leger (som ikke visste mer enn å gi meg p-piller for å tvinge syklusen i et annet spor...), var metformin, yoga/trening og å kutte ned på karbohydrater.

Metformin er opprinnelig en medisin for diabetikere, men den hjelper mange med PCOs og, både de med og de uten insulinresistens.

Etter 1 års tid hadde jeg gått ned en del, hadde mer stabile sykluser og ble gravid etter 1 liten glipp :-)

Har du en god gynekolog? Hvis ikke, og du bor i eller nær oslo kan du få adr til min på PM. Han har hjulpet meg mye.

Henviste meg bl.a videre til Tom Tanbo på rikshospitalet som er blandt de som vet mest om PCO i Norge.

Søk litt etter info om pco og metformin på nettet, og skaff deg en lege/gynekolog med kunnskap om det :-)

Skrevet

Og hvis du blir tilbudt masse hormoner m.m, still spørsmål og let etter info/forskning. PCO damer tåler dårlig hormonstimulering, og mange leger eeelsker å pøse på med de forb.... hormonene.

Hvis du ikke ønsker flere barn eller er nevneverdig plaget, så er det jo ikke noe å stresse med. Man lever jo helt greit med pco.

Bedre å regulere litt med kosten enn å proppes med kjemi, syns nå jeg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...