Gå til innhold

Om taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke akkurat hvor grensen går sånn rent juridisk. Men jeg arbeider selv innenfor et taushetsbelagt yrke - og det kunne ikke ramle meg inn å snakke om jobben min på klientbasis på nett. Uansett om jeg skriver om historien, er anonym eller ikke - så skal mine klienter føle seg trygg på at jeg aldri sier noe til noen, hverken her inne eller blant folk.

Nå er det vel flere som tenker som meg, men det øyeblikket man som lærer, BVarbeider eller jordmor skriver om eksakte episoder, så kan man være med på å skape uttrygghet for hele sin profesjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Amen.

(Men jeg tror ikke et øyeblikk på at denne påstått barnevernsarbeideren som spør om samtaleråd her inne, er reell).

Skrevet

Grese går faktisk på å snakke om enkelt mennesker/hendelser på jobb. Selv om du ikke sier navnet kan det komme fram info etterpå som kobler det du sa i en gitt situasjon med en bestemt person og da har du gjort en feil. Jeg synes at mennesker som jobber med ting som er tauhetsbelagt bør holde jobbsnakket sitt på jobb. Har man behov for å kufte noe kan man gjøre det med en kollega eller overordnet. Har selv jobbet i yrker hvor man fpår noen "gode historier" men holder meg for god for å dele det med noen som ikke jobber samme sted.

Skrevet

Kanskje man bør tåle at det går en offenlig debatt rundt en profesjon. Det kan føre til utvikling innen for et hvert fagfelt og ha nye sett med øyne til å vurdere.

Har forøvrig ikke lest innlegget det refereres til.

Skrevet

Taushetsplikt er taushetsplikt, enten det er familie, venner , eller anonymt på nett.

Skrevet

Men vi vet overhode ikke om taushetsplikt blir brutt her inne. Innlegg kan være skrevet av et menneske med en helt annen agenda. Innlegget kan også være omgjort eller bare en case. Det er selvfølgelig ikke nødvendig å utdype dette poenget på et anonymtforum der man ikke oppgir sitt eget eller andres navn.

Skrevet

Vet om ei på facebook som titt og ofte skriver om jobben sin i statusen.

Ikke at vi andre vet hvem hun snakker om, men det er en klient på jobben hennes som sliter henne fullstendig ut omtrent daglig, og dette får vi vite om i statusoppdateringene hennes.

Jeg føler dette er brudd på taushetsplikten, selv om navnet på den psykisk utviklingshemmede klienten ikke er nevnt.

Noen burde hatt en annen jobb.

Skrevet

Tenker det samme som Pila!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...