♥Koseklumpen-3 barnsmor♥ Skrevet 25. mars 2010 #4 Skrevet 25. mars 2010 Etter litt googling har jeg funnet ut at ferritin er et protein som befinner seg for det meste i kroppen celler og som utgjør kroppens normale deponeringsform for jern. Det ferritinet som utskilles i blodet er det som kommer frem på blodprøvene og blir gjerne omtalt som kroppens "jernlager". Normale verdier hos kvinner er mellom 10-110. Med en verdi på 22 har du normale verdier. Den må under 10 for å være lav.
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 26. mars 2010 #5 Skrevet 26. mars 2010 Hvis du er plaget av svimmelhet og har en verdi på 22 bør du begynne på jerntilskudd! Jeg har vært fryktelig svimmel og kortpustet i ca 3 mnd (er nå i SSU 32+5), har tatt to ferritinprøver men har bare fått høre fra legesekretæren at de var fine. Men sist jeg var hos legen sjekket han verdiene, og da var verdien min på 14. Og i og med at under 10 er jernmangel + at jeg faktisk er så plaget av svimmelhet anbefalte han meg å begynne å ta jern.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå