Anonym bruker Skrevet 25. mars 2010 #1 Skrevet 25. mars 2010 Jeg skjemmes, men jeg klarer ikke å ta tak i det..huset vårt ser bombet ut til enhver tid. Kan klare å ta et skippertak innimellom men så går det noen dager og det er like bombet. Vi har aldri besøk, sier alltid at det ikke passer. Og om det skulle være noe som bursdager o.l. rydder og vasker vi i to-tre dager i forkant. . Jeg syns dette er pinlig og grusomt, vi har jo barn. Ikke har de venner med seg hjem heller, fordi det er så rotete...Dessverre er vi begge sånn, selv om vi har vokst opp i rene og ryddige hjem. Jeg ser selv av å lese det jeg har skrevet, at det ikke går an å ha det sånn. Jeg er så flau at jeg har lyst til å legge meg ned og gråte..vær så snill å ikke døm meg. Jeg trenger tips til hvordan jeg kan få orden på dette, og klare å holde det sånn...jeg vil så gjerne kunne ta imot uventet besøk uten å få panikk når det ringer på døren. Flau...
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2010 #2 Skrevet 25. mars 2010 Du skal iallefall vite at du ikke er alene. Jeg synes det er skikkelig stress å få besøk, for da vet jeg at jeg har dagesvis med masse rydding og vasking foran meg. Døra blir bare så vidt åpnet om det ringer på, og de får ikke akkurat komme inn. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke gidder å rydde nå. Jeg er sliten på grunn av baby og en umoden mann som er mer til besvær enn behjelpelig.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2010 #3 Skrevet 25. mars 2010 Slutt med skippertak:) ta ting etterhvert. Når dere har spist, så rydder dere vekk på kjøkkenet, og vasker opp kopper og kar, og setter i oppvaskmaskina det som skal dit. Tørk over kjøkkenbenk og bord:) Lær ungene og dere selv å henge opp klær og sette skoene på plass med det samme dere kommer inn. Når det er mye rot som ligger, er det lurt å ta med en søppelsekk og ta en rassia og kast, kast og kast. Gammel reklame, alt som dere ikke skal ha. Sørg for å ha en fast plass til alt, og istedet for å trykke ting ned i skuffer, ta deg 30 sek og se over om du virkelig skal ha det du tenkte "å se på senere". Ha en tørrmopp stående parat, lett å moppe over om du ser det er smulete. Mye enklere enn støvsugeren:) Tørk støv og vask gulv minst en gang i uka, MÅ IKKE skje på fredag. Ta den dagen som passer deg best. Tørk over vasken på badet når du pusser tennene på kvelden eller morningen. Legg klær direkte i skittentøysdunken, ikke ta omveien om gulvet! Vi har det, for all del, ikke perfekt, og det hender vi har litt stressrydding her om vi vet vi får besøk. Men da er det sjelden vi trenger mer enn 5-10 min før alt ser OK ut her:) Gjentar igjen, at moppen er super! Lykke til, få med deg mannen og barna. System er supert! Faste plasser! Lag tegning eller skriv f.eks på bokser til ungene, at her skal luene dine ligge, sammen med vanter og skjerf. Bilene skal ligge i den boksen på rommet ditt, dukkeklærne her og andre leker der. Lag tegninger så er ikke ungene i tvil:) Skryt hemningsløst av de i starten, og når du ser at de får det til, så roer du skrytinga sakte men sikkert ned. Er ikke av den oppfatning at ungene skal roses opp i skyene bare for at de gjør den minste ting.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2010 #4 Skrevet 25. mars 2010 oi- det kunne vært meg som skrev hovedinnlegget.. Jeg er ekstremt rotete av meg, kan ha det helt ryddig, så etter 2 timer er det bombet. nå har jeg fått barn, og klarer å holde det litt mer anstendig, tenker belønningsystem for meg selv:) når jeg har gjort en time husarbeid på morgenen, skal jeg sette meg ned med en god kopp te. fikk ei bok av ei venninne, den heter, endelig ryddig. (skal virke slik som den endelig røykfri boka) men denne boka er rota vekk, hehe, men jeg begynte å lese på den, og fikk mange gode tips der. jeg er også vokst opp i et eksremt ryddig, nesten sterilt hjem, brukte alle mine ettermiddager og helger på å rydde og vaske for min skrøpelige mor, så har vel fått husarbeid i vranga.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2010 #5 Skrevet 25. mars 2010 Hehe, da er du ikke min svigerinne, for hun har arvet sin mors skrekkelige overdrevne vaskebehov og steriliseringsbehov. Jepp. De vasker så og si hele tiden. Men hennes mor er ikke skrøpelig da, hun er tvert i mot vokst opp med at hun ikke trengte gjøre en dritt hjemme. Det er kanskje forskjellen, hehe...
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2010 #6 Skrevet 25. mars 2010 hmm...nå ble jeg nesten redd her..kan ikke huske å ha skrevet dette innlegget,men det kunne ABSOLUTT ha vært meg. Jeg får besøk i kveld, og holder derfor på å stresse meg ihjel for å få huset til å se NOGENLUNDE greit ut..fy faen hvor det ser ut hær! Jeg har holdt på i 2 dager allerede, men er bare ferdig med 2.etg (skal ha overnattingsbesøk, så da må d jo se greit ut oppe å..).Eller ferdig og ferdig..håper barna holder døra til vårt soverom igjen for å si det sånn..hiver all mulig dritt inn der, nesten umulig å finne senga:P skittenklær, rene klær som jeg ikke har giddet å få i skap ennå osv. Skulle ha strøkret og skiftet gardiner på kjøkken og stue å, men tror ikke jeg rekker mer enn kjøkkenet gitt..MEN jeg har rukket å skifte på alle sengene, vasket rommet til minste mann, ryddet og vasket gang oppe og trapp ned siden i mårrest da:) skal vaske og rydde begge gangene nede nå, så skal jeg skru opp sko skap og nye klesoppheng i gangen (skal jeg vente på at gubben gjør det, blir jeg nok pensjonist først:P), før jeg skal stryke og henge opp gardiner på kjøkkenet (kanskje på tide å få ned julegardinene der..). Så skal jeg lage middag, dusje, gå på jobb noen timer, før det er på hodet hjem for å rydde og vaske ferdig stue og kjøkken. HÅPER jo indelig at gubben kan starte med dette mens jeg er på jobb da, men har ikke store forhåpninger.. Vi har heller aldri spontan besøk, det går bare ikke.må vite det i minst 2-3 dager først, så kanskje vi blir ferdige. Så trøst deg med det, HI, du er virkelig ikke alene! Jeg trodde faktisk jeg var alene i hele verden med å ha det så forferdelig rotete rundt meg jeg..Ble faktisk veldig beroliget av at det finnes flere:D (tørr ikke være annet enn anonym her..)
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2010 #7 Skrevet 25. mars 2010 Tusen tusen takk for svar til dere alle! Det er godt på en merkelig måte å se at det er flere like håpløse som meg, he he:-) Jeg setter også utrolig stor pris på rådene jeg har fått, og skal se om jeg klarer å ta dem til meg. Jeg merker at barna blir rotete også, og jeg kan jo ikke akkurat kjefte på dem når de slenger fra seg noe på gulvet, når jeg gjør det samme... Etter middagen i dag skal vi sette i gang og rydde rommene deres. Jeg har nå laget meg en liste som går over 9 dager, hvor jeg tar for meg ett rom pr dag, i tillegg til boder og klesskap. Jeg håper jeg skal klare å gjennomføre listen, og så skal jeg virkelig prøve å holde orden her hjemme. Det kjennes utrivelig å ha det sånn som dette, og jeg føler meg ekkel. Igjen, tusen takk til dere som har svart meg. Hi
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2010 #8 Skrevet 25. mars 2010 Det ekke bare deg. Støvsugde bak sofan i stad og tenkte glad jeg ikke har barnevernet på nakken. Det er det verste jeg har sett. Er ganske flink sånn i overflata, men har faktisk aldri pussa et vindu i mitt liv.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2010 #9 Skrevet 25. mars 2010 Kunne vært meg også som skrev innlegget. Er oppvokst med mor med støv på hjernen, og jeg er totalt motsatt. Men jeg liker jo ikke å ha det slik, jeg ønsker å ha det ryddig, men klarer bare ikke
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2010 #10 Skrevet 25. mars 2010 hihi, jeg kommer fra et slikt hjem og må si det er ganske slitsomt å være barn og voksne opp sånn som det. Jeg skal ikke skryte på meg å være den mest ryddige av oss 5 (3 barn), men hvertfall ikke den verste, men man blir som kjent påvirket av de rundt oss. Så når jeg for 3 år siden flyttet for meg selv ga jeg meg selv et løfte om å aldri få det sånn selv, og jaggu har jeg klart det. Selvsagt, det er ikke alltid ryddig, og jada, jeg kan ha ordentlige dårlige dager der alt flyter, men generelt ser det ganske bra ut Poenget mitt var egentlig, det kan fint bli ryddige barn av dine også
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2010 #11 Skrevet 25. mars 2010 Vi har en kjempetung hjørnesofa, den blir ikke flytta på hver uke akkurat. Så forrige dagen dro jeg den fram (slet meg omtrent ut på det..) og fikk vaska under der. Der var det ikke hybelkaniner nei, vi snakker vel heller om hybelelger*grøss* Også jeg som er allergisk mot blant annet støv, ikke rart jeg nyser... Litt av problemet er at den er akkurat for lav under til at jeg kommer til med støvsuger eller mopp, men høy nok i massevis til at støvet kommer til:( Ellers så ser det ikke så verst ut her heldigvis...
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2010 #12 Skrevet 25. mars 2010 Anonym 14.30: Takk for at du delte ditt perspektiv som barn i et sånt hjem. Det gir meg en vekker. Tusen takk.. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå