Gå til innhold

hygiene hos små jenter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte plutselig å tenke på det når jeg skifta bleie på tulla her nå. Det er jo almenkunnskap at man skal tørke seg forfra og bakover og aldri motsatt. Men hvordan funker egentlig detta hos bleiebarn? Når jeg vasker henne tar jeg jo automatisk forfra og bakover, men det er jo bæsj praktisk talt overalt... Har de en annen tålegrense for dette mens de er bleiebarn? Man kan jo ikke forhindre at bæsjen går fremover i bleia når hun bæsjer... Blei bare litt nysgjerrig her. :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel. jeg tørker vekk det værste bak først og så tørker jeg forsiktig vekk det som har kommet foran etterpå med en ren mesoft med vann.

Vil jo ikke ha noen urinveisinfeksjon.

Skrevet

Nei er nettopp det jeg tenkte på. Men "skaden" vil jo egentlig allerede ha skjedd i det øyeblikket bæsjen er der oppe før du skifter eller?

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg dytter litt på denne jeg for jeg undrer på detta fremdeles når jeg skifter bleier på jenta mi. Spesielt når hu har lekt masse på magen og bæsja, så blir det jo masse bæsj fremover i bleia. Har de en annen tålegrense på bæsj der fremme mens de er bleiebarn?

Skrevet

Hjelper å dytte på denne jeg, for jeg lurer egentlig på det samme. Vasker også alltid rett vei og er nøye med å få bort alt, men ofte er det jo bæsj fortil også, gjerne godt gnidd inn mellom hudfoldene der dersom hun bæsjer når hun sitter osv.

Skrevet

Skjønner ikek hva du mener med annen tålegrense. Småjenter har jo oftere urinveisinfeksjoner og sopp enn guitter så god vask er viktig. Vask alltid forfra og bakover på småjenter. De kan lett få bllærekatarr eller soppinfeksjoner.

Men, man skal ikke bruke såpe i underlivet. Hvis bæsjen er "inni der" bør man skylle godt og så renser naturen det av seg selv.

Skrevet

Jeg regner med HI mener ( i hvertfall det jeg lurer på) at det er viktig å tørke forfra og bakover for å unngå bæsj i tissen, men bleiebarn har jo ofte bæsj i tissen uansett, så tåler de da dette bedre siden de er små? Eller er det like ille uansett? Må si at jeg noen ganger, når jeg vasker en skikkelig full bleie som flyter utover alt, lurer på hva som egentlig er poenget i å vaske riktig vei når det jo likevel er bæsj der uansett.

Men jeg lurer litt på en ting til jeg. Hvordan oppdager man om en baby har UVI? Jeg har selv vært plaget av dette i de sene tenårene (fikk antibiotika på blå resept til slutt, så det var ille!), men jeg har aldri hatt smerter ved dette, kun hyppig vannlating, og dette er jo umulig å oppdage hos et bleiebarn?

Skrevet

Tror nettopp dette er noe av grunnen til at man ikke skal vaske jentebabyer inn mellom kjønnsleppene da dette hvite belegget som legger seg der er en barriere mot skitt og møkk. Dette hvite beskyttelsesbelegget som ikke skal vaskes bort produseres hele tiden og det "gamle" støtes ut. I dette belegget blir også bakterier og skitt støtt ut.

Jenter er altså mye mer utsatt for infeksjoner i underlivet hvis man vasker jenter mellom kjønnsleppene og da fjernet dette beskyttende laget.

Skrevet

Men, hva når bæsj fester seg her nesten hver dag da? Man må jo vaske bort alt da, må man ikke?

Skrevet

Ja det er viktig å ikke vaske mellom kjønnsleppene. Dusje med vann eller vsake i fat med vann gjør susen. En venninne av meg hadde tatt dette med "ikke vaske i tissen " litt for bokstavlig. På første kontrol på helsestasjonen fikk hun ganske streng korreks da de oppdaget masse gammel bæsj innenfor kjønnsleppene til jenta. Veldig pinlig og trist for en nybakt mor!

Jeg har ikke opplevd UVI hos barn selv. Jeg tror UVI hos småbarn oppdages ved nedsatt almentilstand og misfarget urin. Å ta urinprøve av en baby er jo festlig.... på sykehuset taper de fast en pose forran tissen...

Skrevet

Jeg fikk beskjed på syjehuset om å forsiktig dra kluten nedover langs sprekken så alt det synlige ble borte. Hvis barnet ligger med bena litt fra hverandre så får man jo bort det verste. De sa at jeg ikke skulle fysisk spre leppene. Det har jeg aldri gjort med snuppa som nå er 2 år og hun har ikke hatt noen problemer. Og jeg skal love deg at det har vært mye bæsj rundt overalt i disse 2 årene.. :-)

Man kan jo sette rumpa nede i et balje med litt olje etc så det skylles litt mer naturlig bort.

Skrevet

Alva: Leah hadde uvi da hun var baby, er jo lenge siden nå så husker ikke nøyaktig hvor mange mnd hun var men ca 9 mnd tror jeg..I alle fall over 6 mnd og under 1 år :) Merket det på at hun hadde feber (over 40) i 2-3 noen dager og tisset mindre, mørkere og det luktet rart..i tillegg gråt hun mye mer og sårere enn ellers. Måtte krangle meg inn på legevakten den gangen da de mente at jeg umulig kunne vite at min baby hadde uvi, men det hadde hun altså!

Skrevet

Jeg tenker som deg, Panterjenta, at når hele tissen allerede er smurt inn m bæsj er nok "skaden" allerede skjedd, så da er det vel strengt tatt ikke så nøye hvilken vei man vasker, bare man passer på at det går riktige veien, dvs bort;)

På sykehuset fikk vi beskjed om at det var viktig å fjerne all synlig bæsj (altså sprike for å sjekke at alt er borte), men være veldig forsiktige og ikke pirke for mye liksom. Det hvite belegget er bare bra, og skal ikke vaskes bort. Ang UVI, så merkes d ofte ved høy feber og mørk urin har jeg hørt- vi testa for det en gang for litt siden, og pose på tissen var ikke bare-bare nei;)

Skrevet

Eller det er nesten ikkje merkbart, men blir oppdaga likevel pga sutring (mulig vondt i magen/tissen), og at urinen luktar stramt.

Jenta vår hadde ikkje feber og skreik heller ikkje noko meir enn vanleg då ho hadde UVI. Men bleiene lukta nesten baconcrisp. Skikkeleg sært.

Eg synest det er greiast å holde jenta under springen/dusjen og skylle av bæsjen (så lenge ungen er liten nok til at det er praktisk mulig). Tenker at jo meir en gnikkar og gnir med klut jo meir av utfloden (som er kroppen sin måte å sperre for bakterier) vil bli vaska vekk, og jo meir bæsj kan ein få innimellom plassar der det ikkje skal vere.

Vi skylte jenta vår ein del, og ellers vaska med klut og rikeleg med vatn, og tok vekk det som var synleg av bæsj.

Trur ikkje babyar har større toleranse for bæsj i tiss-området, det er forholdsvis vanleg at babyar får uvi i alle fall.

Skrevet

syns dette er vanskelig selv. Men tror jeg skal begynne å bare dusje henne med hånddusjen de gangene det er bæsj overalt. Da får man skylt vekk en del uten å gni det inn. :) Det syns jeg egentlig høres ut som en fin løsning.

I tillegg til å tørke bakover og ikke inni der dere snakker om.

Skrevet

hmm... dette nevnte ikke damene på sykehuset noentingen om da vi var der etter fødselen. De nevnte bare forfra og bakover (som jo er noe alle vet) og ingenting om hvor nøye man skulle vaske mellom kjønnsleppene. Jeg har tatt vekk alt jeg har kunnet finne jeg og tenkt at det er skummelt om noe bæsj skulle gjemme seg og lage uhygge. Men da er det vel kanskje en viss fare for at jeg frem til nå har vært for grundig i vaskinga da? Tror nok ikke det er noe UVI her i gården enda hvertfall :) så ingen skade skjedd enda.. hehe.. men skjønner egentlig fremdeles ikke hvorfor bleiejenter ikke har det hele tiden når de får så mye bæsj fremover der regelmessig. Men det har kanskje med dette hvite belegget å gjøre det da?

Skrevet

Vi lærte hvertfall at jentebabyer har et belegg og gjerne litt utflod fram til de er rundt 2 år som virker som en barriere. De er mer plaget med UVI ogslikt enn gutter, men de er mer beskyttet som babyer enn når de blir større.

(Har ikke lest gjennom hele tråden her, så aner ikke om det er kommet et likt svar)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...