swirly Skrevet 25. mars 2010 #1 Skrevet 25. mars 2010 Jeg prøver å ikke tenke på dette, for alle sier bare nyt tiden osv. Men klarer ikke helt gi slipp, vekten har for leeenge siden steget over den komfortable sonen, og er så bekymret for hvordan det blir etter fødsel, har jo ingen aning hvordan kroppen min kommer til å være. Kommer jeg lett til å miste alle kiloene under amming? Kommer de til å lettere forsvinne hvis jeg er flink til å ta lange trilleturer? Kan jo ikke skade, men har det nok virkning slik at jeg hvertfall går ned til at jeg kan takle det..? Kommer jeg noen gang til å føle meg pen og sexy igjen..? Fler som føler det slik? For akkurat nå føler jeg meg like pen og sexy som de daue fiskene som ligger i fiskedisken på matbutikken.. :/
MaRiAnNe_85 Skrevet 25. mars 2010 #2 Skrevet 25. mars 2010 Så kjedelig at du er så bekymret. Vet ikke hvor mye du har lagt på deg til nå,men rundt 7-8 kilo forsvinner bare de første dagene pga at ungene er ute, fostervann og at ekstra blod og vann forsvinnner. Ellers så er det jo veldig individuelt. Prøv å tenk positivt! Om du er flink til å prøve å spise sundt etter fødselen og "normale" mengder i tillegg til å være aktiv, skulle det nok for de aller fleste være mulig å gå ned de kiloene de har gått opp. Det kommer nok til å gå bare bra Lykke til!
assisi Skrevet 25. mars 2010 #3 Skrevet 25. mars 2010 Hei. Forstår bekymringen din. Er selv i mitt tredje svangerskap. Min erfaring er at jeg har pleid å legge på meg rundt 10 kilo. Og alle kiloene har rast av under amming. MEN; jeg er også en svært aktiv person som trener endel og beveger meg mye. Det ble mange trilleturer etc. Men jeg kunne unne meg mye god mat og likevel raste vekten ned pga ammingen. Jeg håper dette skjer nå også. Om du er bekymret for vekten din, så vil jeg oppfordre deg til å gå lange trilleturer. I tillegg til at det setter igang forbrenningen din, så vil du føle deg så mye bedre også og baby har godt av masse frisk luft:-) Om du 6 måneder etter fødselen ikke har gått ned det du skal kan du jo vurdere mer aktiv trening kombinert med endring i kosthold. Men jeg ville ikke endret så mye på vanene mine før etter ammingen.. Lykke til!
Aug07+Mai10+Feb12 Skrevet 25. mars 2010 #4 Skrevet 25. mars 2010 Jeg la på meg ca 30 kg sist jeg gikk gravid...var også bekymret for at det skulle bli en lang og vanskelig vei tilbake til min "normale" kropp.. 6-7 uker etter fødselen hadde jeg vel en ca 6 kg igjen, mens jeg etter 4 mnd var tilbake til min normale vekt.. Jeg er jo veldig aktiv av meg, gikk minst 1 time tur hver dag pluss at jeg trener på treningsstudio..trente vel 4 - 5 timer i uken på studio fra snuppa var 8 uker gammel samtidig som jeg prøvde å være litt flink med maten.. men følte ikke at jeg måtte "streve" for å komme tilbake i form, gjorde ikke mer en hva som var naturlig for meg å gjøre.. Kan jo også nevne at jeg var litt bevisst på dette med kafe besøk med andre mødre. Prøvde å unngå alt for mange kafe besøk, men heller få med seg andre med ut på tur.. Kan jo fort bli mye kaker og kaffe i løpet av uken når man går hjemme om man ikke er litt bevisst på det =) Denne gangen har jeg så langt (35+2 i dag) lagt på meg 14 kg, og regner med at formen er tilbake til vi skal på ferie til Tyrkia i sep. =)
linnini Skrevet 25. mars 2010 #5 Skrevet 25. mars 2010 Uff ja skjønner bekymringene dine, forrige svangerskap la jeg på meg 24 kilo men etter amming og trilleturer var de av etter ca 4 mnd. nå har jeg lagt på meg 20 og har igjenn 14 dager til KS så jeg håper jeg er like heldig denne gangen,sist fikk jeg i desember da var det liksom noen mnd igjenn til sommerklærne skulle på,denne gangen har jeg litt dårligere tid så det er bare å ut å gå gå gå
Celeste85 Skrevet 25. mars 2010 #6 Skrevet 25. mars 2010 Huff, dette er så kjedelig. Er 32 uker på vei i dag og har gått opp 15 kg! Lurer på hvordan de neste to månedene blir. Kan det skje at jeg ikke går opp mer enn 5 kg framover? Jeg og samboeren min tar bilder hos fotograf hver måned, og denne gangen har jeg virkelig IKKE lyst:( Føler meg som en boms... Veier forresten 80 kg...
swirly Skrevet 25. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 25. mars 2010 jeg er i uke 31, og har vel lagt på 15kg jeg å.. er langt over 80 men.. sukk.. prøver å holde igjen.. men er ikke så lett.. det skal jo skje, men hater å veie meg hos jm på kontroll.. er som å få et slag i tryne hver gang.. her hjemme prøver jeg å unngå å gå på vekta, blir så deppa.. forventer snart at den sier error..
tingeling81 Skrevet 25. mars 2010 #8 Skrevet 25. mars 2010 La på meg 18 kg sist. 7 kg gjekk av med ein gong, og 11 kg sat...og dei måtte jobbast vekk. Så reknar med at det blir pulsspinn på treningssenter over sommaren her... Har gått opp 14 kg til no, er ca 32 veker på veg... så blir vel meir enn 18 kg den gongen her... Er kjempemisunneleg på alle dei som går rett inn i gamle bukser 1 veke etter fødselen. og som seier at kiloa berre renn av pga amming. Det er i alle fall ikkje sånn for alle...
Trolleliten Skrevet 25. mars 2010 #9 Skrevet 25. mars 2010 Jeg la på meg 12 kg sist, og denne gangen har jeg vel lagt på meg 13 nå (uke 35) Spiste som en hauk etter fødsel og og gikk ikke ned de siste 5 før etter jeg sluttet å amme. (Ammet i 1 1/2år) Da raste jeg ned i vekt. Kropper er forskjellige og det viktigste hvis du skal amme er vel å ikke tenke på vekten, men hva du spiser. Jeg spiste mye boller, lefser og annen usunn mat, så denne gangen skal jeg prøve å være litt sunnere...men kjenner jeg meg selv rett spiser jeg nok det jeg har mest lyst på der og da.. Man triller jo mye i permisjonen og der ligger det mye gratis trim. Nyt den siste tiden - alle føler seg nok litt "bollete" etter fødsel, mye hud som skal strammes opp igjen og en baby som skal oppdras. Tenk at jeg faktisk savner dette... hehe =)
saa09 Skrevet 25. mars 2010 #10 Skrevet 25. mars 2010 Ja jeg er også bekymret. Jeg har erfaring med at amming gjør det motsatte enn å gå ned i vekt. Jeg ble så sulten, og tørst av amming at jeg ikke gikk ned i det hele tatt. Jeg gikk ned 10 kg på sykehuset, men det siste 10 har vært et blodslit. Jeg tenker konstant på hva jeg putter i meg nå, men det hjelper ingenting, jeg går oppover og oppover i vekt. Det verste nå synes jeg er at jeg skal ha barn på forsommeren, og det å skulle bruke mindre klær er da ikke så veldig festlig.
♥Koseklumpen-3 barnsmor♥ Skrevet 25. mars 2010 #11 Skrevet 25. mars 2010 Jeg kan bare fortelle ut fra egen erfaring at det er fullt mulig å føle seg sexy og fin igjen. Etter at jeg fikk nr.2 gikk jeg ned 30 kg på under ett år, så det er fullt mulig hvis man bare bestemmer seg for det! Jeg trente riktignok ganske mye (3-4 dager i uken) og fikk kommentarer på at jeg aldri hadde sett bedre ut. Jeg startet forsiktig med trilleturer og mor-barn-trening på treningssenteret hvor jeg går. Når vesla var ca. 5-6 mnd gammel begynte jeg med litt spinning, og økte på utover suksessivt med spinning og styrketrening. Det var kjempegøy å være tobarnsmor og se skikkelig sprek ut, så det gav meg bare motivasjon til å fortsette de gode vanene. Nå som jeg venter nr.3 bekymrer jeg meg ikke i det hele tatt selv om jeg vet jeg har lagt på meg sikkert 4-5 unødvendige kiloene i tillegg til det som er naturlig å legge på seg i et svangerskap. Jeg gleder meg til å begynne å trene igjen og gå lange turer med masse bakker. Eneste jeg sliter med der overflødig hud, spesielt på magen, men dette må nok fjernes kirurgisk. Så når jeg når målet mitt så skal jeg søke via fastlegen min på å få fjernet dette siden det er såpass mye at det er medisinsk grunnlag for å få det fjernet.
swirly Skrevet 25. mars 2010 Forfatter #12 Skrevet 25. mars 2010 jeg vurderer sterkt å ty til klær av typen 8 manns telt etter fødsel og i sommer, tror ikke jeg kommer til å bade på stranda i år nei.. innser jeg må ta meg sammen, men er bare ikke så lett, viljestyrken er ikke akkurat tilstede om dagen. Tror jeg sier daglig til meg selv "en ting av gangen", for prøver jeg å gape over litt mye for fort, blir det som når man spiser, forstoppelse. Så første ting, få ut ungen, par mnd til.. Så får jeg befare skadeområdene etter det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå