Gå til innhold

Dokke med kvalmeerfaring!! =)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er nå 9+3 og har vert kvalm og dårlig i snart 4 veker.

Dokke som har vert kvalme, kor lenge varte det for deg?

Er heime med ein på 18 mnd, og når eg var gravid med han var eg ikkje dårleg på denne måten, då klarte eg jo til og med å komme meg på jobb.

Forje veke gjekk eg på afipan og no tar eg 1 postafen om morningen + 3 hemofer, og brukar seaband.

Har ikkje spydd, men er (vertfall uten tab) konstant kvalm, No når eg tar postafen er det ikkje kvalmen som er verst, det er nuuuull energi, svimmel, slapp, trøtt og ingen matlyst.

Spiser lyse knekkebrød, litt eple og appelsin, og når det nærmar seg kvelden blir det ein frosenpizza, dei loktar lite og lagar seg sjølv... men er ganske lei av det og det fristar absolutt ikkje. Ingenting fristar.

Er ganske utslitt og lei av å ha det sånn, og håpar kvar kveld at det er over i morgon... Og får jo dårleg samvittigheit for han på 18mnd når eg stortsett berre ligg på sofaen...

Så no håpar eg på gode erfaringar her, godt nytt om at det snart er over...=)

Og når det gjekk over for deg, skjedde det gradvis eller over natta? Og korleis var det med energi og matlyst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg for min del hadde en og annen kvalmefri dag fra ca uke 11(og da var det DET som utløste bekymring:) ) og har ikke vært nevneverdig plaga siden uke 13-14. I min erfaring blir det værre når jeg ikke får slappet av, og litt bedre om jeg spiste med 2-3 timers mellomrom. Bare en kvart neve nøtter eller en tørr riskjeks var nok til å holde det unna:) Men måtte tvinge det i meg, for jeg hadde ikke så mye matlyst.

Det er heldigvis ikke så mange som blir plaget av det mer enn noen uker. Håper det bedrer seg snart for deg:)

Skrevet

jo takk, håpar eg og=)

Ja eter ofte, men føler eg får null energi av det, men men.. men skal vel vere glad for at eg ikkje spyr. Og no går det spysyke igjen rundt her så eg er nervøs for den.. har ikkje krefte til det no! hadde den rett før eg blei gravid, heilt grusomt.

Skrevet

Jeg er nå 20+1, og spyr fremdeles nesten hver dag...

Kvalmen (heldagskvalme) startet i uke 2 (!), gikk over til (heldags)spying ca uke 8, og i uke 18 gikk det over til morgenkvalme/spying... :)

Håper du slipper billigere unna!! ;)

Skrevet

off høyres forferdeleg ut!!

eg spyr heldigvis ikkje, takk o lov for da vertfall.

Lengtar itte den dagen eg begynne å glede meg, no tenke eg berre på å komme meg frå dag til dag..

Og e veeeeeeeeeeldig på grining i dette svangerskape, sist trur eg ikkje eg grein noko... slitsomt!

Eg som ville ha 4 barn, trur nesten eg gjer meg med 2 altso.

Og denne gangen blei eg gravid med pergo, håpar nesten det er tvillingar, so kan eg sei meg fornøgd med antal barn..hehe=)

Går no forresten med seaband heile dagen, veit ikkje om dei har den store effekta, men tårer ikkje ta dei av=)

Nokon tips til mat/vitaminar som kan gje meg energi?

Skrevet

Hei! Har du prøvd akupunktur? Det fungerte fantastisk på meg! Ble helt kvalmefri i noen dager/opp til en uke etter behandligen og frem til neste behandling. Kan virkelig anbefale det! Har ingen bivirkninger heller (som tabletter har). Hadde siste behandling og kvalmen ble gradvis borte fra uke 11-12 og helt borte ca uke 14. Tror jeg hadde 4 behandlinger.

Jeg prøvde ingefærtabletter (æææsj) og sea-band, men ikke noe av det fungerte.

Skrevet

nei det har eg ikkje prøvd, det ligg c 1 time kvar vei unna her, og tanken på biltur frista ikkje! og eg køyrer heller ikkje bil sjølv... (og kan jo ikkje det uansett når eg går på postafen..)

Men mamma har ei veninne som setter nåler, men veit ikkje om ho er "faglært", vil jo at det skal vere 10000% trygt.

Skrevet

Du, jeg står ikke på Postafen (hjalp ikke), men måtte opp i to tabletter Phenergan (noe av det samme). Tok en kveld og en morgen, og hadde NULL energi, og sov, sov, sov. Legen sa jeg kunne ta begge på kvelden, og da ble dagene litt bedre. Fremdeles kvalm, fremdeles utrooolig sliten, men jeg klarer å spise nå...

Jeg er 15 uker i helga en gang. Jeg gikk fra småkvalm til sinnsykt kvalm i uke 7 tror jeg, det ble littegranne bedre i uke 11, og jeg venter spent på når det snur skikkelig. HCG synker etter uke 12, så forhåpentligvis merker jeg mer effekt av det etter hvert.

Det som har dokumentert effekt i en del studier (har lest mye om dette) er Postafen, Phenergan og Stemetil. Også vitamin B6 (i store doser står det, vet ikke hvor store) og ingefær. Jeg skal høre med legen om B6 i morgen, det er det som er uprøvd. Og sea-band (akupressurarmbånd, kan kjøpes på apotek for 159,- tror jeg det var).

Min dag ser slik ut:

Morgen: 2 tabletter Urizal (ingefær/bokhvete)

Midt på dagen: 2 tabletter Urizal

Kveld: 2 tabletter Phenergan og 2 tabletter Urizal

Jeg har det IKKE bra, men jeg klarer å holde meg utenfor sykehuset i alle fall.

Skrevet

off høyrest ikkje bra ut.... eg berre håpar at eg er av dei som blir merkbart beire i veke 12... For då skal eg begynne på 4 veker sjukehuspraksis, og berre tanken no gjer meg heilt deppa.

Og griner støtt, kan jo ikkje gå rundt på sjukehus å storgrine heile dagen..

Eg blir berre heilt fortvila.. hadde ingen av desse plagene (kvalme, null matlyst og grining) forje gang. Veit jo at da e fleire som har da mykje verre enn meg, men eg er alikvel utslitt av å ha det på denne måten.

og lei av å berre kunne sitte heime i sofaen å syns synd i meg sjølv.

Skrevet

Jeg er på vei med tredjemann nå, og har denne gangen prøvd akupunktur og fotsone med fantastisk resultat ;)

Med første var jeg morgenkvalm, med andre kvalm hele dagen og nå orket jeg ikke tanken på å være dårlig. Begynte behandlingen veldig forsiktig med kun to nåler i uke 7. Gikk en gang i uka, og følte meg noe bedre. Tredje behandlingen, ca uke 10 fikk jeg mer nåler og fotsoneterapi. Og dette gjorde susen!!!!!! Er ikke på langt nær så kvalm og uvel som i starten. I de to forrige svangerskapene mine varte kvalmen til jeg var 5 mnd på vei...

Spyr fortsatt innimellom, og kan reagere på lukter men er ikke uvel hele tida. Det er derimot meget skjelden ;)

Skrevet

spørs om eg må prøve å psyke meg opp te å prøve å komme meg til akkupunktur då... hadde da berre vert litt nærmare... frista sooo lite med tanke på biltur

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...