Gå til innhold

Snart 10 mnd - drittlei alle måltidene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften er med vilje litt "provoserende", selv føler jeg meg utslitt og lei - men jeg er jo glad i ungen min!

Vi har en gutt på snart 3 år som har vært småspist og vanskelig helt siden han var et par måneder. Vi har brukt enormt med krefter for å få i han næring og næringstilskudd, likevel er han bare 91 cm og knappe 12 kg etter hostesjuka i vår. Nok om han. Det hører med til historien at han ikke sover rolig om natta, men helsevesenet mener han ikke feiler noe selv om matintoleransetester ikke er utført.

Så til minsten. Han ble også puppevegrer, og er bare sånn passe interessert i mat. Trodde ikke det var mulig å få flere småspise unger - ønsker meg en matelsker! For at ikke han også skal bli slik tynn og pinglete prøver jeg å gi han mat ofte, dvs 4 flasker i døgnet med mme, og fire måltider (2 ganger brød, 1 middag og 1 grøt pluss litt drikke til). Han tar ikke melkeflaskene samtidig med hovedmåltidene, slik at jeg må mate han (inkl mme) 8 ganger i døgnet med start kl 07:00 om morgenen og slutt kl 21:00 om kvelden.

Nå har han begynt å bite leppene sammen, og vil ofte ikke åpne for å spise. Det minner svært om broren. Til sammen sliter disse to "spisevegrerne" familien helt ut, for de krever så mye oppfølging og fokus. I Praksis har faren fått oppgaven å mate den eldste, mens jeg har oppgaven å mate den minste. Det blir ikke noe hyggelig over matestundene slik jeg husker det fra mine to eldste unger var små.

Hvor vil jeg med dette? Jo jeg lurer på om dere med barn på samme alder (pluss/minus 10 mnd) gir mat og drikke færre antall ganger i døgnet enn 8, og om det (færre matinger) kan gjøre barnet mer interessert i å spise når maten først er på bordet? Skal jeg prøve å "sulte" han litt, eller skal jeg forsette med mange småmåltider slik at han totalt får i seg nok i løpet av 1 døgn? Han er drøye 10 kg og har vært det siden han var 8 mnd, så han legger nå lite på seg.

Huff, langt dette innlegget, men håper noen orker å dele erfaringer eller komme med råd til litt fortvilet mamma.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk for god info blomstre!

Jeg har nok en tendens til å ty til "tvang", avledningsmanøvrer og lek under måltidene hvis lille ikke ønsker å spise. Klarer liksom ikke bare å "gi blaffen" og la lille styre det sjøl. Så hører jeg på alle andre mødre med unger som bare elsker å spise...heldige dem!

Skrevet

Uff da, dette hørtes slitsomt ut. Hvorfor så mange som 8 måltider om dagen egentlig? De må jo få opparbeidet litt appetitt...

Datteren min som blir 10 mnd om ett par uke,r veier også drøye 10 kg, noe hun har gjort siden hun var 7 mnd. Hun vokser bra i lengden, men var vel såpass tjukk som liten baby at hun ikke trenger å legge på seg i like stor grad :-)

Hun er ikke noe særlig glad i pupp lenger, men får tvunget i henne noen dråper om morgenen før hun får en porsjon grøt. Etter det så er det mat ca hver 3.time før hun legger seg ca 18.30. Sånn ser vår mat-dag ut:

Frokost:pupp + grøt

Lunsj: brødskive

Middag: middagsglass

Mellommåltid: frukt m/korn

Kveldsmat: grøt + pupp (mm kun hvis jeg får lurt henne til det)

Til drikke får hun bare vann.

Snuppa synes det rett og slett er litt kjedelig å måtte sitte stille og spise, så må ofte ty til litt lek under måltidene, da går det som regel bra.

Nå vet jeg ikke hvor lang gutten din er, men hvis han ikke er syltynn så synes jeg rett og slett at du skal stresse litt ned. Innføre 5 faste måltider og ta det derifra. Han trenger jo ikke mengder med morsmelk/morsmelkerstatning lenger, det er jo fast føde som skal være hovednæringen nå.

Lykke til!

Skrevet

Glemte en ting: Å få lov til å spise selv har vært en slager her i huset. Brødskive bitene glir mye lettere ned hvis hun i tillegg har en skalk eller skorpe å bite i selv :-)

Skrevet

Hei.

Har ei som ikke liker noe mat jeg da.

men lurer på en ting, har du fått beskjed av helsesøster, lege om å gjøre dette??? Er det krise med vekta?

Skrevet

Jeg forstår godt du synes det er slitsomt, fryktelig slit med barn som ikke spiser. Jeg kjenner igjen problematikken fra førstemann. Og vi gjorde faktisk som du nevner; "sultet" henne litt så apetitten ble på topp når hun skulle spise. Legen vår mente det var helt greit for dem å føle sult og derfor også finne er verdi i å spise. Det var slik det løsnet for oss:) Det ble litt tøft den første uka, men vi var opptatt av å avlede henne for å utsette måltidene(lek og moro.... for henne;)). Da kom vi ned i 4+1 frukt - måltider pr dag faktisk:) Masse lykke til, jeg håper det løser seg for dere!

Skrevet

Jeg har ei lita på snart 10 mnd som er 7,5 kg og med god matlyst, hun spiser alt hun får. Det jeg vil si med dette er at gutten din ikke er liten! Så jeg syns ikke du trenger stresse med 8 måltider til dagen, det må vel være bedre at han får tid til å bli litt sulten. Vi gir mat sånn: pupp- skive- skive+pupp- litt pupp før kvil- middag- grøt+pupp. Hun spiser de 4 måltidene som vi spiser, bare at hun får litt pupp i senga før vi står opp. Slapp litt mer av og kos dere mer med maten:-)

Skrevet

Vet ikke hvor lang han er nå, men han var 73 cm på 8 mnd kontrollen, så tror lengden er veldig normal.

For et par-tre uker siden såg dagen slik ut:

07:00 mme

09:00 mme (sovende fordi jeg ikke syns han drakk nok våken)

11:30 grøt pluss fruktbeger

14:00 mme

16:30 middagsglass pluss fruktbeger

19:00 grøt pluss fruktbeger

21:00 mme (sovende baby)

Så ble han syk og spiste og drakk lite. Kasta opp og hosta og hadde diare. Nå når han er frisk igjen virker han lei av mat. Jeg prøvde derfor å kutte ut 1 grøtmåltid og innføre skive istedet. Problemet er at han spiser tre-fire biter, så gidder han ikke mer (strekmunn). Jeg lirker opp munnviken hans, dytter inn biter, så spiser hankanskje 1/2-3/4 skive totalt. Det er det jeg mener med å tvinge i han mat.

Nå ser dagen slik ut:

07:00 mme

08:30 skive, maks 1/2-3/4

09:00 mme (sovende fordi jeg ikke syns han drakk/spiste nok våken)

11:30 skive, maks 1/2-3/4

14:30 mme

16:30 middagsglass pluss fruktbeger

19:00 grøt pluss fruktbeger

21:00 mme (sovende baby)

I tillegg får han litt vanlig melk eller vann eller juice til måltidene, men det er bare noen små munner.

Jeg syns skivespisingen er så lite effektiv, men får å prøve noe kan jeg kutte ut mme i 09-tiden, og prøve å gi han skorpe å bite på når han får skive.

Slik vi har det nå er spising og drikking mye stress og lite kos etter min smak. Så har jeg jo 3 andre barn også som skal mates og følges opp. Takker for råd;)

Skrevet

Har selv to jenter på 2,5 år og 13 mndr som begge er og har vært småspiste og er små i størrelse. Hun på 13 mndr veier 8,5 kg, og hun på 2,5 veier vel 12-13 kg. Det er ikke noe morsomt at de ikke vil spise mer, men jeg kan liksom ikke bruke tvang eller lure og lokke for å få dem til å spise når de ikke vil. Men det som funker best, og får dem til å spise best, er at de spiser selv og ikke blir matet. Plus at vi leter litt etter de matrettene de liker også. De kan bli litt leie av grøt og brødmat noen ganger, da kan de heller få "plukkemat" som en blanding av cornflakes, rosiner, oppdelt frukt, puffet ris osv som de får plukke selv. Da er de opptatt med det, og velger selv hva de vl spise av det. Begrens bruken av melk før faste måltider. Gi heller etter måltidet. Når de er mette viser de det ved å 1) feie det ned på gulvet (gjelder hun minste) og 2) gå fra bordet (gjelder hun på 2,5 år). Det samme gjelder middag: de får servert det vi andre spiser, men oppdelt og med ingrediensene hver for seg på tallerkenen. Vi stresser ikke med maten, det eneste kjedelige er alt som må kostes opp fra gulvet under bordet... men vi setter vår lit til det helsesøster sier om at så lenge vekstkurven er jevn, og forholdet høyde/vekt harmonerer, er det meste greit.

Stress ved matbordet kan forårsake matvegring, husk det.

Skrevet

Jeg ville ha kuttet ned til halvparten av måltidene slik at han få¨r sjansen til å bli ordentlig sulten. Har selv en som nesten ikke spiste mat før han ble fire, han levde på yougurt og havregryn til kveldsmat fra hanvar ett år. Ellers om dagen gikk det kanskje en skive brød,veldig lite middag, osv. JEg prøvde som deg og gi mange måltider, men da sa hs at jeg skulle kutte ned på antallet slik at han rakk og bli sulten for så å spise litt mer. Det hjalp noe, men han ble ingen storspiser.

Skrevet

hei s82:

Nei, jeg har tvertimot fått beskjed fra barnelege og HS om å kutte litt ned på å mate babyen med mm i søvne. Men det var det å adlyde ordre da!

Jeg er svært "traumatisert" av vår nestyngste som slutta med pupp og heller ikke ville ha flaske da han var ca 3 mnd (tok pupp om natta til han var 8 mnd). Ikke ville han ha grøt, og vi måtte mate han med sprøyte (melk og nutrinidrink) til han var 15 mnd før vi fikk hjelp av helsevesenet, enda han var på over 20 vektkontroller første leveåret. Han lærte omsider å spise skive i barnehagen.

Den dag i dag sliter vi med måltidene og vekta til nestyngste. Det er derfor jeg er så "hysterisk" med yngstemann. Jeg blir helt dårlig hvis vekta ikke peker oppover. Jeg veier han på badevekta. Selvsagt virker dete stikk mot sin hensikt - jeg blir stressa og ungen blir matlei. Likevel klarer jeg ikke å slutte å engste meg å tenke på mat hele tiden. Blir tullete av min egen oppførsel!

Skrevet

Supermamma: jeg må nok få hjelp av min mann når vi er hjemme sammen i seks uker før jeg tør å prøve sultekuren.

Skrevet

2X2: du har så rett så rett! Vår gutt på snart 3 (junibarn) er egentlig gourmetunge nå - altetende. Bare det at måltidene er over litt fort/blir litt små. Pluss når han er syk/forkjøla spiser han ingenting, samt at han i mine øyne bæsjer ut alt han spiser.

Minsten gaper som bare det hvis han får smake litt melkesjokolade, så GRRR hvorfor ikke gape til brødskiva?

Jo, jeg ser hva jeg gjør feil, men er så vanskelig å gjøre det helt rett da!

Skrevet

Simba, ja tror veien å gå er å kutte ned på de fire flaskene mme først og fremst. Kanskje jeg også skal kaste badevekta vår i søplet!

Takker for mange gode og interesante svar. Nå er tiden inne for å prøve den lille på ei lita skive - så skal vi ut å gå tur. Trilleturene liker vi begge to!

Skrevet

Helt rett blir det vel aldri med huset fullt av unger he he...

Man gjør så godt man kan der og da, og så krysser man fingrene.

Skrevet

Har to "små" barn på 10 mnd og 3 år. Den største er ofte småspist, spiser plutselig masse. Den minste er glad i mat, så vi har nok ikke samme problemstilling.

Til den største som er småspist, liker lite - spesielt middagsmat, så har jeg (nesten) aldri mast om mat. Serverer frokost, lunsj, middag og kvelds. Mellommåltid er frukt eller youghurt.

Minstemann får pupp og grøt når han står opp. Flaske i 9.30 tiden, brødskive i 11-11-30 tiden, middag i 15 tiden og grøt i 18 tiden, flaske før hun legger seg. Mellommåltid ev frukt.

Jeg ville lagt inn færre måltid og mindre flaske over lang tid, ikke mast, uansett om de ikke spiser. De må jo bli matlei av å bli matet hele tiden?!

Har stor tro på at barn regulerer inntak selv, spesielt når de er 3 år. Hvis de er fysisk friske og ikke slappe, så får de nok i seg nok.

Lykke til!

Har du fått beskjed om å overmate av lege/helsesøster, så er det jo noe annet. Men, det høres slitsomt ut både for deg og barna.

Skrevet

Glemte å si at min minste er mindre enn din, og min 3 åring var enda mindre på den alderen. Han er nå 3 år og 4 mnd, er 93 cm lang og snart 14 kg.

Skrevet

2xbaby takk for svar!

Han som blir 3 i juni var egentlig normalvektig som 1-åring, det var bare det at han ikke åt - jeg matet ham med 1-gangssprøyte i plast.

Nå to år etterpå spiser han selv, men har bare lagt på seg 2 kg fra 1 til snart 3 år. På kontroll i februar var han 12,2 kg og 91 cm. Så raste han ned 1 kg under sykdom, og har enda ikke passert 12 kg igjen. MEN nå prøver vi å unngå tillegsforing med nutrinidrink. Tungt å se alle ribbeina og brystbeinet stikke frem.

Minsten er heelt normalvektig, jeg er bare så REDD han skal bli lik den andre i matveien, derfor tolker jeg det minste tegn til matvegring på verste måte.

I stad gikk jeg ut av kjøkkenet for å hente en våt klut når minsten åt skive i biter. Jeg hadde lagt en påsmurt skorpe på bordet som han først ikke rørte. Når jeg kom inn på kjøkkenet igjen satt han der med fulle munnen av skorpe og prøvde å tygge for harde livet....he he, skal se ting går seg fint til etterhvert bare mammaen ikke blander seg for mye inn!

ha en fin dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...