Gå til innhold

UL i dag :) (+ et lite spm om vektestimering)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter et litt turbulent svangerskap fikk jeg ul for å sjekke at alt var bra i dag. Var så fint inni der atte :) Godt å se vesla, selv om det jo egentlig ikke er så mye å se nå på slutten...

Estimert til 3,5 kg ved termin. Noen som vet hvor godt denne vekstestimeringen stemmer? Vet jo at de ikke kan si nøyaktig, men hva er deres erfaring? Mye avvik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er dessverre at dette ikke er spesielt pålitelig. I 2006 ble jenta mi estimert til 3700 g dagen før hun ble født (14 dager over termin). Da hun kom ut dagen etterpå veide hun 4148..

Var på UL sist fredag med minstemann, og han ble da estimert til 3200 gram ved termin (da var det 15 dager igjen til termin). På mandag var jeg igjen på UL for en ekstra sjekk grunnet lite liv, og da ble samme babyen estimert til nesten 3400 gram den dagen.. Du må i hvertfall regne med en feilmargin på +/- 500 gram.

Skrevet

Såpass ja! De var redd hun var liten da, men da ser det jo godt ut. Estimert til ca 2,4 kg nå, så hvis det stemmer sånn ca, så er hun jo stor og fin allerede (35+4)

Skrevet

jeg var på sjekk med forige mann 2 dager før jeg fikk han,da sa de at han var ca 4,3kg å stor i hodet ;) det stemte han var 4,360 og 39 rundt hodet...

men hvis de reiner ut hvor stor baby skal bli en måned før termin kan det jo bli helt på jordet da vill jeg tro...

babyer vokser jo veldig forskjellig.,..

Skrevet

Ja, det er vel ikke noe sikkert. Men jeg er livredd for en kjempe baby, pga problemer med hofter. Legen var redd for liten baby. Så da satser vi på at det blir midt imellom min og legens frykt, og at det stemmer ca med estimering...

(jeg har ikke noe grunnlag for å tro at det er en svær baby, bare engstlig...)

Skrevet

Jeg får store barn, og har vært på UL hver 4 uke gjennom hele svangerskapet for å følge babyens vekst. Jeg håper at det stemmer. Jeg er nå 34+4 og forrige uke veide han ca 2,3. Jeg klarer ikke føde store barn, så blir satt i gang føre tiden hvis veksta er høy..

Er det andre som har blitt målt gjennom svangerskapet og har det da stemt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...