Gå til innhold

Har deres barnehage 48 timers regel etter oppkast??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Måtte hente snuppa idag, hun spydde i barnehagen. Barnehagen har en regel om at de ikke får komme tilbake til barnehagen før det har gått 48 timer etter de har hatt siste oppkast, eller siste avføring (diare).

Hun virka ganske slakk når vi kom hjem, men etter å ha sovet 1,5 time, så er hun kjempe pigg, hun spiser, har drukket melk, cola osv. Leker med brødrene sine og er egentlig helt som vanlig. Hun skal være hjemme i morgen, og skal jo egentlig være hjemme på fredag også, men er fryktelig i tvil om dette her er omgangsyka i det hele tatt, siden hun bare har spydd den ene gangen. Har egentlig gitt beskjed på jobb om at jeg er nødt til å være hjemme med henne på fredag (pappaen er hjemme i morgen), men det føles som om jeg sniker til meg en "fridag" nå når hun er så pigg som hun er!! Hva hadde dere gjort?? Barnehagen vet jo når hun spydde siden det skjedde i barnehagen, så jeg kan jo ikke "lyge" med noen time heller!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke sett dette skrvet noe sted, men jeg trodde dette var en "uskreven" regel uansett jeg da.

Poenget er at ungen ikke skal være smittefarlig, det kan hun være selv om hun er pigg som bare det.

Skrevet

Omgangssyke kan faktisk være en gang med oppkast! Så nei, ikke send henne i bhg fredag.

I bhg til ungene har de 48 timersregel.

Skrevet

Ja, er 48 timer i bhg der jeg jobber og der dattera mi går.

Hun er smittefarlig selv om hun er pigg.

Og jeg ville vel ikke gitt henne melk etter å ha spydd...?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Usikker, men hvertfall 24...

En lege jeg vet om sendte ungen sin på skolen dagen etter at h*n var syk med oppkast og diare, så de strides vel!

Skrevet

Ja, vi har 48 timer der jeg jobber og der ungene går=)

Og selv om hun har kasta opp en gang og er pigg nå kan det like gjerne være omgangssjuka!!! Hold henne hjemme på fredag også!!!

Vi har nettopp hatt runde nr 3 i vår bhg (der jeg jobber) fordi det er foreldre som har sendt ungene sine tilbake til bhg rett etter oppkast eller en dag for tidlig!

Har noen, der foreldrene ikke har sagt noe om at barna har kasta opp, men at ungene selv har fortalt at de kasta opp om natta eller dagen før o.l. Dette er stort sett de barna som er til å stole på det de sier=)

Skrevet

Ingen problem å gi melk med omgangssyke, det er en myte.

Det er det med Cola også forresten, det frarådes å gi sukkerinnholdige drikker ved oppkast/ omgangssyke.

Skrevet

48 timer ja. Og som andre her sier, omgangssyke kan være kun en gang med oppkast.

Skrevet

Enig med 2 her =)

Melk kan fint gies ved oppkast/diarè og Cola er faktisk ikke så bra som mange (inkl jeg) har trodd.... Det beste er uansett eplemost + farris =)

Man skal heller ikke gi magen mye å jobbe med, som grovt knekkebrød, grovt brød o.l.

Skrevet

Vi fikk ny påminnelse forrige uke, siden de ikke blir kvitt det. I hele vinter har de sent hjem barn med diaré og/eller oppkast, og neste dag er de gjerne tilbake. Dette resulterer i at noen barn blir syke om og om igjen!

Skrevet

Vi har 1 døgn hos oss, men siden de har denne regelen, så må dere nesten følge den.

Skrevet

Ja, denne regelen er i våres barnehagen.

Skrevet

Vi holder henne hjemme, men føler liksom jeg sniker til meg en "fridag", vi får nå kose oss hjemme på fredag vi da :-)

Skrevet

48t regel ja. Det var 24t, men det ble endret i fjor.

Skrevet

Vår bhg har denne regelen, og det er nedskrevne regler opprettet etter en runde av mattilsynet. Dette skal i utgangspunktet altså gjelde ALLE bhg. Dette pga samfunnsøkonomien - mange må ta ut egenmelding osv pga syke barn og seg selv hvis de selv blir smittet. Regelen er for å unngå smitte, hvem vil vel bli smittet? Har selv hatt omgangen denne uka og det er det verste jeg får!

Gutten min måtte hentes ut ca kl ett en dag, og jeg kunne ikke levere ham før kl ett to dager etter. Stivbent.... jeg kan ikke helt se at han er mer smittefarlig kl halv åtte enn kl ett samme dagen, men men..

Skrevet

Og han hadde også kastet opp kun de to gangene i bhg og virket helt pigg etterpå.

Skrevet

Er du usikker på om det er omgangssyken eller noe annet som har provosert fram oppkast (feks kraftig hoste kan føre til brekninger uten at det er omgangssyken) og noen barn kan fremprovosere det selv om de blir sinna..., så kan du gi et glass appelsinjuice. Er det omgangssyken kommer det opp igjen, hvis ikke så er det noe annet som har fremprovosert det.

Skrevet

Ja, de har 48-timers-regel. Jeg sliter også med å være hjemme i 2 dager med "friske" barn, men trøster meg med at slik er det bare. Vi må også ha en feberfri dag hjemme, det blir det på oss på fredag. Frisk, men i "karantene". Det er jo slik for å forhindre smitte, så vi må nok bare være hjemme. Blir greit med langhelg da :)

Skrevet

48 timers regel er jo ikke bare en "barnehage regel" men den tiden det tar før man er smittefri etter oppkast og diarè.

Både barn og voksne må følge denne "regelen" for å unngå smittespredning.

Skrevet

Det har vært to tilfeller hvor datteren min har kastet opp kun en gang om natten og vært i fin form dagen etter. Begge gangene har det gått omgangssyke i barnehagen så jeg har gått ut i fra at det har vært en lett utgave. De har ikke noen 48 timers regel i barnehagen, men vi holdt henne hjemme i 2 dager i det første tilfellet (da hadde jeg allikevel fri 2. dagen) og 1 dag andre gangen.

vet ikk hva jeg ville gjort i ditt tilfelle, er jo kjedelig å bruke unødvendige sykedager hvis det ikke er omgangssyke. Det kan jo være andre grunner til at hun kastet opp.

Skrevet

Ja, i vår bhg har de 48-timers regel og den overholder vi alltid, selv om ungene skulle virke friske så kan de fremdeles smitte - og jeg vet hvor kjipt det er å få omgangssyken i hus, derfor vil jeg nødig være med å føre smitten videre til andre hvis jeg kan unngå det.

Skrevet

Vår bhg har ikke den regelen, men de vil helst at det skal gå et døgn. Hvis man da ikke er helt sikker på at det er noe annet enn omgangssyke:)

Skrevet

Helsedirekoratet anbefaler at man holder barnet hjemme i 48 t etter SISTE oppkast/ diare. Da er man sikker på at man ikke smitter andre. Det er meget egoistisk og ta barnet i barnehagen før, da man kanskje kan smitte barn med immunsvikt, og voksne for den del..

Hilsen sykepleier som jobber på legekontor.

Skrevet

Har full forståelse for hvorfor den regelen er der, for et par år siden slet vi med omgangsyken her i huset (det var før den regelen kom i barnehagen), mann og 3 barn fikk det 2 ganger hver, følte vi ikke gjorde noe annet en tømme spy bøtter og skifte diare bleier i laaaaaange tider. Grunnen var nok at både vi og andre leverte ungene for tidlig i barnehagen. Men nå er jeg jo skikkelig i tvil om det er omgansyken i det hele tatt, ingen av oss andre har hatt antydning til å bli syke. Men, men vi er nå hjemme å koser oss idag, kunne vel levert henne i barnehagen etter lunsj (da har det gått 48 timer), men da tar vi heller en påskehandel og henter brødrene tidlig på SFO.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...