Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #1 Skrevet 24. mars 2010 Dette er saken: Vi var gift men vi søkte om seprasjon i fjor sommer. Jeg søkte da bidrag fra august,fikk beskjed av nav at dette med bidrag kunne ta tid. Men fikk i forrige uke brev fra nav om hvor mye jeg skulle få i bidrag i fra far. Men i dette brevet sto det også at de ikke hadde hørt noe i fra den bidragspenliktige. Barnefar har ikke tatt kontakt med nav i det hele tatt. Ikke har han sendt inn lønnsopplysninger heller. Men i følge nav så trengte han ikke sende inn lønnsopplysninger pga av at han hadde pappa perm med minste barnet vårt rett før vi gikk i fra hverandre i sommer så derfor har de regnet ut hva han skal betale ut i fra en inntekt på 370.000 kr. Noe som er helt greit, siden han ikke har gått opp i lønn siden i sommer. Så dermed har alt bidraget (det han skylder fra august) gått til statens innkrevdnings sentral, de prøver visstnok og få en avtale med han men han svarer ikke på brev eller telefon (jeg vet at han bevisst unngår de). Så hva skjer videre da? Det han eier er en bil til 380.000. Og jeg får et bidragsforskudd fra nav på 2000 kr (1000 kr pr unge, vi har to barn sammen). Men kan han bare nekte og betale meg bidrag? Han har samvær med ungene fra torsdag til mandagsmorgen annehver uke.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #2 Skrevet 24. mars 2010 Så lenge NAV utbetaler bidragsforskudd kommer de til å kreve inn bidraget fra far. Han pådrar seg bidragsgjeld ved ikke å betale. Om dette pågår lenge nok, vil de ta trekk i lønna hans for å få inn pengene, så han slipper ikke unna bidraget, nei. Men bidragsforskuddet er vanligvis lavere enn et alminnelig bidrag ville vært, så du taper vel på at han haler det ut. Kan du ikke ta en prat med ham? Det er jo hans unger også.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #3 Skrevet 24. mars 2010 "nekte" kan han, men til slutt trekker de penger fra lønnen hans, altså før han får den fra arb.giver. han legger seg kun opp gjeld til staten, for han er pent nødt til å betale på et tidspunkt. ikke bry deg med det, det er han som får et problem.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #4 Skrevet 24. mars 2010 Har prøvd og prate med han 1000 ganger. Han sier bare at han ikke vil betale. Sier bare at han ikke har penger. Jeg har siden august ikke fått en eneste krone av han. Jeg har stått for alt til ungene av klær,barnehageutgifter,mat og utstyr. Han krever at jeg sender med ungene klær og parkdresser når han har samvær. Det første han gjorde etter at han krevde skilsmisse var og kjøpe seg bil til over 300.000 kr, men nekter alltså og betale noe for ungene sine. Vi har også vært til mekling og da tok jeg opp dette med bidrag og det ville han ikke snakke om, sa bare at han ikke hadde fått brev av nav, noe jeg vet at han lyver om. Dessuten springer han rundt til alle og sier at han betaler over 6000 kr i måneden og at jeg ikke er fornøyd med bidraget.... Hi
Hopptetussa90 Skrevet 24. mars 2010 #5 Skrevet 24. mars 2010 Drit i han, og la det svi i lommeboka hans den dagen han skjønner at han har driti seg ut.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #6 Skrevet 24. mars 2010 Hva tjener du kontra han, kan jeg spørre om det?? Sliter med å regne ut det "riktige" beløpet vi da....:/ 40/60 barnefordelig og tjener likt...2 barn på 9 år...noen som kan hjelpe meg?
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #7 Skrevet 24. mars 2010 Jeg var hjemmeværnede når vi gikk i fra hverandre. Jeg var ferdig med permisjonen min i begynnelsen av juni, men fikk videre permisjon fra jobben til august 10 pga av vi ikke fikk barnehageplass. Og siden de nå har fått folk så kan jeg heller ikke få tilbake jobben min før den tid. Jeg jobber derfor litt i barnehage. Men må nok uansett skifte jobb pga av der jeg jobber er det dag, kveld og nattevakter noe som passer veldig dårlig når jeg har 2 små barn og ta meg av. Bf tjener ca 370000 i året, så han tjener jo sikkert over det dobbelte av det jeg tjener. Men du kan jo gå inn på bidragsveilederen på nav.no. Der setter du inn antall netter far skal ha med barnet og ikke hvor stor % del far skal ha med barnet. HI
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #8 Skrevet 24. mars 2010 Han kommer til og opparbeide seg en gjeld han aldri vil bli kvitt. Så bare dritt i han. Det er han som kommer itl og få et stor problem til slutt og da kommer de til å ta fra han alt som er av verdi og alt han tjener over navs satser for livsopphold, Har en x svoger som har en bidragsgjeld på flere hundre tusen som ikke kan eie eller tjene noe. Der sjekker de vær mnd utbetalingen han og tar det han har "til overs". Idiot spør du meg!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #9 Skrevet 24. mars 2010 Han kan nekte til han er blå, men så lenge han er i arbeid, så vil bidraget trekkes fra lønna hans til slutt. Dette er arbeidsgiver pliktig til å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #10 Skrevet 24. mars 2010 Evt noen som har vært samme sitvasjon med en bf som nekter og betale? Noen som hadde en bf som nektet og betale og som begynnte og betale for seg? Hva gjorde dere i så fall for og få han til og betale?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå