Gå til innhold

Har alle hatt barn i trassalderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt har enda ikke kommet i den beryktede trassalderen. Han er snart 4,5 år. Føler at "alle" prater om trassalderen, hvor slitsomt det er osv, men jeg har aldri opplevd det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste på 4,5 år er i trassen :-s og min mellomste på 2 år er på vei inn i trassen :-s

Skrevet

Vår eldste er nå 19 og har ikke hatt trassalder. Han har hatt noen andre "aldre" som "hvorfor det"-alderen og "gjøre selv"-alderen, men ingen ting som minner om den trassalderen jeg har observert hos andre barn, og som andre foreldre beskriver.

På den annen side hadde et av mine søsken visstnok en kontinuerlig trassalder fra 3 til 12, så her finnes nok store variasjoner. :)

Skrevet

Min er i veeeldig hvorfor det alder da, hehe. Alt er hvorfor hvorfor hele tida. Har dabbet av littegrann den siste måneden da.

HI

Skrevet

jenta mi har nettopp kommet ut av ettårstrassen, den varte fra ei uke etter bursdagen og ca 3mnd framover :) godt å være færdig med akkurat 1årstrassen! :P

Skrevet

Trass er så missvisende. Ifølge visse foreldre finnes det altså 1-årstrass, toårstrass, treårstrass, fireårstrass, femårstrass, seksårstrass etc etc. Hvorfor ikke bare da kalle det hvor langt de har kommet i selvstendighetstreningen eller noe sånt. Min jente er snart fire år og det er egentlig bare siste halvåret hun har begynt å vise større ønsker om å styre og kontrollere saker selv.

Skrevet

Jeg syns det blir så feil å kalle barn som vil selv, for trassige. Barn skal jo lære seg å bli mer og mer selvstendige, og det innebårer jo at dem må prøve ut grenser, gjøre ting selv og på sin måte- selv om dem kanskje bruker 20 min på å ta på seg skoene, og i tillegg da tar dem på feil fot. Allikevel gir dette en enorm mestrinsfølelse hos barnet. Men hva gjør vi? joda, vi bytter skoene, og kjefter fordi vi har dårlig tid...Det er slik barn lærer, og ting tar tid. Og tid er vel kanskje noe voksne ikke har så mye til overs av, og det blir masing og kjefting. Er det barna som er trassige, eller er det kanskje foreldrene som må tenke seg litt om her? Det handler jo om å forstå barnet... Da kan vi også forstå hvorfor barn handler og reagerer som dem gjør!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...