Gå til innhold

Fødestilling under fødselen og epidural


montho

Anbefalte innlegg

Ønsker å høre litt med dere om dere har tenkt ut noen fødestilling under fødselen? har dere erfaring fra tidligere fødsler ved å sitte på huk,eller stå oppreist?det sies at disse skal gjøre det mindre smertefullt men ikke vet jeg... eller noen annen form for smertelindring?har egentlig tenkt epidural denne gangen jeg for fikk fødselsangst etter min første fødsel:S men så leser jeg her inne at det er noen mindre positive erfaringer med epiduralen osv så blir veldig usikker på hva jeg skal gjøre denne gangen. Under Min første fødsel brukte jeg lystgass og noe akupunktur til avslapning og jeg lå på ryggen under pressriene,på siden... men ønsker en mer positiv fødselsopplevelse denne gangen.Da må det også sies at jeg ikke følte meg trygg under min første fødsel og at jeg ikke kom overens med jordmoren jeg hadde, så smertene mine kan ha blitt veldig forsterket av dette. Men kjenner nå at fødselen ikke er SÅÅ langt unna.Er nå i uke 31+3 så kjenner jeg begynner å få småpanikk i forhold til fødselen! HJELP! ! ! !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satt på alle fire i senga. lent over en saccosekk da jeg fødte sist. Det var 2 pressrier så var han ute:-) Trengte ikke å sy eller noe. Så tyngdekrafta hjalp veldig. Det værste man kan gjøre er å bli liggende på rygg i ei seng tror jeg....det er en unaturlig stilling å føde i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var jordmoren min som sa jeg skulle legge meg :S følte selv at det gikk trått...lå en time med pressrier og fødselen var på 18 timer. Var GANSKE sliten! ikke noe god fødselsopplevelse,men får håpe det går raskere og lettere denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto også på alle fire over en saccosekk, og hadde også epudural sist gang. Jeg tenker å gjenta dette denne gangen også. Men vondt er det uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto på knærne og "hang" over ryggen på senga, med kun samboer i synsområdet. Synes dette var behagelig siden jeg følte det ble mer privat. Etter en stund stoppet det opp litt, så da satte/la jeg meg på ryggen og da løsnet det igjen. For meg skjedde alt ganske fort så rakk ingen bedøvelse. Denne gang vet jeg jo ikke om det kommer til å gå like greit, men har badekar, akupunktur og lystgass i tankene i forhold til bedøvelse. Ønsker ikke epidural da jeg har hørt så mye negativt om denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å endelig et ynglings tema:)

jeg skal føde i vann å har hørt mye posetivt om dette.

Skulle det være slik at det ikke blir det eller at jeg vill/må opp av vannet underveis skal ingen få meg til å legge meg ned i senga. Dette kan ingen bestemme. så derfor får jordmor bare finne seg i det. Jeg vill enten sitte mellom bena til samboeren min med ansiktet fra han (han sitter på en stol) eller så skal jeg stå på alle 4 i sacosekk. Det sies at hvis mor ligger under fødsel eller sitter halveis opp i sengen eller ligger på siden, blir det vondere å føde fordi du ikke får noen hjelp av tyngdekraft og bekkenet gjør det trangere for bebien å komme seg ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde tenkt å føde på alle fire over saccosekken.. hehehe.. men jeg sto å hang ved senga så lenge, at det plutselig bare ble til at jeg lå på rygg. Mange som sier at det er så ugunstig, og jeg ser absolutt fordelene med å stå å alle fire e.l. men jeg synes det gikk veldig bra å ligge på rygg. For meg var det uansett åpningsfasen som var verst. Bruke 22 timer og var fader meg så glad for å få presse at jeg visste nok ikke bedre :D Hadde ikke epidural el annen smertelindring, noe som i utgangspunktet frister men det er så deilig å være helt oppegående etterpå :D Reiste hjem dagen etter sist og satser på reise hjem med en gang el senest dagen etter om alt er bra denne gangen. Jeg slapper ikke av på sykehus, og i allefall ikke hvis jeg havner på rom med noen andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vannet går og hodet ikke er festet så får man ikke så mange andre valg annet enn å ligge på ryggen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikek stress, dette ordner seg:)

jeg har ikek tenkt veldig på hvem stilling det kommer litt av seg selv hva man føler for tror jeg.

jeg har sagt selv jeg ikek vil ha epidural, men det er veldig smak og behag. noe n sier jo de synes det er veldig flott å få.

jeg vil selv helst kun ha den sprøyten som inneholder morfin (husker ikke navnet her jeg sitter) å prøve om det holder.

jeg er litt sta så ønsker vel minst mulig av medikamnter, men det er nok av erfaring. men får se når det står på, kanskje jeg likevel bestemmer meg for å få alt jeg kan;)

men fødestilling stresser jeg absolutt minst med, hva om man bestemmer seg jeg skal stå på alle 4 så orker man ikke eller beina sviker, da kan det være greit å være åpen for flere alternativer å ikke sitte fast bestem på en fødestilling:):)

tror opplevelsen blir bedre om man går overens med de rundt under fødselen;)

 

LYKKE TIL:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

jeg er 4 gangsfødende, jeg må si at badekaret har vært det beste smertelindrene måten for meg, så vist det er og du har mulighet til å ligge i badekare og gjerne føde i badekaret vil jeg anbefale det på det sterkeste... mitt første barn lå jeg i bade karet i 8 timer før hun kom til verden og hvergang jeg ble bedt og og komme opp for undersøkelse ble jeg drit sur for jeg merket veldig stor forskjell på smertene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er min andre og det eneste jeg vil si er at du ikke kan planlegge en fødsel. man aner ikke hva man går til. du kan jo ha ideer eller meninger men man vet aldri hvordan ting går.

jeg hadde alle forutsetninger for en normal og fin fødsel sist. jeg ville føde liggende på siden fordi jeg hadde hørt det var bra. ville klare meg uten epidural..

 

det ble over 1 døgn med smertehelvette, fikk til slutt epidural og måtte føde på ryggen og fikk styrtblødning etterpå..

 

denne gangen ser jeg det ann og kommer uten planer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde epidural og lå endel på venstre side, men fikk beskjed om at jeg måtte snu meg og sitter litt mer opp i senga for at det skulle hjelpe til. Så jeg fødte på rygg.......men hadde jo hjertebrettet (ryggen) godt opp.

 

Kunne ikke tenkt meg å stått med "ræva i været" når man føder over en sakkosekk. (altså at de ser deg rett opp i rompa når ungen kommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte liggende på siden med nr.1, Ble liksom litt kommandert opp i fødesenga da det nærmet seg. Lå vel drøyt en time før det hele var over. Gikk veldig fint. Var så "borte" i min egen kropp og rier at jeg tenkte veldig lite over hvordan jeg lå. Fikk ikke med meg at faren var den som holdt ene beinet mitt oppe under pressriene... ;) Ikke lett å planlegge en fødsel, men håper på å kunne få stå og henge over enten mannen min eller en stolrygg eller noe denne gangen, eller kanskje stå på kne eller på huk, men det tror jeg kroppen styrer litt selv, hvis den får lov... Håper også på å kunne stå og gå mest mulig under åpningsriene... La tyngdekraften få hjelpe til og forkorte åpningstiden.

 

Hadde hjelp av varmt bad som smertelindring forrige gang, og kommer til å gjenta det nå. Blir ikke mye smertelindring annet enn det og varmeflaske og kalde kluter denne gangen, siden det forhåpentligvis blir hjemmefødsel. Anbefaler et varmt bad!!! Synes jeg lindret godt.

 

Ellers synes jeg du skal lytte mest mulig til kroppen din underveis, den vil fortelle deg hvilke stillinger som er best og hvor mye smertelindring du evt, vil trenge!!! Og si ifra dersom du ikke har riktig kjemi med jordmor! Det er fullt mulig å få en annen underveis, vanligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar :) Jeg får ta det litt som det kommer,men å stå på alle fire er GODT for bekkenet og få avlastning der. Terminen(26.05) nærmer seg med stormskritt og jeg vet ikke om jeg gruer eller gleder meg til å få dette overstått :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker også at dersom man står i stilling hvor man samtidig skal få hjelp av tyngdekraften, er det ikke større sjanse for å revne da? at ungen kommer ut for fort liksom? Finland er visst kjent for å ha svært, svært få som revner under fødsel ved bruk av det såkalte finske-grepet. Da ligger man på rygg så vidt jeg vet, og jordmor har mer kontroll på utdrivelsen og kan kontrollere det bedre. Vil ikke revne hvertfall, men det er vel ikke noe jeg kan bestemme meg for på forhånd egentlig :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...