Gå til innhold

Noe jeg ikke forstår ang. abort...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man er gravid og skal beholde, så leser man flittig om barnets uker. Åh, nå er barnet så så stor, gjør det og det inni magen.. Når man skal ta abort er det "bare" en cellklump osv.. Er dette en forsvarsmekanisme?

Foster i uke 8 kan føle smerte.. I uke 9 har det fått negler.. I uke 12 er det et helt fullvokst lite menneske på mange centimenter, som turner og suger på totten.. Dette tas ikke hensyn til overhodet.. And I wonder..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er også "bare" en celleklump.

Selvsagt velger man ikke å tenke på den celleklumpen med litt nerver og slikt man har i livmoren som en "baby" om man skal fjerne den.

Hva lurer du egentlig på?

Skrevet

Du tar helt feil.

Du generaliserer veldig.

Hvorfor tror du så mange jenter/damer sliter veldig med å ta abort og har det utrolig tøft etterpå?

Synes du det ligger i sakens natur at en som har bestemt seg for å ta abort "flittig leser om barnets uker"? Hva skal det være godt for? Det betyr heller ikke at de ser på fosteret som "bare" en cellelump.

Huff, du skulle vel gjerne hatt deg noen flere hjerneceller....

Skrevet

Etter at jeg ble gravid selv, og leste litt, og så knøttet på ultralyd i uke 9, fant jeg ut at for min egen del ville det ikke vært aktuelt å ta eller å anbefale abort til noen etter uke 8.

Skrevet

Vår lille hadde et utviklingsavvik som er uforenlig med liv. Det betyr at han ville dødd umiddelbart etter fødsel, og vi valgte senabort.

Det er selvfølgelig ikke en celleklump mer enn vi alle er celleklumper, men vi hadde lange og gode samtaler med legene i forbindelse med dette. Det de sa var at selv om denne gutten hadde reflekser og var ferdig utviklet rent fysisk (14 uker), så hadde han ingen bevissthet. Hjernen er der, og alle delene av hjernen er utviklet, men det er få koblinger mellom dem. Hjernen fungerer overhodet ikke slik som hos et født menneske. Aborten var ikke smertefull for ham, og han hadde ikke hjernekapasitet til å føle angst eller forstå at han døde.

Om han hadde fått bli født, ville han dødd i løpet av få timer. Dette ville han heller ikke ha forstått noe av, man må ha ganske avansert hjerne for å forstå noe slikt, og det har ikke fostre eller nyfødte. Når vi likevel valgte abort var dette av hensyn til oss foreldre.

Skrevet

16.27

Ville bare gi deg en klem... ikke lett å gå igjennom noe slikt!! OG takk for å sette gode ord på ett vanskelig valg.

Skrevet

Forstår du virkelig ikke at gravide som skal beholde og de skal ha abort tenker på fosteret på forskjellige måter? Da håper jeg virkelig ikke du har barn du skal oppdra... LITT innlevingsevne og intelligens bør man vel forvente at en med ansvar for andre mennesker skal ha...?

Skrevet

Det er fryktelig vanskelig å ta en abort, og jeg tenkte ikke på barnet som en celleklump. Men, jeg kunne ikke beholde etter omstendighetene selv om jeg egentlig ville. Så nei jeg tror ikek du har store peilingen HI, på hva vi som tar abort faktisk føler og tenker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...