Gå til innhold

Hva gir dere glede og energi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt noen utrolig tøffe og krevende år, med alvorlig sykt barn, funksjonshemmet barn og psykisk sykdom i familien. Som et resultat at all belastningen fikk jeg en depresjon. Jeg har verken hatt energi eller tid (på grunn av mitt barns krevende funksjonshemming) til å gjøre ting jeg liker, har lyst til og får energi av, de siste seks årene. Nå vet jeg ikke lengre hva som gir meg glede og energi, men vet at jeg burde gjøre noe som kan gi meg glede og energi for å komme meg ut av depresjonen... Burde gjøre noe for min egen del... Jeg har fortsatt lite energi og lite tid og ingen barnevakt, så det kan ikke være noen store ting...

Jeg trenger tips fra dere! Hvordan skal jeg oppleve glede og energi? Hva gjør dere for å føle glede og få mer energi?

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

En spesifikk energigivende aktivitet er faktisk stuegulvsyoga, men det er kanskje vel ambisiøst som startprosjekt.

Har du hobbyer du likte å drive med før alt ble for tungt? Er det mulig å gjenoppta noen av dem, gjerne med lavt ambisjonsnivå? Jeg har gått tilbake til idrett jeg trivdes med som ung, men nå på fet-mosjonist-nivå, og det gir meg veldig glede, samt også trygghet i at det faktisk er å gjøre både kroppen og psyken en tjeneste. Men det er ikke så lett når både tid og barnevakt mangler, derimot kan jo kreative utløp - enten det er å sy, male, eller hva som helst - gjøres hjemme og når det passer. Det er deilig enspora og monotont meditativt å sy, for eksempel. Hagearbeid krever hverken arbeid eller hage, egentlig, bare frø, potter og vann - og kanskje en balkong. Jeg mener fullt og helt at enhver hobbygartner (ref Gartnerlosjen på kranglesida/Dib) har flere muligheter til lyspunkter i livet enn andre, for kanskje spirer noe - eller blomstrer - eller lukter spesielt nydelig og fremkaller masse gode minner.

Det handler i bunn og grunn ikke om HVA du gjør, men at det du gjør kan gi deg et litt enspora fokus på noe helt annet i kortere eller lengre perioder.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...