Gå til innhold

er 6 ukerskontrollen NØDVENDIG?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså for moren?

Kjenner at jeg gruer meg til den..

Hva er det som skjer på den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste overlever selvfølgelig uten. Ikke får de store problemer heller, men det er en fin måte å få sjekket ut at alt går seg till etter fødselen, mor kan få tatt opp eventuelle problemer hun har osv. Min lege synes også det er veldig hyggelig å fo se barnet som har vært "til kontroll" så mange ganger (sier hun i hvertfal). Ikke noe farlig.

Skrevet

Sånn veldig nødvendig er den vel ikke. Men ser ikke grunn til at du skal grue deg til den.

Er det GU du frykter?

Det er ikke rutine lenger, og gjøres ikke om du selv ikke føler behov for det, dvs at du ikke hadde komplikasjoner i forbindelse med fødsel som det kunne være greit å sjekke opp i.

6 ukers kontrollen går stort sett ut på samtale om fødsel, tilbud om prevensjon, og ellers andre ting du måtte ha på hjertet.

Noen måler også blodprosent om denne var lav etter fødsel.

Skrevet

Jeg synes 6ukers kontrollen var nyttig.

Hadde ikke GU, legen bare spurte om alt hadde grodd fint og om jeg hadde noen plager. Så lenge jeg var fornøyd var ikke GU nødvendig.

Vi diskuterte prevensjon og kom frem til en løsning som passet meg bra. Fikk ellers noen tips til knipeøvelser, pratet litt om styring av døgnrytme, viktigheten av å få nok hvile osv osv...

Ingenting skummelt i hvert fall:)

Skrevet

HI her

ja er GU jeg kvier meg litt for..jordmor sydde noen sting på den ene indre kjønnsleppa, og tror ikke de stingene har "holdt" akkurat, for det ser merkelig ut nedentil..

Skrevet

KJenner jeg blir litt oppgitt jeg, over alle som skal hoppe over kontroller og skriver som om div sjekker bare legges opp for å plage dem. Det er bare å droppe det om du vil, men hvorfor i alle dager er det et problem å gå på kontroll? Er det sååå ille å ta litt vare på egen helse altså?

Skrevet

Da bør du la legen se på det. Det er ikke farkig og du slipper å få problemer senere. Si gjerne at du er nervøs for det. Det er de fleste, men ikke utsett det om du tror noe er galt. Det er jo nettopp for å fange opp slike ting vi får tilbud om 6 ukers kontroll.

Skrevet

jeg har ikke vært.

og jeg hadde store komplikasjoner under fødselen. hadde også stooore smerter i ukesvis etter fødselen og var redd noe var alvorlig galt.

jeg har en gammel mann til øfastlege og ikke noe særlig godt forhold til han og siden vi ikke får noe innkalling i posten, lot jeg være...

syns det er dårlig at det ikke er bedre tilbud enn å ringe å bestille time selv. det er det alt for mange som ikke gjør..

jeg VILLE gå men var red for å ringe, visste ikke hva jeg skulle si... "hei skal ha 6-ukerskontrol"? er det bare å si det sånn?

Skrevet

selvfølgelig er det bare å si det sånn. Det nytter ikke å skylde på legen for at du selv er for usikker til å bestille en legetime. Herregud, hva gjør du hvius ungen blir syk da? Eller om du selv blir det? Sitter hjemme og håper at det går bra så du slipper å ringe? Jeez, det er ikke akkurat noe tak i deg. Jeg håper du ikke er alene om omsorgen for det hjelpeløse mennesket som babyen faktisk er?

Skrevet

15:16, ser ut som om du har lært deg å skrive på bakgrunn av en Hanna Montana episode.

HI.

Det beste er jo at du bare tar den undersøkelsen, spesielt med tanke på at du har sydd. Ja det er ikke kult, men da har du ihvertfall gjort det og vet at alt gror fint og at det er i orden.

Jeg tok ikke den time hos lege, men fikk ta den hos jordmoren min.

Mye lettere for min del med jordmora som jeg har gått til hele svangerskapet, og som er kvinne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...