Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #1 Skrevet 24. mars 2010 ? Sorry.. jeg har ikke erfaring med sånt
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #2 Skrevet 24. mars 2010 Ja, men sæden kan leve i opptil 5 dager inne i deg. Dessuten KAN man ha flere eggløsninger på en mnd.... Så ingen periode er egentlig sikre.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #3 Skrevet 24. mars 2010 Ja, det må være et egg å befrukte for at det skal bli graviditet ut av det. Og det er det kun ved eggløsning Ta en kikk på www.pernille.info der er masse god info om eggløsning og syklus generelt.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #4 Skrevet 24. mars 2010 Ja. Det er vel rundt fire dager før og etter eggløsning. Og det er vel ca 14 dager etter første menstruasjonsdag eggløsning er, hvis jeg ikke tar feil...
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #5 Skrevet 24. mars 2010 Hvis man har 28 dagers syklus har man eggløsning ca 14 dager etter første menstruasjonsdag ja. Det er imidlertid sikrere å gå ut i fra at man har eggløsning 14 dager FØR 1. dag i menstruasjon.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #6 Skrevet 24. mars 2010 Takk for svar. SLutta på pilla for 4 dager siden (MIDT I BRETTET) Og har vel egentlig EL nå. Kan jeg bli gravid nå da eller sitter pilla lenge i kroppen?????
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #8 Skrevet 24. mars 2010 Samme om du nettopp har slutta på pilla eller ikke, har du eggløsning kan du bli gravid.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #9 Skrevet 24. mars 2010 Til Annie 12:39: Jeg anbefaler deg å lese litt før du kommer med svar du ikke har peil på. Ja, man kan ha flere el i løpet av syklusen, men det er som regel innenfor 24 timer fra den forrige. www.pernille.info Til HI: Noen får el tilbake rett etter p-pillebruk, mens andre kan bruke opptil et år før syklusen er igang igjen. Du får nesten bare prøve deg fram :-) evt teste om du har eggløsning. Apropos p-pilleslutt så anbefales det å avslutte brettet før man begynner prøvingen, men gjort er gjort. Så det kommer helt an på kroppen din hvor fort den kvitter seg med hormonene etter p-pilla. Noen kan oppleve sykluser på bærtur, mens andre går rett inn i sin 28 dagers syklus. Lykke til med prøvingen ;-) Håper det sitter en spire for deg snart!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #11 Skrevet 24. mars 2010 Jeg hadde sex dagen før jeg fikk mens, hadde da ikke hatt sex på laaaang tid før det, reiste bort samme dag, hadde null sex måneden etter og fikk mitt livs sjokk da det viste seg at jeg var blitt gravid. Så det går faktisk an å bli gravid utenom forventet eggløsning. Hadde aldri trodd at det var mulig og brukte derfor ikke prevensjon, og det endte med abort fordi jeg ikke var i forhold med mannen som gjorde meg gravid. Ultralyd viste at fosteret var like gammelt som det var gått uker siden sex, så det var ingen tvil om at det var skjedd den dagen. Legen kunne ikke forklare det som annet enn sen eggløsning enda min mens alltid var regelmessig. Så ikke stol for mye på syklusen deres.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #12 Skrevet 24. mars 2010 Det er anbefalt å vente en måned fra man slutter på p-pillen til man prøver å bli gravid har jeg lest flere steder. Altså få en menstruasjon først, også begynne prøvingen. Uansett hva du velger, lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #13 Skrevet 24. mars 2010 Jeg ble gravid under mens så ingen sikre perioder betyr INGEN sikre perioder!
Lemonia Skrevet 24. mars 2010 #15 Skrevet 24. mars 2010 Det var et svar til hun som ble gravid under mens,
Gjest ->>- Skrevet 24. mars 2010 #16 Skrevet 24. mars 2010 Visst er det mulig. Sikre perioder finnes virkelig ikke (med mindre man har ultralydbekreftet eggløsning etc).
Lemonia Skrevet 24. mars 2010 #17 Skrevet 24. mars 2010 Et egg overlever maks 24 timer. Ved menstruasjon har allerede egget gått til grunne og livmorslimhinnen støtes ut. Det er rett og slett fysisk umulig å bli gravid under mens. At det ikke finnes sikre perioder er bare en halv sannhet og gjelder i grunnen kun for de som ikke har peiling på syklusen sin eller ikke har regelmessige sykluser. Har man regelmessige sykluser har man sikre perioder. Man er kun fruktbar i en kort periode hver syklus nettopp fordi egget lever så kort tid. Tar man hensyn til at sæd kan overleve maks 5 dager (vanligvis 3) er man da fruktbar fra 5 dager før EL og til og med dagen etter. For de med regelmessige sykluser som alltid har EL samme dag er det derfor enkelt å regne seg ut til fruktbare og ikkefruktbare dager.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #18 Skrevet 24. mars 2010 Lemonia: Nå er det slik at man faktisk kan ha flere eggeløsninger i løpet av en syklus, dermed kan man i teorien ha eggeløsning under en menstruasjon... så ja det er mulig å bli gravid da. Men det hører nok med til sjeldenhetene.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #19 Skrevet 24. mars 2010 Du kan ikke påstå at det ikke er mulig. Hvordan forklarer du i tilfelle at jeg har en datter på tre år, som ble unnfanget under mitt eneste samleie på fire måneder, mens jeg hadde mens. Jeg trodde også at det var sikkert, har nemlig alltid trodd at når de sier at det ikke finnes sikre perioder så snakker de om perioden mellom to menstruasjoner. Det er ikke noen lov om hvor eggløsningen må skje under en syklus, det kan også fort forandre seg pga sykdom, stress o.l. Snakk litt med gynekologen din neste gang du skal dit du!
Lemonia Skrevet 24. mars 2010 #20 Skrevet 24. mars 2010 Det stemmer ikke helt. Man kan slippe mer enn ett egg i en syklus (det er derfor noen får toeggede tvillinger), men da slippes begge innenfor ca 24 timer. Det er ikke mulig å ha eggløsninger med flere dagers mellomrom innen en enkelt syklus. Skal ikke si at det _aldri_ har skjedd med en eneste kvinne noen gang, men det er i såfall en medisinsk sensasjon som ikke er noe man skal ta hensyn til når man vurderer sikre perioder eller ikke.
Gjest ->>- Skrevet 24. mars 2010 #21 Skrevet 24. mars 2010 Du har eggløsning - egget støtes ut - blødningen varer 6-7 dager - neste eggløsning er litt på bærtur og vips er et egg på vei ned egglederen mens du fremdeles blør fra livmorslimhinnen. Det er fullt mulig. Det er ganske sjelden. (Jeg tror forresten knapt det finnes mennesker som "alltid har eggløsning samme dag," regelmessig syklus til tross. Avvik skjer hos de fleste på et eller annet tidspunkt).
Lemonia Skrevet 24. mars 2010 #22 Skrevet 24. mars 2010 Jeg tror det er du som må snakke litt med gynekologen din. Du kan ikke bli gravid under en mens, det går ikke. Enten var det ikke mens du hadde, eller så har du regnet ut helt feil befruktningsdato. Du må gjerne påstå at det går an så mye du vil, men da blir det for meg som å diskutere med noen som påstår at jordkloden er flat, og det gidder jeg ikke bruke tid på.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #23 Skrevet 24. mars 2010 Det er UHYRE uvanlig å ha flere eggløsninger i løpet av en syklus. I tilfeller der man har kort syklus og lange mensblødninger er det også fullt mulig å ha eggløsning under mens. Men det hører nok også med til sjeldenhetene.
Lemonia Skrevet 24. mars 2010 #24 Skrevet 24. mars 2010 Hvis man har så tidlig EL at det kommer under mens har ikke livmorslimhinnen fått bygget seg opp såpass at den kan ta i mot et befruktet egg. På litt samme måte har de som har for kort lutealfase (tiden fra EL til mens) problemer med å opprettholde et hormonnivå i kroppen som gjør at egget fester seg. En viss lengde på syklusen er helt nødvendig for å kunne bli gravid.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #25 Skrevet 24. mars 2010 Datteren min er ingen medisinsk sensasjon i det hele tatt. I alle fall ikke i følge gynekologen min. Det er ikke så sjeldent dette skjer at det anses som unormalt, det er derfor det heter INGEN sikre perioder!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå