snart5_82 Skrevet 24. mars 2010 #1 Skrevet 24. mars 2010 jeg har lyst til å prøve det denne gangen,men lurer på 2 ting egentlig.. får mannen være med oppi karet om jeg ønsker dette? får vi dusjet/vasket av oss etter at barnet er ute?(med tanke på evt gugge i vannet) har fått for meg at det er rett opp,tørk og påkledning av en eller annen grunn. hva er deres erfaringer? positive/negative..
gummitarzan Skrevet 24. mars 2010 #2 Skrevet 24. mars 2010 jeg også lurer på dette. leste at det var mor som løftet barnet opp av vannet når barnet hadde kommet ut. gjorde dere det? hvordan får man klippet av navelstrengen når man sitter i badekaret med ungen ute?
Kristi*trebarnsmor* Skrevet 24. mars 2010 #3 Skrevet 24. mars 2010 Hehe... du får lov til å dusje etter du har født! Når det gjelder om mannen får lov så vet jeg rett og slett ikke, men jeg kan ikke se for meg at noen skal ønske å sitte oppi der annet enn den fødende egentlig... husk at det kommer en del blod og fostervann mot slutten. Men kan ikke se for meg ar de skal nekte han det, så lenge jordmor får kommet til ordentlig Men han kan jo også sitte rett ved siden av deg uten å være oppi karet sammen med deg da. Det gjorde mannen min. Har bare positive erfaringer med vannfødsel og anbefaler det på det varmeste!
Kristi*trebarnsmor* Skrevet 24. mars 2010 #4 Skrevet 24. mars 2010 gummitarzan: jordmor tar imot barnet og gir det til deg. Er ikke noe problem å klippe navlestrengen. Blir vel samme som når man føder i seng (eller andre steder) det. Hvis du holder barnet i armene med magen opp, så kommer man ypperlig til
gummitarzan Skrevet 24. mars 2010 #5 Skrevet 24. mars 2010 når siste rie kommer for å få ut morkaka..sitter man i badekaret da også?
snart5_82 Skrevet 24. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 24. mars 2010 har sett en del fødselvideoer på youtube og tror kanskje at hvis en ønsker å ta imot babyen selv så får en det med jordmor tilstede..ikke vet eg.. men jeg vil gjerne være den første som tar, kjenner og løfter på barnet men det er jo typisk min flaks å få en nazi jordmor denne gangen og som ska styre hele showet! når barnet ligger i armkroken så ligger navlestrengen godt tilrette slik at gubben får klippet denne:) kliner til med denne linken: http://www1.nrk.no/nett-tv/prosjekt/619 men den svarer heller ikke på mine spørsmål...
snart5_82 Skrevet 24. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 24. mars 2010 takk for svar kristi*tobarnsmor* han sa det samme om at han kunne sitte ved siden av,men det kan jo være at jeg på død og drepe vil ha han oppi med meg hehe. er blitt så opphengt i disse snuttene på nett og kunne tenke meg en fødsel hvor jeg og mannen deltar "omtrent" like mye fra begynnelsen til slutt. har dannet meg en video i hodet om hvordan "vår" dag skal bli:P
Kristi*trebarnsmor* Skrevet 24. mars 2010 #8 Skrevet 24. mars 2010 gummitarzan: jeg gikk ut av badekaret for å føde morkaka i fødesenga. Dette er fordi de skal undersøke morkaka etterpå, og det var lettest for dem at jeg da var ute av vannet. men de spurte meg om det var greit for meg å gå ut av vannet, og det var det snart5_82: fint at du har planer for fødselen din. det tror jeg er viktig! men husk at det kan bli ganske anderledes også... jeg vet ikke om du har født før eller ikke, og jeg vet ikke hvilke filmer du har sett på nett. mange av de jeg har sett er veldig romantiske, og får det til å se ut som det omtrent ikke er vondt å føde. fantastiske videoer for all del! men ikke heng deg så opp i de at du blir skuffet om det blir litt mer "sykehus-preg" på din fødsel, enn de som sitter med stearinlys og blomster hvis du har veldig lyst til å ta imot ditt eget barn, så er det viktig at du på forhånd setter deg godt inn i ulike pusteteknikker, og hva du bør gjøre når barnet står i åpningen. lytt tiljordmor, som vet når du bør presse og når du bør la vær... grunnen til at jordmor som regel tar imot barnet er jo for å unngå revning. lykke til! håper du får en like flott vannfødsel som jeg fikk
snart5_82 Skrevet 24. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 24. mars 2010 ja jeg har tenkt igjennom at det kan skje endringer. har 2 flotte fødsler bak meg og de ble endret underveis. sku ha badekar sist,men da ville jeg ikke bli våt da jeg sto midt oppi kaoset:P føderommet jeg har hatt tidligre har ikke hatt preg av sykehus. der tente de faktisk levende lys rundt badekar og i lanterner på gulvet og satt på beroligende musikk. luktet ganske friskt og når jeg tenker etter:D jeg skal ha en jordmor tilstede som en trygghet,men vil gjøre litt mer selv denne gangen. kan ihvertfall håpe:) har bare søkt på waterbirth på youtube og har vel egentlig sett de alle sammen:P har ikke hatt komplikasjoner eller sy behov tidligre tiltross for raske fødsler så det skal nok bra denne gangen og:D (krysser fingrene)
Gjest Skrevet 24. mars 2010 #10 Skrevet 24. mars 2010 Hei, Jeg fødte mitt andre barn i badekaret på ABC på Ullevål. Der velger man selv om pappaen er i eller utenfor badekaret. Fordi jeg ønsket å føde knestående, valgte vi at far var utenfor. Han holdt seg ved hodet mitt og hjalp meg med å fokusere på å puste. Jordmor holdt seg ved fødekanalen og hadde kontroll på det som skjedde der. Da babyen kom ut, la de henne på ryggen min. Når jeg var klar til å snu meg, satt jeg meg på rumpa og fikk henne på brystet. Far klippet navlestrengen mens jeg satt i badekaret med babyen i armene mine. Jeg gikk ut av badekaret før morkaka kom. I og med at jeg hadde fått klyster før jeg gikk i badekaret, opplevde jeg ikke at badekaret var fullt av "gugg". Litt fostervann og blod var det, men det føltes helt greit. Etter at jeg hadde ligget litt og kost med den lille, gikk jeg i dusjen. Akkurat som jeg gjorde etter min første fødsel som ikke foregikk i vann. En av venninnene mine valgte å ha pappaen i bedekaret sammen med seg. Han satt bak henne og holdt rundt henne. For dem funka det fint. Han hadde forøvrig badebukse på :-) Jeg satser på at nummer tre også blir født i vann. Jeg opplevde at det varme vannet ga veldig god smertelindring. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå