Gjest sug lut Skrevet 24. mars 2010 #1 Skrevet 24. mars 2010 Jeg har noen utrolig vakre gamle stoler som trenger en hjelpende hånd for å fortsette livet - trenger nye seter, rett og slett, siden de er sprukket og løsnet. Dere loppedamer som er mer avanserte enn meg, er det møbelsnekker man bør lete etter, og vet dere om noen gode og ikke overdyre i Oslo-området? Stolene er forøvrig trebente, med halvmånesete og rundet, høy ryggstø som følger den runde kanten på setet bak og på en måte omslutter den som sitter der. Og så har de lang historie. Jeg liker sånt.
Gjest amandine Skrevet 24. mars 2010 #2 Skrevet 24. mars 2010 Altså, du må snakke med en møbeltapetserer:) Hvis det bare er snakk om seter trenger det ikke bli så veldig dyrt. Pass på at det er en med skikkelig utdannelse!! Hva er setene laget av? Stopping bare eller fjærer?
Gjest sug lut Skrevet 24. mars 2010 #3 Skrevet 24. mars 2010 Nei, jeg forklarte litt dårlig, det er ikke trukne seter, bare treseter, så det er selve treet som fikk nok (og det er MIN SKYLD, MIN SKYLD for jeg trodde jeg hadde behandla dem så de tålte bittelitt regn på en overdekket balkong...) og sprakk opp og løsna fra sidene. Så nå har de vippeseter...
Gjest amandine Skrevet 24. mars 2010 #4 Skrevet 24. mars 2010 Du kan ikke prøve å reversere? Dvs fukte på nytt og legge i press? Pakk inn i fuktig håndkle en stund, lunkent vann... Og tunge bøker eller tvinger har du gjerne? Jeg er egentlig for lenge siden utdannet sånn møbeldame jeg skjønner du...
Gjest sug lut Skrevet 24. mars 2010 #5 Skrevet 24. mars 2010 Oj, du er herved utnevnt til Gartnerlosjens Egen Møbelspesialist, og selv om du ikke kan se det så bøyer jeg meg dypt i respekt. Jeg tenkte da det skjedde at det ville på en måte ordne seg selv når det tørka, men selve "sittebrettet" er vel egt satt sammen av flere planker som nå har sprukket fra hverandre, og så virker det som treet har krympet når det tørka, og det som jeg tror stod i et visst spenn mellom den midtbakerste benet og de to forbena er ikke lenger i spenn. Så det er altså flatt, men for lite... (Det er malt, forresten.)
prekæs Skrevet 24. mars 2010 #6 Skrevet 24. mars 2010 Det høres ut som om setet er i finer. Blir som amadine sier. Fukt og klem sammen. Muligens med noe lim mellom lagene. For å ta motet fra deg så vet jeg det kan være noe problematisk, spesielt hvis fineren har vridd seg. Men det er mye man kan akseptere når det gjelder gamle møbler, som man ikke aksepterer med nye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå