Mockanin Skrevet 24. mars 2010 #1 Skrevet 24. mars 2010 Vi har nå en liten "greie" her på jobben. Det har blitt oppdaget at det i personalhåndboken vår står at vi ikke får fri fra jobb med lønn når vi skal til legen. Dette er noe alle her på huset (8 ansatte) er vandt til å få. Så nå er diskusjonen i gang hører jeg her jeg sitter. Noen som vet om det er opp til arbeidsgiver om de ansatte får lønn eller blir trukket i lønn for å gå til legen???
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 24. mars 2010 #2 Skrevet 24. mars 2010 Ja det er opp til arbeidsgiver..
ApriIbaby Skrevet 24. mars 2010 #3 Skrevet 24. mars 2010 Arbeidsmiljøloven gir deg altså ikke rett til fridager i denne forbindelse, verken med eller uten lønn. Dette kan i mange tilfeller være løst gjennom intern avtale eller tariffavtale. Har dere ikke slik avtale, vil det være opp til arbeidsgiver å avgjøre hvorvidt du skal få fri. Retten til fri i henhold til arbeidsmiljøloven finnes i kapittel 12
___ Skrevet 24. mars 2010 #4 Skrevet 24. mars 2010 Hvis dere har tariffavtale kan det være avtalt der. Det kan også være avtalt i arbeidsavtalen, men det er ikke vanlig. Ellers er det arbeidsgiver som bestemmer det.
prekæs Skrevet 24. mars 2010 #5 Skrevet 24. mars 2010 Det spørs vel. Har man en arbeidstid som gjør det umulig å komme til legen ellers har i hvertfall mine arbeidsplasser gitt full lønn. Men legger man legetimer til arbeidstiden for å unngå å ødelegge fridagen man har dagen etterpå, forstår jeg egentlig arbeidsgiver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå