Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå en liten "greie" her på jobben. Det har blitt oppdaget at det i personalhåndboken vår står at vi ikke får fri fra jobb med lønn når vi skal til legen. Dette er noe alle her på huset (8 ansatte) er vandt til å få. Så nå er diskusjonen i gang hører jeg her jeg sitter.

Noen som vet om det er opp til arbeidsgiver om de ansatte får lønn eller blir trukket i lønn for å gå til legen???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er opp til arbeidsgiver..

Skrevet

Arbeidsmiljøloven gir deg altså ikke rett til fridager i denne forbindelse, verken med eller uten lønn. Dette kan i mange tilfeller være løst gjennom intern avtale eller tariffavtale. Har dere ikke slik avtale, vil det være opp til arbeidsgiver å avgjøre hvorvidt du skal få fri.

Retten til fri i henhold til arbeidsmiljøloven finnes i kapittel 12

Skrevet

Hvis dere har tariffavtale kan det være avtalt der. Det kan også være avtalt i arbeidsavtalen, men det er ikke vanlig. Ellers er det arbeidsgiver som bestemmer det.

Skrevet

Det spørs vel. Har man en arbeidstid som gjør det umulig å komme til legen ellers har i hvertfall mine arbeidsplasser gitt full lønn. Men legger man legetimer til arbeidstiden for å unngå å ødelegge fridagen man har dagen etterpå, forstår jeg egentlig arbeidsgiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...