Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #1 Skrevet 23. mars 2010 Jeg har en sønn på 5 år og 7 mnd... Er alene med ham, dog ikke på papiret. Far og jeg er samboere, men han reiser så mye at jeg har sørget for oppdragelsen alene hele veien. Jeg er altså både mor og far. De siste 2 ukene har han vært litt vanskelig både hjemme og i barnehagen. Jeg prøver å hanskes med det her hjemme og det går forsåvidt greit. Igår var det 3 dagen at barnehagen fortalte at han ikke lytter til beskjedene og oppfører seg "rampete"... Jeg forstår at det kan være et uttrykk for noe annet eller bare det at han vokser og blir mer og mer viljesterk. Har selv ingen andre problemer med han enn at han hater å tape og sutrer om han ikke får viljen sin, Kan også hyle om ting overhodet ikke går hans vei, men har ikke ansett det om unormalt i denne alderen.. Vel, da jeg igår fikk høre at han igjen har vært vanskelig,. til tross for at vi har tatt opp dette i rolige omstendigheter hjemme, har det ikke blitt bedring. Det er nå som sagt 4 dagen på rad (med helgen imellom) og jeg sa til ham igår at dette må vi gjøre noe med. Hver gang jeg får høre at du har vært vanskelig, til tross for advarsler( de forteller meg at de har gitt ham flere sjangser) så tar jeg ifra ham spilletiden på nintendo. Idag var en av hans spilledager og da jeg hentet ham var han glad og fornøyd. Jeg sa, da drar vi hjem, og han smilte og sa: jaaaa da skal vi spille!!! Åpenbart hadde han glemt avtalen vår fra igår. .. JEg svarte med : desverre vennen, tanten fortalte at du ikke har hørt etter til tross for mange advarsler.... Da gråt han. Og han gråt og gråt og gråt... Han forsto det ikke, eller latet som han ikke forsto. Jeg tok ham rolig med ut og hjem, hvorpå vi fortsatte samtalen, Jeg spurte ham rolig om han visste hvorfor han ikke fikk spilletiden sin og jeg spurte også hva grunnen var for at han ikke hørte etter Han svarte med at han ikke visste hvorfor han ikke hørte etter. Samme svar hadde han gitt barnehagen. Jeg prøvde flere ganger, han svarte han visste ikke, han ville bare være rampete. Spilletiden fikk han ikke, han gråt i flere timer og jeg holdt på å gi etter, men tilslutt innså han hva han hadde gjort feil og at han skulle forsøke å gjøre det bedre fremover... Men gjorde jeg rett??? Jeg følte det ganske hardt da det sto på.. Råd,tips og ellers kritikk mottas med takk!!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #2 Skrevet 23. mars 2010 Nei, jeg synes ikke du gjorde rett. En straff bør komme umiddelbart for å ha noen virkning. En hel dag senere blir alt for lenge etterpå for et så lite barn. Antakelig klarer han ikke å tenke konsekvens så langt frem.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #3 Skrevet 23. mars 2010 Fint at du er konskvent.Når du først har sagt en ting må du følge opp. Men jeg synes vel egentlig oppførselen hans i barnehagen, bør få konsekvenser I barnehagen. Som 23.40 sier.Det blir stor avstand mellom adferd og konsekvens for en fireåring.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #4 Skrevet 23. mars 2010 Jeg er forsåvidt enig med forrige annie om at konsekvensen bør komme så raskt etter handlingen som mulig, men.. samtidig, gutten din er nesten 6 år.. og forstår mye... Jeg synes alt i alt at du handlet rett, når det nå er sånn at dere har faste spilldager osv.. Men, for å få dette til å bli effektivt, kan du kanskje organisere deg litt annerledes fremover, ved f.eks å gi han spilletid hver dag fremover (f.eks kortere hver dag, istedetfor lengre hver tredje dag), som kan trekkes tilbake ved dårlig oppførsel... Da kommer konsekvensen raskere etter handling...
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #5 Skrevet 23. mars 2010 Det som skjer i barnehagen bør følges opp i barnehagen, og være avsluttet når han går hjem. Å vente en hel dag med straffen høres ikke fornuftig ut. Hvis han oppfører seg dårlig på mandag, hjelper det jo ikke noe om han oppfører seg fint hele tirsdag. Antakelig forstår han ikke ordentlig hvorfor han blir straffet, for gårsdagen er langt borte i hans hode. Og det er jo lite motiverende, dersom han faktisk har oppført seg fint. Tror jeg ville forsøkt motsatt taktikk, og lovet ham en belønning samme dag dersom han oppførte seg bra. En is etter middag eller ekstra spilletid, for eksempel. Eller en halv time der han kan velge hva dere skal gjøre. Antakelig mye mer motiverende enn straff.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #6 Skrevet 23. mars 2010 23.44 igjen Blingset visst på alderen. Når han er nesten seks stiller det seg litt annerledes synes jeg. Om tapet av spilletid gir resultater i bedre adferd i barnehagen har han lært noe. Uansett fint at du gjennomfører det du sier. Jeg synes også du skal prate med ham om hvordan oppføselen hans påvirker andre. Litt trening i empati.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #7 Skrevet 23. mars 2010 Takk skal dere ha jenter, for fine svar. Vil bare presisere at jeg ga ham advarselen på mandag om hva som kom til å skje, dersom han ikke hørte etter i barnehagen. De gir jo et par advarsler og sjangser der også. Det var idag at jeg kom for å hente ham og da fikk han ikke spilletiden sin idag. Altså samme dag. Ga han advarslen igår da jeg fikk høre han hadde slått en lekekamerat. Er spilletid hver dag greit? Hvor lenge er greit isåfall? Setter stor pris på svar fra dere , tusen takk
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #8 Skrevet 23. mars 2010 Det er flott at du er konsekvent, men straffen burde ha kommet før.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #9 Skrevet 23. mars 2010 En halvtime spilletid om dagen går sikkert fint, dersom han ikke ser mye på tv i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #10 Skrevet 23. mars 2010 Hvis barnehagen nekter å stå for konsekvensen i deres tid, eller mener at de har prøvd alt, og nå foreslår at HI også skal innføre konsekvenser, så er det ganske vanskelig å gi konsekvensen tidligere, er det ikke? Hun kan vel neppe ta seg fri fra jobb og sitte i barnehagen for å innføre konsekvenser til riktig tid?.. Neper!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #11 Skrevet 23. mars 2010 Jo, men hvor fort kan jeg straffe ham da? Og hva med? Når jeg henter ham i barnehagen og de sier at idag har han ikke oppført seg bra og han er vitende om hva som skjer, dersom jeg får høre at han ikke har hørt etter.... Jeg kan ikke komme noen umiddelbar straff.. Vi bor 2 min unna barnehagen og straffen ble at han ikke fikk spilletiden sin da vi kom hjem... Mottar gjerne tips om hvilken annen umiddelbar straff jeg kunne gitt,
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #12 Skrevet 23. mars 2010 jeg synes heller dere skal konsentrere dere om hvorfor han ikke gjør som de sier i barnehagen, om det er som han sier selv, han vet ikke hvorfor han ikke gjør som de sier. så jeg synes de skal finne ut av det på en måte i barnehagen jeg. problemet må jo ligge en plass,siden han er mest sånn i barnehagen. er det noen andre barn eller voksne som ikke han liker? vi er jo sånn at vi liker ikke alle.(det vet vi jo alt om her inne) men på en annen side,så er han jo så stor, at konsekvenser vet han kommer om han ikke hører. jeg er for at du holder ut, og holder det du sier, for det er viktig for resten av oppveksten.han kan stole på deg, siden du gjør det du sier. men så er det det da, at jeg synes ikke straffen skal komme timer eller dager etter, det blir feil. om han er slem på mandag, men snill på tirsdag, så skal han likevel straffes tirsdag kveld?? høres ikke det rart ut da? hvem gidder å være snill, når en straff først skal gjenomgåes.... så tror jeg ville snakket med noen jeg, noen som har greie på barn-oppførsel....
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #13 Skrevet 23. mars 2010 Hun straffet han jo med en gang han kom hjem fra barnehagen. Hun kan jo ikke droppe jobb og alt for å springe til barnehagen og staffe han med en gang han er ulydig. Straffen kom da de kom hjem og ikke flere dager senere. Synes du handlet rett jeg HI
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #14 Skrevet 24. mars 2010 Sraffen kom jo dagen etter. Han oppførte seg dårlig "i går", og hun straffet ham "i dag". Ikke særlig motiverende å skulle oppføre seg bra dagen etter at han har oppført seg dårlig, for han blir jo straffet uansett. Hver dag bør være en ny dag med en ny sjanse, og ikke med straff som henger igjen fra gårsdagen.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #15 Skrevet 24. mars 2010 Er dagene dine delt i to eller;)? Det var samme dagen som han ikke hørte etter, at han fikk straffen sin. Men HI, jeg synes at straffen for det han gjør galt i barnehagen, bør gis i barnehagen. Straffen for det han gjør på fritiden skal tas på fritiden. Du kan selvfølgelig vise klart og tydelig at du er veldig skuffa, men synes liksom at "straff" for det barna gjør galt, bør tas i settingen det gjøres galt i.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #16 Skrevet 24. mars 2010 Siden har er såpass stor synes jeg du handlet riktig.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #17 Skrevet 24. mars 2010 Hun fikk høre at barnet var ulydig "i går" og straffet ham "i dag"? Det er ikke samme dag, vel?
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #18 Skrevet 24. mars 2010 Her har ungene en halvtimes tid når de kommer fra skole/barnehage som de kan spille/leke eller hva de vil. Men det er igrunn sjelden de spiller for tiden, det er så mye annet som er mer spennende. Så kan de spille eller se barnev, som oftes blri det barnetv. Så har de ca 15min i senga. Da synger vi for ungene, så når vi synger og snakker med den ene som er de andre opptatt med spilling. Det rådet kaos før vi lot de spille litt i senga. Så selv om de får spille litt så spilles det ikke så mye her i huset. Tv ser de veldig lite på,
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #19 Skrevet 24. mars 2010 Når vi har barn 1.klasse som oppfører seg slike du beskriver og da er 6 (noen 7) og vi føler vi har gjordt det vi kan for å nå gjennom til eleven, så må vi prøve å få til et samarbeid med foreldrene. I ett tilfelle hos oss der en 6 år gammel gutt tilsynelatende ikke kunne brydd seg mindre om våre konsekvenser gjorde vi en avtale med moren der hun tok fra han goder hjemme hvis hun fikk beskjed fra oss at han ikke oppførte seg. Dette så vi hadde god virkning. Om disse konsekvensene kom samme dagen eller senere vet jeg ikke, men jeg er overbevist om at en 5-6-7 åring forstår hva det går i uansett hvilken dag straffen skjer. Konsekvens hjemme skal komme ETTER at bhg har gjordt det de kan! Det er og viktig at barnet opplever at der er kommunikasjon mellom hjem og bhg/skole, så en konsekvens hjemme er ikke en dum ide. Som noen andre nevner kan jo du kanskje prøve å gi han mindre/kortere økter av goder hver dag, slik at han ser konsekvensen umiddelbart. Uansett tror jeg dette er en modningsprosess der han forhåpentligvis snart vil forstå at hans handlinger vil utløse konsekvenser. Det viktigste oppi det hele er at han blir sett og at du som omsorgsperson allerede nå setter grenser og signaliserer hvordan du vil ha det. Husk: barn er ikke dumme, men prøvende små personer som tester de grenser som er der Lykket til!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #20 Skrevet 24. mars 2010 Han er 5 år gammel og det gjør ikke noe at konsekvensen kommer etter bhg-tiden. Dere har gjort en avtale og dere må holde dere til den. Synes du handlet riktig. Nå vet han jo at du mener alvor og da får du se hva som skjer hvis det kommer en neste gang.
Anne-B. Skrevet 24. mars 2010 #21 Skrevet 24. mars 2010 Her høres det ut som at det er barnehagepersonalet det er noe galt med, ikke gutten i seg selv. Unger er rampete til tider, prøver grenser og er utagerende i oppførselen. Av det du forteller her, høres det ut som at barnehagen ikke takler ham på riktig måte. Konsekvensen bør komme i bhgtida, det er rett og slett dårlig gjort for guttens del at han skal straffes slik. På den måten får han aldri gjort opp for seg, han straffes i bhg og han straffes hjemme. Det går utover hans generelle livkvalitet, og kvaliteten på tida deres hjemme. Du har likevel lov til å snakke med ham om dette og fortelle at du syns det er dumt at han gjør slik. Jeg ville ha tatt dette nærmere opp med bhg og hørt hvordan de går fram i forhold til å takle rampestrekene. Slik som det er nå, høres det mest ut som at de "sladrer" til mor, slik at hun må ta seg av jobben hjemme. Lykke til. Gutten din har det ikke godt slik som det er nå, og det er dumt om han skal gå og grue seg til straff hjemme gjennom barnehagedagen. Han er tross alt bare seks år, og du kan ikke forvente all verdens impulskontroll fra hans side. Du kan forvente at du kan snakke med ham og at han skal forstå at han gjort noe galt, men ikke at han tar lærdom av det. De har til en viss grad evne til å forutse konsekvens av handling, men det strekker seg ikke så langt.
Den Blå Engel Skrevet 24. mars 2010 #22 Skrevet 24. mars 2010 Jeg signerer Anne-B. Et fornuftig og gjennomtenkt svar.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #23 Skrevet 24. mars 2010 Tror faktisk ikke jeg ville straffet i det hele tatt jeg. Jeg har også en gutt som går siste året i barnehagen, i tillegg har jeg en gutt som er 8 år og dette dere nå går gjennom er helt normalt! Både eldstegutten min og han som akkurat har fyllt 6 år har hatt en sånn periode. Vi hadde den i høst. Vi har en god dialog med barnehagen så vi vet at det var mye konflikter en stund, sønnen min var så sinna, så kort i lunta osv at han nesten eksploderte. Barnehagepersonalet har hele tiden vært flinke til å fjerne han fra situasjonene, ta han med inn, snakke med han osv. De har fortalt meg i ettertid hva som har skjedd og fortalt at han noen ganger ble så sint at tårene trillet. Han var kjempefrustrert og hadde ikke helt kontroll selv. Jeg har både lest litt om det selv og pratet med barnehagepersonalet om det og de sier at de aller fleste har en periode ved skolestartalder hvor det er veldig kaotisk for dem. Det er mye som skjer i kroppen både fysisk og psykisk og de kribler på en måte. Noen reagerer med å bli survete og klengete, noen blir trassig, noen blir sinna osv, men de fleste har en reaksjon på forandringene de går gjennom. Vi må selvfølgelig rettlede og snakke, innføre konsekvenser for dårlig oppførsel, men vi må være forståelsesfulle også. Vi hadde som sagt en trøblete høst, med mye frustrasjon og irritasjon også fra oss voksne. Han var så utrolig vimsete, glemte beskjeder før det var gått et minutt, hørte ikke skikkelig etter osv. Han fyllte 6 år i januar og nå merker vi at den blide, sosiale og gode gutten vår er tilbake på plass. Han er ikke så sinna mer og har det helt tydelig bedre med seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå