Gå til innhold

Er jeg vanskelig????


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg trenger råd fra dere.

I helgen fikk jeg besøk av ei venninne og barna hennes. De er ca. 2 og 3 år gamle.

Det jeg reagerer mest på er at hun ikke tar noe initiativ til noen ting. Hun forventer at folk skal spørre henne hvis ikke så gjør hun ingen ting.

 

Hun vet at jeg ikke har god råd og jeg vet at hun ikke har så god råd heller så jeg har lissom ikke turd å spørre henne om hun skal være med å dele på utgifter til maten. For jeg mener at det er noe man burde ta initiativ selv når man er på besøk hos noen.

 

Her er historien: Jeg hadde handlet inn mat for ca. 700,-, laget mat, dekket på bordet, ryddet etter henne og barna hennes, og hun var snill nok som vil spandere sushi på meg, men jeg bestilte noe som kostet kr 30,- mer enn det maten hennes kostet, så hun sa at jeg skyldte henne kr 30,-, men det kan jeg betaler tilbake senere eller spandere kaffe på henne en annen dag. Det synes jeg virker gjerrig og ble irritert så det endte med at jeg ga henne 200,-. (Så jeg spanderte på henne også...)når jeg har lagt ut for maten, ryddet etter henne og barna hennes og hun gjorde ingen ting. Ikke spurte hun om hun skal hjelper til heller. Gutten hennes sølte potetgull på gulvet, ikke ryddet hun etter han heller for det måtte jeg gjøre... Hun tok til å med noen ark fra skriveboka som jeg bruker til skolen, hun tok riktig nok fra baksiden, men for det. Jeg synes det virker frekk uten å ha spurt meg.Hun har også vaskemani. Når hun er på besøk hos meg i løpet av en helg går det 3-4 doruller og det blir jo en utgift for meg selv om det ikke koster så mye....

Etter at hun og barna hennes dro så ikke stuen min ut. Riktig nok har guttene mine også lekt, men er det ikke vanlig at man rydder litt etter seg når man har vært på besøk hos noen???? Eller er jeg bare vanskelig?

Jeg pleier alltid å rydde etter meg og ungene når jeg er på besøk. Hva er vanlig????

Hva pleier dere å gjøre når dere besøker noen???

Pleier dere å dele på utgiftene til maten og rydder litt etter dere???

Eller er det vanlig at verten gjør alt????

 

Hun var snill nok og leide film til barna våre slik at vi kunne kose oss på kvelden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får jeg besøk så er det jeg som spanderer maten, forventer ikke at gjester skal være med å spleise på det. Når det gjelder rydding er det som regel jeg og mine barn som tar oss av den biten også og jeg syns det er greit. Når jeg selv er på besøk pleier jeg å hjelpe til med å rydde opp litt av det ungene har rotet,

 

Så ja, jeg synes kanskje du er litt vanskelig:)

Skrevet

Det kaller jeg utnytting :-s Enten snakke med henne eller avslutte vennskapet.

Skrevet

Enig med studentmammaen, jeg.

Forventer ikke at gjestene mine betaler for seg. De får også så mye dorull de trenger og vil de ha noen ark får de faktisk det også uten at jeg får større økonomiske problemer av det ;o)

Skrevet

Ok, tusen takk for svaret. For jeg vil ikke virke vanskelig, men jeg synes bare at det er normalt at man rydder litt etter seg når man er på besøk hos noen. Jeg pleier og rydder etter meg og guttene når vi er på besøk og spør om vi skal dele på utgiftene....så jeg regner med at andre også gjør det... jeg vil jo at de skal hygge seg når de er på besøk...

men jeg ville gjerne ha flere kommentarer...

Skrevet

det høres ikke ut som om dere er sånn supergode venner.

 

hvorfor sier du ikke bare "kom så lager vi maten sammen" eller "gidder du og dekke på?"

 

enig i at de med de 30 kr er ekstremt sært... hehe.. hvem gjør sånt?

 

 

Skrevet

Når jeg har gjester betaler jeg. Rydding tar jeg meg å av selv.

Men at hun 'krevde' 30,- av deg etter sushien syns jeg var litt smålig. Og hun kunne jo spurt deg om å få låne noen ark, men what's the big deal?

 

Virker mest som du har lyst til å irritere deg nå. Jeg syns personlig ikke at det er mye å irritere seg over, men det er altså meg.

Skrevet

Det er fordi jeg synes hun kan være vanskelig og hun liker ikke bruke andres ting.... og jeg ville ser om hun tar noe initiativ. Vi har vært venner i ca. 8 år nå, men nå føler jeg at grensen er nådd.

 

Men det er mest på grunn av hennes vaskemani og jeg vet at det er en slags "sykdom", men jeg klarer det ikke mer. Jeg føler meg skitten når jeg er sammen med henne. Hun går og vasker hendene sine hvergang hun tar på mine ting og da føler jeg at leiligheten min er skitten selv om jeg har vasket gulvet, tørket støv, vasket bordet, stoler, tatt skikkelig stor rengjøring for at hun skal føle at det er rent her...men du har rett, jeg føler at den vennskapet ikke vil varer noe særlig lenger....

Skrevet

Jeg forlanger ikke at gjester skal rydder etter seg når de er hos meg, Ikke misforstår meg, men jeg mener at det er vanlig folkeskikk at man rydder etter seg og barna når man er på besøk, og ja, jeg er litt irritert, men det var mest på grunn av sushien....

 

hilsen HI

Gjest mamma til 2 prinsesser:)
Skrevet

Jeg synes hun er smålig som krever 30 kr av deg for en sushi?! haha..dårlig vennine!

Jeg synes IKKE du forlanger for mye heller, helt normalt at man rydder etter sine egne barn når man er på besøk

Men maten står du for når du har besøk da.

Skrevet

Jeg spanderer mat når jeg får besøk, og tar ikke imot penger for mat om de ikke bor lenge eller om noen ofte er på besøk. Men selv tilbyr jeg meg alltid å betale, men venner tar ikke imot. Rituale:) Er jeg på besøk et par dager ender det ofte opp med at jeg lager mat en kveld, til oss store i alle fall, og da kjøper jeg gjerne inn mat og vin. Uansett så kjøper jeg alltid med meg noe.

 

Jeg rydder ikke alltid etter meg og barna når vi har vært på besøk, men stort sett alltid setter jeg i gang rydding. Overnatter vi hos andre må barna sammen med en voksen rydde opp før barnetv, og roter barna mine unødvendig rydder jeg/barnet selvsagt opp. Ellers deltar jeg aktivt i husarbeidet sammen med verten, spesielt om det er en god venn.

 

 

Skrevet

Jeg må bare legge til at hun er smålig, så du er ikke rar. Det med å at gjester som kommer for en helg betaler mat er litt rart for meg, men mht. til rydding og hjelp ellers er hun rar. Noen må jo aktivers også, og spesielt når min bror bor hos oss må jeg spørre om han kan gjøre ditt og datt:=

Skrevet

Tusen takk for svaret jenter:) Selvfølgelig betaler jeg for maten når jeg får gjester og rydder etter de, men jeg mener at man må ta initiativet selv også... Jeg er alenemor og får ikke så mye i måned, og doruller er vel kanskje litt for mye å henge seg opp i...

Skrevet

Jeg er enig med erteposen. Det er for meg ikke vanlig at man betaler for maten når man er på besøk. Men man tilbyr seg som regel å hjelpe, eller i det minste blir med på å rydde av bordet. Jeg må innrømme at hvis vi har vært på besøk hos noen så har vi ikke alltid ryddet etter oss, men det kommer litt an på barna og hvilken hastverk vi har på å komme oss hjem...

 

Jeg synes også hun virker smålig, noe som kanskje gjør at du legger merke til alt hun gjør og reagerer mer enn du ville gjort på andre (som dette med dorullene og arkene). Jeg har en venninne som over 15 år alltid har snytt på oss andre, hun har aldri med seg noe på fester, drikker og spiser og bommer røyk av andre. Da merker jeg at jeg reagerer mer på hver minste lille ting hun gjør som er smålig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...