Gå til innhold

Dette med barneoppdragelse.. Kan noen se hit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det ann å "forebygge" at barna skriker, hyler, trasse osv når de blir eldre? Jenta mi er 4 mnd nå, og jeg lurer på hvordan jeg skal gå fram for å lære henne skikkelig oppførsel.. Sånn at hun vet når nok er nok, at det ikke nytter å hyle seg til ting, at man skal spise opp middagen sin osv.. Er selvfølgelig førstegangs jeg da ;)

Har noen av dere det man kaller englebarn? Hvordan oppdro dere barna viss dere har det?

Takker for svar og tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke bra om de hopper over trassperiodene da.... det er jo en del av utviklingen. Men man kan selvsagt legge til rette for at ting skal gå glattere. Feks har vi vært bevisst på at vi aldri lar han skrike seg til et ja hvis han først har fått nei til noe. Jeg har også fulgt opp "trusler" om konsekvenser, feks at vi går ut av butikken hvis han legger seg på gulvet og hyler. Dessuten har vi klart å forhindre at han skal gå først til en forelder og så den andre for å få det som han vil:) Vi har nokså liten leil da, så det er lett for meg å høre om han går ut til faren i stua og spør om godteri hvis nei først har sagt nei i kjøkkenet;)

Skrevet

Tror ikke du vil ha et englebarn, tror ikke du vil ha en nikkedukke uten egne meninger. KOmmer du unna trassen har du nok større bekymringer, hehe...

Men: ikke true med noe du ikke kan gjennomføre (ikke si at han ikke får julegaver, feks....)

Skrevet

Jeg har 2 "englebarn" men selvfølgelig med egne meninger. Men de er høflige, tester sjeldent grenser til det brister og er blide, fornøyde og samarbeider godt. Oppskriften er som følger; annerkjenn barnets følelser ("ja jeg ser/hører at du er sint/lei deg/veldig glad"), forlat aldri et barn med intense følelser (hjelp barnet med å sette ord på det som skjer), lytt til barnets signaler og vis barnet samme respekt som du ville viser en voksen ("det er vel ingen ting å gråte for" er ikke noe du ville sagt til din gråtende bestemor, derfor heller ikke til et barn), sett personlige grenser ("_jeg liker ikke_ at du kaster mat på gulvet, det blir masse arbeid for meg").

Ikke bruk ordet flink i tide og utide, fortell heller spesifikt hva med situasjonen du liker ("_jeg liker så godt_ at du hjelper meg med dette"). Barn trenger å få oppfylt behovene sine, nærhet er like viktig for et spedbarn som mat og reine bleier.

Vær mot barnet slik du ønsker at barnet skal være mot andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...