Gå til innhold

Dere som er gift og eier hus sammen....Ang selvangivelsen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Deler man gjeld slik at man får litt fratrekk hos begge eller er det mulig at bare den ene får oppført gjelden? I tilfelle hvem lønner det seg at det blir fratrekk hos, den som tjener minst eller mest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet faktisk ikke hva som lønner seg, men her får min samboer alt av fradrag pga lånet. Han har eget firma i tillegg til fast jobb og alt dette lignes sammen. Mest praktisk at han får de fleste fradragene for å unngå restskatt.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi er ikke gift, men naboen er og vi har det likt. Fradraget står på den som tjener mest, altså mannen. Det har ikke noe for seg å sette det på meg siden jeg har såpass lav inntekt...

Skrevet

Dere kan gjøre som dere vil. Vi er ikke gift, bare samboere, og vi har de siste årene forsøkt å føre alt på meg, alt på samboeren min og halvparten på hver og sett hva som gjør at vi totalt havner best ut. Alt er lovlig:-)

Skrevet

Vi er samboere med felles hus og lån. De årene gubben har tjent mye mer enn meg, setter vi hele lånet og fradrag på han. Men de årene der vi har tjent nesten likt deler vi lån/gjeld og fradrag slik at det passer best. Tjener han 10% mer enn meg tar han 60 % av lånet og jeg 40% ....

Må passe på at det blir rett i forhold til minstefradrag også =)

Er mamma som alltid har hjulpet meg med slike ting =)

Skrevet

Ektefeller kan fordele gjeldsrenter mellom seg uavhengig av hvem som er ansvarlig for gjelden. For at det skal være noen vits i forhold til lavere skatt må en av dere ha lavere nettoinntekt enn 40 800 før overføring og samlet personinntekt (bruttoinntekt) være over 441 000 kr. Ellers blir samlet skatt lik uansett hvordan dere fører det opp.

For samboere er det sånn at den som er ansvarlig for gjelden og faktisk har betalt rentene kan trekke det fra. Man kan ikke føre fradraget frem og tilbake, dette er ikke tillatt etter skatteloven.

Skrevet

Huslånet står på meg på selvangivelsen, spiller ingen rolle for oss da vi er gift og begge har vanlig lønn. Vi må bare passe godt på at mannen betaler nok skatt siden han ikke får samme fradragene som meg ;-)

Skrevet

Hvis en tjener mye mer kan det lønne seg at lånet står på han/hun. Lett sak å endre det, også underveis i løpet av året.

Vi har vekslet litt på det her, i fjor var det min mann som fikk alt siden jeg var i permisjon, det 1. året fikk jeg alt siden han jobbet i utlandet og fikk nettolønn. I år får jeg maks fradrag siden han skal ha ulønnet perm for å ta seg av gutten.

Hvis du vil endre i løpet av året, bestiller du nytt skattekort til deg og mannen der dere setter ønsket tall for den som skal ha fradraget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...