RachaelRay Skrevet 23. mars 2010 #1 Skrevet 23. mars 2010 Vi har ikke hatt hund før, og barna er 7, 14 og 15 år. Jeg har ønsket oss hund i mange år, men det har bare blitt utsatt pga tidsmangel. Nå har vi derimot tid, men siden vi har lite erfaring er jeg så usikker på hvilken rase vi skal gå for. Tenker litt på en hund som ikke er avhengig av 2 timers tur hver dag, men kan være fornøyd med en lang tur, og flere små. Noen hundemennesker som har noen gode råd å dele?
❤lille stjerne❤ Skrevet 23. mars 2010 #2 Skrevet 23. mars 2010 Kanskje en engelsk springer spaniel kunne være noe for dere? Jeg tenkte på denne rasen fordi den er sosial, familievennlig og lett å oppdra. Den er ikke en liten miniatyhund, men heller ikke større enn at barna kan håndtere den, gå tur og stelle den.
Hopptetussa90 Skrevet 23. mars 2010 #3 Skrevet 23. mars 2010 Ting å spørre seg selv om ang. valg av rase: Hvor stor ønsker jeg at hunden skal være? Ønsker jeg å bruke mye tid på pelsstell? Hva skal jeg bruke hunden til? Anbefaler dere uansett ikke å kjøpe hunder som fortsatt har sterke instinkter som f.eks border collie. Jeg har Chinese Crested og er strålende fornøyd med det. Den er passe stor, trenger ikke flere timer med aktivitet daglig, ikke noe pelsstell, lukter ikke hund i det hele tatt og er ved riktig oppdragelse en flott hund på temperament.
Gjest Skrevet 23. mars 2010 #4 Skrevet 23. mars 2010 http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=10
shari_z Skrevet 23. mars 2010 #5 Skrevet 23. mars 2010 Lurt å tenke på hvor mye tid du vil legge i turer hver dag, ja. En annen ting å tenke på er hvor mye pelsstell dere er villige til å ta/betale for. Det er noen helt fantastiske raser der ute men som krever mye pelsstell (og som har hår som drar med seg alt inni huset). Selv er jeg oppvoskt med skotsk terrier og pudler, og selv om jeg ønsker meg en av disse, tror ikke jeg skaffer meg en pga pelsen. Jeg går mye i skogen og liker å trene bruks, og vil ikke ha alt sittende fast i pelsen. Selve stellet, klippingen og sånn, det går fint. Men å få ut halve skogen, det vil jeg ikke. Derfor har jeg en korthåret hund, som er meget familievennlig og ikke krever mye. Heldig siden jeg har bekkenplager og ikke kan gå mye turer. Anbefaler at du tenker over hvilke raser kan være aktuelt, for så å besøke oppdrettere for å finne ut mer om utvalgte rasen(e) før du tar den endelige avgjørelsen. Lykke til! Å ha hund i huset er bare herlig. :-)
Nonesin Skrevet 23. mars 2010 #6 Skrevet 23. mars 2010 ¨Jeg vil ha en Staffordshire bullterier neste gang. Jeg har Borston terrier nå, men ønsker en litt større hund. Min er snart 10 år og virklig vært en hund jeg har hatt masse glede av, men jeg får ikke lik så da ønsker jeg en annen rase. Begge er hunder med godt gemytt og er menneske kjære:) Google de rasene så finner du mer info. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå