Gå til innhold

Cøliaki og havreprodukter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 2 ,5åring som antageligvis har cøliaki. Mistenker at han også har reagert på havreprodukter og har derfor kuttet ut de også. (Har vært og er i dialog med ernæringsfysiolog og lege på Rikshospitalet).

Er det vanlig at de reagerer på ren havre også? Eller kan vi forsøke å innføre dette gradvis igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cøliaki barn skal ikke ha noen havreprodukter:))

Skrevet

cøliaki-voksne kan hvertfall spise havregryn som er dyrket på åkre langt unna andre kornsorter. Så det kan godt hende at han kan spise det etterhvert. Spør om du forsiktig kan introdusere han for det igjen etterhvert. Det er jo veldig sunnt og næringsrikt. Kanskje han reagerer på melk? Er ofte at cøliakiere også reagerer på melk.

Skrevet

Havre er i utgangspunktet glutenfritt men kan bli "forurenset" gjennom så- eller produksjonsprosessen.

Skrevet

Med glutenfri kost menes kost som ikke inneholder hvete, rug, bygg og vanlig havre. Noen tror at en hvetevariant som heter spelt (urhvete) kan spises, men det er ikke tilfelle. De aller fleste med cøliaki tåler spesialbehandlet havre.

Skrevet

Har dere testet om det er cøliaki? Gluten må ikke kuttes ut før evt. gastroskopi!!

Det er ikke uvanlig å reagere på havre før en får behandla cøliakien.

Det er vanlig å kutte ut ren havre i begynnelsen av overgangen til glutenfritt kosthold, men i de aller fleste tilfeller kan ren havre introduseres igjen etter en stund på glutenfritt kosthold.

Skrevet

Har nettopp vært innlagt på Voksentoppen til provokasjon med hvete. Men pga så kraftige symptomer blir all utredning utsatt til han blir 7-8 år, da har han mer å tære på. Har melkeallergi også.

Fikk beskjed om at vi kunne innføre havre igjen men det var før de så symptomene. Ble litt usikker, har lest at de med cøliaki bør vente 1 år før man introduserer havre på nytt og vill gjerne høre deres erfaring. Får bare kontakte de i morgen å høre.

Skrevet

Før sa de at man ikke kulle gi ren havre til barn under 18 år, men utifra det jeg har lest nå så kan man nå gi det til barn.

Våre tre barn med cøliaki får alle sammen havregrøt av ren havre og ingen av de reagerer hvertfall;)

Skrevet

Hvor får man kjøpt ren havre??

Skrevet

Vet det nå. Fikk veiledning av ernæringsfysiologen på barneavdelingen på SØF til å kutte ut gluten for å se om det bedret seg. Gutten ble en helt annen og begynte å legg på seg samt strekke seg. Ligger nå likt som jevnaldrende. Ernæringsfysiologen var veldig fornøyd med dette. Men fikk så beskjed om å begynne å provosere med hvete over tid for å se om de samme symptomene kom tilbake og deretter ta en gastroskopi. Det viste seg å ikke være så lett. Gutten ble veldig syk med langvarig diare og oppkast. Måtte derfor kutte ut. Alt av prøver som er tatt er negative. Rikshospitalet antar at det er fordi han haddee et glutenfritt kosthold da disse prøvene ble tatt.

Ikke lett når man får råd og oppfølging som strider mot en eventuell utredningsfase.

Skrevet

Ulta har ren havre, glutenfri havre. Har selv kjøpt Semper ren havre og andre rene havre produkter. Kjempefint hvis vi kan forsøke dette igjen. Var veldig glad i havregrøt før han ble syk. Kuttet ut fordi han reagerte med krampetrekninger som vedvarte i korte intervaller over flere timer samt diare og magesmerter. Hadde fått dette i en lang periode før smertene kom.

Skrevet

Vanlige matbutikker har glutenfri havregryn ihvertfall! :)

Skrevet

Tidligere hadde de 18-års grense på ren havre, men det har de nå gått bort ifra. Det holder ved vanlige tilfeller å gå på glutenfri diett i et år for så å introdusere det sakt.

Men nå er jo deres tilfelle litt utenom det vanlige, selv om det er mulig å få diagnosen uten positivt utslag på testene, kun ved forbedring på diett som dere opplever.

Min gutt reagerer iallfall voldsomt på den minste lille glutenstøvkorn, men ren/glutenfri havre går helt fint.

Kjøper Semper i Sverige eller Bjørns Glutenfrie Havregryn i de fleste store dagligvarene i Norge.

Skrevet

Kan jeg spørre om noe? Når merket dere at ungene hae cøliaki?

Piraten min på 6 mnd har fått havregrøt (holle) noen kvelder nå (hun er godt vant med grøt, men ikke havre)

ca 4 timer etter at hun har spist kveldsgrøten sin (altså i ti/ellevetida) våkner hun og gråter en halvtimes tid. Dette skjer hver gang jeg gir henne grøt med havre.

Jeg har også prøvd å blande en skje havregrøtmel og feks 2-3 skjeer sinlac (sinlac og ris/pastagrøt er det eneste hun ikke har reagert på). Også når jeg blander bare en ene skjeen med havre våkner hun og gråter en halvtime..

Kan det være at hun viser så tidlige tegn på cøliaki eller er det bare tilfeldig og ikke veldig sannsynlig at hun reagerer på havre?

Kan sikkert bare være magen hennes som reagerer på ny grøtsort også, men jeg ble litt skremt når jeg leste denne tråden..

anyone?

Skrevet

Cøliaki kan merkes fra man innfører fast føde.

Så iløpet av første leveår kan man se det.

Jeg tåler ikke glutenfri havre, hatt cøliaki nesten hele livet.

Var med i en studie på Rikshospitalet for 12 år siden og var mange der som ikke tålte det.

Skrevet

Gutten min fikk symptomer ganske snart etter at han startet å spise glutenholdig grøt, men jeg så ikke alvoret før han var like over året.

14 mnd gammel fikk han tilslutt diagnosen.

Du kan begynne med å ta en hjemmetest du får kjøpt på apoteket.

Men bør vel innføre hvete for å se om du får reaksjon der også før du tar det for videre utredning.

For det er bare gastroskopi som gir diagnosen og får å få riktig resultat må tarmtottene i tynntarmen være tilstrektlig skadet først. Det blir de ikke på 1 2 3.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...