Gjest Iris<3 Skrevet 23. mars 2010 #1 Skrevet 23. mars 2010 Hei! Kom over denne saken på mammanett.no. Hva tenker dere andre om dette? Jeg synes ikke det høres ut som noen særlig god ide. "Nylig har de satt i gang et nytt prosjekt på et av Oslos største sykehus: Aktiv styring av fødslene hos alle førstegangsfødende. «Active management of labour» har vært praktisert i snart 40 år i Irland. Aktiv styring av fødsel er akkurat det det høres ut som; liberal bruk av innblandinger for å sette fart på fødselen og gjøre den mest mulig lik en mal laget ut i fra hvordan en fødsel burde se ut. Metoden innebærer at det blir gjort en vurdering av om kvinnen er i fødsel før innleggelsen, det blir gjort tidlig punktering av fosterhinnene, og dersom livmormunnen ikke åpner seg 1 cm i timen, blir det gitt oksytocindrypp. Dette prosjektet har sin bakgrunn i at de ønsker å redusere det høye antallet instrumentelle forløsninger; tang/vakuum og antall keisersnitt. Det er ulike typer av aktiv styring av fødsel, men de innebærer hovedsakelig at alle kvinner skal føde innen en bestemt tid – helst under 12 timer." http://mammanett.no/fodsel/fodsel_samlebaand
Gjest Skrevet 23. mars 2010 #2 Skrevet 23. mars 2010 Høres ut som noe for Ate-fødeklar NÅ!!!!*OVERTID'
Mjølkekua Skrevet 23. mars 2010 #3 Skrevet 23. mars 2010 hmm... Jeg vet ikke helt. Jeg hadde en langvarig fødsel sist (4,5 døgn med ordentlige rier med mindre enn 10 min. mellomrom, 18 timer på føden når jeg endelig hadde åpnet meg litt), og progresjonen var utrolig dårlig. Det viste seg etterhvert at gutten vår lå skjevt og ikke klarte å rotere ned i bekkenet (stjernekikker). Da hadde jeg, jm og lege forsøkt ALT som er mulig - de tok vannet, forsøkte å rotere babyen under riene mine, de gav riestimulerendedrypp, jeg stod i alle mulig stillinger, fikk akupunktur etc. etc. Det vi fant ut var at han ikke ville rikke seg og til slutt var hastekeisersnitt uungåelig. Vet ikke helt om en mer aktiv tilstedeværelse tidlig ville ha gjort noe fra eller til, men jeg hadde i det minste sluppet så mange dager med smertefulle rier før det endte i KS. jeg tenker at dette sikkert kan være til hjelp i endel fødsler, men ikke alle.
Monique8 Skrevet 23. mars 2010 #4 Skrevet 23. mars 2010 Mp si jeg synes dette høres mer ut som en ukurant overtyring av fødselen. Hadde ikke likt det om det ble gjort på meg.
magica fra tryll Skrevet 23. mars 2010 #5 Skrevet 23. mars 2010 Høres ut som nok en måte å spare penger i helsevesenet på.... Ikke bra!
ano`num *17.03.10* Skrevet 23. mars 2010 #6 Skrevet 23. mars 2010 Må i jeg tenkte sparing jeg også. Tid, plass, penger, resurser. Er vell kanskje en grunn for at det går litt mer slow hos enkelte? Altså, ikke de som ikke kommer fremover og ender opp med å bli utslitte lenge før de når mål. Men de som rett og slett bare trenger litt mer tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå