MaRiAnNe_85 Skrevet 23. mars 2010 #1 Skrevet 23. mars 2010 Noen som vet hvordan dette fungerer? Jeg og samboern min har et barn i fra før av. Jeg vet at jeg kommer til å bli satt i gang 12 april, som er en mandag. Vi har ingen slektninger her vi bor og de vi kjenner har selv barn og er meget opptatte. Det jeg har hørt er at at foreldre kan ta ut foreldre permisjon/sykemelding i "rett familielinje",altså enten på vegne av egen mor eller egne unger om dette er nødvendig Stemmer dette for uansett hvilken arbeidsgiver man har og uansett hvor man bor i landet? Fødselen og ansvar for jenta vår ville ikke vært et så stort problem hadde det ikke vært for at jeg har svangerskapsforgiftning og er veldig redusert om dagen. Både jeg,samboer og sykehuset ønsker at samboern min skal være med under fødselen med tanke på hvordan forrige svangerskap enten. Min mor vil gjerne komme å hjelpe oss,men jeg har ikke samvittighet til å be henne ta ut permisjon uten lønn da hun har veldig dårlig råd. Vi kan heller ikke betale henne for å være her da vi er begge studenter... Håper noen kan svare meg Tusen takk på forhånd.
mjhanse Skrevet 24. mars 2010 #3 Skrevet 24. mars 2010 http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie/Omsorgspenger Det er arbeidsgiver som skal dekke dette. Men det er begrenset til 10 dager og det er kun hvis du ikke er i stand til å ta deg av barn du eller dere har fra før. Når barnet er født så pleier arbeidsgivere å gå fødselspermisjon. Vet ikke hvordan det er i firmaet til mannen din.
MaRiAnNe_85 Skrevet 24. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 24. mars 2010 Vi vil jo ikke ha muligheten til å ta oss av ungen i det tidsrommet jeg er i fødsel. Jeg kan heller ikke være alene under fødselen, og ikke vil jeg det heller. Hadde ikke mannen min vært med under forrige fødsel hadde jeg drukna i badekaret.. Dessuten er vi begge studenter og det er i såfall min mor jeg som må komme å ta seg av jenta vår,og vil ikke be henne om dette om hun ikke får det dekt da hun har veldig dårlig råd. Takk for svar mjhanse:)
Gjest Skrevet 24. mars 2010 #5 Skrevet 24. mars 2010 Som alle andre med barn fra før er dere avhengig av barnepass fra fam. eller venner for at din mann skal kunne være med på fødsel. Din mor vil kunne få ulønnet permisjon fra sin arb.plass for å hjelpe til, men hun har ikke krav på lønnet perm for å hjelpe til med barnepass under din fødsel. Evt. kan hun ta ut ferie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå