Gå til innhold

Noen som har peiling på regler ved aktiv sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden aktiv sykemeldt. Skal jobbe inntil 2 timer pr dag, hvis ryggen tillater det. Men jeg skal egentlig ha ferie i uke 14, så det jeg lurer på da er om jeg skal fylle ut at jeg skal ha ferie på egenmeldinga til nav, eller om jeg skal la være. Jeg er ikke hjemme den uka, å kan derfor ikke komme på jobb i de eventuelle 2 timene hver dag. I følge arbeidsmiljøloven har man krav på å få igjen ferien hvis man er sykemeldt i ferien sin, men hvis jeg fyller ut at jeg har ferie, så taper jeg den ferien, fordi da har jeg tatt ut ferien. Sjefen min mener jeg skal ta ferien, og at jeg da ikke får den igjen. Er dette riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du tar ut ferie i den perioden du er sykemeldt, så skal dette gå av ferie kvoten din. Siden du sier du ikke er hjemme, så regner jeg med at du skal på ferie, og må derfor ta av ferien. Husk å avtal med Nav på forhånd hvis du skal til utlandet.

Skrevet

Skal heldigvis ikke til utlandet da:) "bare" på hytta:) Så jeg bør ta ut ferie, og så taper jeg den ferien? Hvis jeg hadde vært 100% sykemeldt kunne jeg ha reist på hytta uten å ta ut ferie da..?

Snakket med LO i dag, de mente at når man er aktiv sykemeldt, er det det samme som å være 100% sykemeldt. De mente jeg ikke skulle tape ferien pga dette.

Blir så usikker av dette...

HI

Skrevet

siden du skal jobbe inntil 2 timer daglig hvis ryggen tillater det, så vil det jo virke litt rart om ryggen "plutselig" ikke tillater det den uka du skal på hytta?? da er du jo vekkreist og har ikke mulighet til å se an formen daglig og gå på jobb hvis formen er ok..

men vet ikke om aktiv og 100 % sykemeldt er sidestilt altså,kanskje det går an å finne noe på nav sine sider?

har selv hatt ansatte som har vært sykemeldt og har fylt ut skjema at de skal avvikle ordinær ferie slik at de ikke får sykepenger den perioden de avvikler ferie..

Skrevet

Herregud så kjip du er Hi. Hva er det du "taper"? Du skal jo på hytta! Man kan være fullt sykemeldt og likevel ta ut ferie. Det går faktisk an å feriere om man er syk. Det kommer jo helt an på hva problemet er.

Hvis du har problemer med å gjennomføre ferien pga sykdom stiller det seg annerledes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...