Gå til innhold

Fler enn meg som venter tvillinger i oktober?:-)


anna mathea

Anbefalte innlegg

Kunne vært litt gøy å ha noen som var omtrent like langt på vei med tvillinger å utveksle litt tanker med!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Jeg venter tvillinger 9oktober!!

På torsdag er jeg 12uker på vei!

Det har vært noen harde uker med masse kvalme.... Har vært 100%sykemeldt hele tiden pga kvalmen.

Når har du termin? Formen god?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så hyggelig med noen i samme båt!!!:-) Jeg er bare 10 uker på vei, termin 22 oktober. Skal på ny kontroll i dag, så det blir spennende! Håper virkelig begge to henger med enda! Jeg har vært en del kvalm, ikke spykvalm, men mye kvalm og uggen. Og for ikke å snakke om sulten!! Jeg tror jeg spiser mer enn en trailersjåfør! Jeg har født ekstremprematurt tildligere og mistet to jenter på den måten, første i uke 26 og andre i uke 24, så når jeg da nå klarte å bli gravid med tvillinger så lurte jeg litt på hvordan i all verden jeg skal klare å holde to på plass lenger enn jeg har klart en. Men på den annen side, hvis dette går bra så er det jo virkelig dobbel premie! Så jeg skal få på cerclage om to uker og kommer nok til å holde meg ganske mye i ro fra ca uke 15. Men vi krysser fingrene for at det er det som skal gjøre susen!:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Jeg har termin 16 oktober. Har tenkt tanken at vi kanskje får tvillinger siden min mor og min samboers far er tvilling. :) Lyttet legen på deg ved første kontroll og hørte to hjerter? Min lege lyttet ikke. Men har bestilt time til ultralyd i uke 18, og jordmor uke 24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være sterk!!! Det må ha vært helt grusomt å miste når du har komt så langt! Skal absolutt krysse fingrer og bein for deg!!!

Jeg var gjennom 2 ma og 2 sa før jeg fikk min nydelige gutt for 1 1/2år siden. Alle 4abortene var før uke 12, så var ikke komt så langt på vei som deg,

Du er sikkert sykemeldt du også å da? Ja nå må du virkelig tenke på deg selv å ta det så rolig så du kan!

Jeg har vært på ul nesten hver uke (spesial behandling siden jeg har mistet så mange ganger), og det har vært like stort hver gang å sett de to små!!

Har du fått stor mage? Jeg begynner å bli ganske så stor! Kan ikke skjule at jeg er gravid nei! Tror jeg er like stor nå som da jeg var rundt 20uker på vei med gutten min! Kjekt!

Du må fortelle hvordan det gikk hos legen!!

 

Anita.meno - Tror det er for tidlig til at legen kan høre hjertelyd før i uke 12.... E ihvertfall sjelden at de prøver å høre etter hjertelyd så tidlig ettersom sjangsen for å ikke høre noe er stor - og da skaper de bare unødvendig redsel for at noe er galt.

Hos meg fant de det ut da jeg var 5 1/2uke på vei - var på innvendig ul da.

Det har ingenting å si at det er tvillinger på din samboers side.

2 eggede tvillinger går i arv - men bare gjennom moren sin side ettersom det er jo du som slipper 2 egg....(eneggede tvillinger er ikke arvelig) Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har uten tvil vært utrolig tøft! Hun første fikk vi beholde i en uke, men pga kraftig hjerneblødning ble vi anbefalt å la henne slippe. Og det rådet bestemte vi oss for å høre på, vi måtte ikke sette våre ønsker fremfor hva som var best for henne. Den andre jenta fikk vi beholde i ett døgn så det gikk fortere. Men definitivt en karusell av dimensjoner!

Jeg blir fulgt opp på sykehuset nå av en overlege, så vi får håpe det gjør susen:-) Og kontrollen i dag gikk veldig fint, den ene tvillingen er to dager mindre i størrelse enn den andre, men det har den vært hele tiden og vokser i rett tempo. Så jeg gjetter på at det er et egg som festet seg litt senere enn det andre. Også med tanke på at ved første UL så vi bare 1!

Men alt bra gjør meg glad!

Jeg har sjekk hver 14. dag. Men kan ringe dersom jeg er bekymret og trenger en ekstra sjekk. Og det er alltid greit å vite.

Jeg har en tendens til å få stor mage tidlig, altså bare oppblåst, men det syntes alltid tidlig på meg. Det som skiller denne gangen fra tidligere er vel at jeg kjente livmoren komme opp over kanten i uke 9. Før har jeg ikke kjent den før i uke 13. Og den har på disse to ukene kommet ganske langt opp! Men det gir meg bare trygghet om at ting utvikler seg så det er bra:-)

Forstår godt at du er små stresset etter å ha mistet så mange ganger, jeg mistet to ganger før jeg fikk den første jenta og det setter sine spor. Fryktelig fort gjort å la negative tanker spinne av gårde! Men jeg prøver å være flink til å stoppe meg selv og faktisk trekke frem alle de tingene som taler for at alt er greit. Og syntes foreløpig at jeg har klart det ganske greit, med noen få unntak:-)

Dette ble da voldsomt langt! Håper du ikke sovnet på veien gjennom alle disse bokstavene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Har nett funne ut at eg ventar tvillingar, UL i dag og er 11 veker på vei. Har to barn frå før og har jo aldri tenkt at eg skulle få fire barn...

 

Sjokk, men kankje ikkje likavel. Eg mista sist i veke 12, under den graviditeten fekk eg besøk av mi døde farmor ti dagar i strekk. Ho fekk tvillingar så eg trur det var det ho ville seie meg. Iallefall var eg overbevist om at eg bar tvillingar sist og denne gangen var eg liksom vandt med tanken.

 

Ang arvelighet: ei kvinne får eit x-kromosom av mor og eit av far så det er berre tull at det ikkje er arveleg frå far si side. Men sjølvsagt berre toegga, einegga har ingenting med auka fruktbarhet å gjere.

 

Kanskje det er sant som mange påstår at ein er ekstra fruktbar etter ein abort, vart gravid vel 5 veker etter aborten.

 

 

No skal eg begynne å sette meg inn i tvillingting...

 

Mine tankar så langt:

- det blir ingen heimefødsel :-(

- barnet blir nok født i september (termin 13 oktober, men ein blir satt igang to veker før om ein ikkje kjem igang på naturleg vis)

- kanskje like greit å droppe tøybleiene

- kan bli vanskeleg å amme begge to. Med nr to holdt melka berre to mnd til fullamming

-kan ikkje rekne med å jobbe fullt til sommaren (har nettopp lagt ein ambisiøs plan for å bli ferdig med drgraden...)

 

Frå å fornekte graviditeten fordi eg var redd for å bli skuffa er det ein enorm overgang til å vente to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar nok feil i forhold til tvillinger og arv.

(det er jo moren som slipper 2 egg)

Dette er hentet fra en bok:

 

Toeggete

 

I noen familier er det overraskende mange tvillingpar. Det skyldes først og fremst arvelige egenskaper hos slektens mødre. Disse kvinnene har gjerne flere eggløsninger i løpet av en menstruasjonssyklus. Dersom to egg blir befruktet i samme syklus, kan det føre til kvinnen får toeggete tvillinger.

 

Eneggete

 

Ved eneggete tvillinger ser arvelige faktorer ikke ut til å være av betydning. Hvis en kvinne selv er tvilling, eller hun har født tvillinger i et tidligere svangerskap, øker sannsynligheten for at hun kan bli mor til enda et tvillingpar. Forekomsten av tvillinger øker dessuten med hennes alder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at alt gikk bra hos legen!!

Vi har en spennende tid foran oss!! Det gjelder å tenke positivt!!

Så bra at du får tett oppfølging hos legen! Denne gangen går alt bra!

 

Gratulerer til deg og Efua Menu♥ v11!

Så kjekt at vi er 3 stykker som er komt like langt på vei!

Alltid kjekt å høre hvordan det går med andre i samme situasjon.

Men tror nok jeg og Anonym over her har rett ang tvillinger og arv.

Jeg var på sykehuset i sist uke og da var det legen som fortalte meg om tvillinger og arv. Og han sa at toeggede tvillinger ofte skyldes arv på moren sin side. Har lest endel på nettet og om det som bekrefter det legen sa.

Men uansett - samme om det er arv eller ikke - Kjekt er det!!:-)

 

Hvor i landet bor dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette blir spennande!

 

Har brukt kvelden til å informere meg litt...

Ein blir vanligvis sjukemeldt i veke 28 (utan nokon ekstra grunn enn å vente fleirlingar). Då trur eg ganske sikkert ferien til sørfrankrike dei to fyrste vekene i august ryker... Skal/skulle ha reist med ein annan familie, så kjipt for dei. Men helsa først. Men er direktefly og hadde jo berre tenkt å slappe av på stranda eller ved bassenget. Får høyre med legen i morgon.

 

Gler meg forøvrig til å gå til legen. Skal på førstegangskontroll. Var innom for vel tre veker sidan for å spørre om sjukemelding. Var vanvittig sliten og vondt i magen. Ho trudde ikkje på meg. No veit eg jo at alt var forsterka fordi det er tvillingar. Ska tru ka ho seier til det...

 

Vil ikkje vere polemisk når det gjeld arv, men det er jo heilt ulogisk at det berre blir arva frå morsida. Dette vil vi uansett ikkje bli enig om sidan legane også har ulik meining så eg har ikkje tenkt å ytre meg meir om saka enn dette: (info frå ein annan lege):

 

Faktorene som gir økt sjanse for tvillingfødsel sitter mest sannsynlig på x-kromosomet (altså det "kvinnelige" kromosomet som kvinner har dobbelt sett av, mens menn har bare en x pluss en y.). Moren til din venninne MÅ ha sin fars x-kromosom, og så har din venninne fått et av to x-kromosomer fra sin mor, så det er ca 50/50 sjanse for at din venninne har kromosomet. Altså; både menn og kvinne kan bære gener som gir økt sjanse for tvillingfødsel (menn kan ha alle gener kvinner har, men kvinner kan ikke ha de genene som følger mannens y-kromosom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les info inne på Forum om Tvillinger og Flerlinger. Her står det ganske klart!

Det er ene og alene moren som slipper to egg... Faren kan jo ikke påvirke dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei Anna matea og Anonym,

 

Eg las tydelegvis ikkje ordntlig kva som vart skrive (litt masse tankar i hodet i går), men hadde du lese orndtlig det eg hadde skrive anonym så hadde du også skjønt at vi snakka om du ulike ting.

 

Eg snakka om arveleghet frå mor og far sida til MAMMAEN, ikkje babyen. I utgangspunktet var det ei som prata om tvillingfødslar i familien til barnefaren og dette har sjølvsagt ikkje noko å seie for om det blir tvillingar, men for om barna hans igjen har høgre "risiko" for å få tvillingar.

 

Nokre meinar at det berre er tvillingfødslar på sida til den gravide kvinna som betyr noko for auka sannsynlegheit, det er dette eg meiner er heilt ulogisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter :)

Jeg blir også tvillingmamma i oktober hvis alt går bra - termin 30.10.10 ca. Har vært på tidlig ul og sett to bankende hjerter :)

 

Sliter med fomen - kvalm og med masse brekninger hele døgnet og er sykemeldt til over påske pga. det...Når vi kommer over påske bikker jeg 12 uker og satser på at formen bedres betrktelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer Rottisajenta :-)

 

Eg har ikkje vore plaga med kvalme, men med generell dårleg form. Har tenkt det skulle bli betre i 2.trim, men det var før eg visste eg venta tvillingar... Frå eg visste det (2 dg sidan) har formen gått rett nedover... I går la eg opp ein 50% jobbplan. I dag har eg vore på jobb 3t og er totalt utslitt. Fortsett det slik trur eg at eg kan gløyme å jobba. Vel, for sjå korleis det går i påska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Jeg venter også tvillinger.. foreløbig termin 17. oktober. Spennende, veldig skummelt og utrolig morsomt på en gang!! Skjønner ikke at dette gjelder meg, kanskje det har en sammenheng med at jeg ikke har barn fra før..? Var i uke 9 på sykehus pga styrtblødning, og fikk da veldig overraskende se to flotte små hjerter slå. I uke 10 var alt like fint, og nå venter jeg på innkalling til ny ultralys på St.Olav. Er spent, da det meste av symptomene er borte, og jeg jobber fullt etter to mnd med elendig form...men prøver å glede meg over at jeg har fått tilbake energien! Er i dag 12+4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer saa masse!!! Ja, det er eit ganske stort sjokk aa faa vite at ein ventar tvillingar...Bur du i Trondheim Kalinka? Paa mandag er det eit slags infomoete med tvillingforeninga.

 

Eg skal paa ny UL paa St Olavs i morgon pga bloedningar. Litt redd, men trur jo eigentleg det gaar bra.

 

Heldig du som har faatt energien tilbake, her er det elendig :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

 

Hvordan gikk det med deg i dag Efua? Skjønner veldig godt at det er litt skremmende, men jeg det er ofte en god trøst at de sjekker heller en gang for mye enn en for lite! Håper alt gikk bra og at du er roligere nå!

Jeg fikk skikkelig stygg blødning for snart 3 uker siden, men alt var fint likevel, så dette trenger ikke være farlig :)

 

Jeg bor ikke i Trondheim, men et lite stykke utenfor. Er glad jeg "hører" til St.Olav da, har tillit til kunnskapen deres.

 

Enn du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjekk veldig bra i dag. ein senior lege saag ogsaa paa meg og han var veldig flink til aa undersoeke alt. Imponert! Fekk vite at det er to gutar. Det er litt rart aa vite det saa tidleg, med jentene vaare valgte vi aa ikkje vide det. Litt av spenninga er liksom borte no, men tenkte at vi har nok av andre ting aa tenke paa denne gangen...

 

Nakkefolden vart ogsaa maalt og den var fin. Ikkje det at eg hadde tenkt paa det, men alltid greit aa faa beskjed om at det ser bra ut.

 

No er det 5 veker til neste kontroll og eg trur nok eg klarer aa la vere aa bekymre meg.

 

Bur i Trondheim ja og kort veg til sjukehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med to gutter Efua! Det er ganske fantastiks alt de kan sjekke på ultralyd!! Og så topp at alt ser bra ut!!

Jeg skal faktisk på ul fredag, så jeg begynner å bli litt nervøs, men siden jeg ikke har merket noe galt, satser jeg på atalt ser bra ut med de to der inne :o) Kan de virkelig se hvilket kjønn allerede?? Jeg har hatt en følelse på 2 gutter hele tiden, så det er spennende. Selv om det ikke betyr noe hvilket kjønn, bare det er bra med dem :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Kalinka! No er iallefall svigers fornøgd... Er litt barnslig, hadde nesten håpt det skulle vere to jenter berre for å ergre svigermor (hennar kommentar på kvar graviditet er: håper det blir ein gut denne gangen). Men no blir det jo kjønnsbalanse i familien :-)

 

Legen var iallefall sikker i sin sak ang to gutar. Anlegget ser fortsatt ganske likt ut, så eg trur ikkje dei kan sjå det på det, men på vinkelen. Guttetiss peikar oppover, jentetiss nedover. I tillegg var han sikker før han såg utstyret fordi den eine babyen kneip beina saman - sidan guttar er meir sjenerte...? den kvinnelege legen var ikkje heilt einig i dette utsagnet.

 

Lykke til på fredag Kalinka. Det er alltid litt spennande å dra på UL, men herleg å sjå då :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg venter også tvillinger i oktober. Har termin 17 oktober:)

Gleder meg masse, men gruer meg litt også. Har ingen barn fra før, og så skal jeg plutselig ha to på en gang. Men det blir nok bra:)

 

Var på ultralyd for noen dager siden og da kunne legen se at det var en gutt og en jente:) Alt så kjempe fint ut. Perfekt med en av hver:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med fleire i "tvillingklubben"! Gratulerer :-) Kor skal du føde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Kommer hit til dere :-) Har termin 2 november, men blir satt i gang 12 oktober. Venter eneggede tvillinger, og er annen hver uke på kontroll på sykehuset med ultralyd i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Kjekt å se at det er flere som skal ha tvillinger som er kommet nesten like langt :) Jeg skal føde i stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...