Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 23. mars 2010 #1 Skrevet 23. mars 2010 Jeg fikk telefon fra legen etter å ha tatt noen blodprøver at jeg må ta folat. Men hva hjelper det mot egentlig? er litt forvirra siden man skal ta det når man er gravid og jeg er jo ikke gravid. hehe
Gjest Skrevet 23. mars 2010 #3 Skrevet 23. mars 2010 google er en kjekk sak. "Folat er et B-vitamin som er nødvendig for at arvestoffet, DNA, skal kunne kopieres. Folat er også viktig for celledelingen, inkludert dannelsen av røde blodceller og syntese av proteiner. Andre navn på folat er folsyre, folinsyre og folacin. Folat er viktig for at fosteret skal utvikle seg normalt under svangerskapet, og mangel på folat er knyttet til ryggmargsbrokk og mangelfull utvikling av hjernen. Folat-rik mat Dypgrønne grønnsaker, som for eksempel spinat og brokkoli er naturlige kilder som inneholder mye folat. I tillegg finnes folat blant annet i kjøtt, lever, egg, grovt brød og andre kornvarer, tørre bønner og sitrusfrukter. Folatmangel Folatmangel i svangerskapet: Folatmangel fører til forstyrret celledeling. Celledeling og dannelse av proteiner er nødvendige prosesser i dannelsen av nevralrøret. I svangerskapets første måneder kan mangel på folat føre til misdannelser som ryggmargsbrokk og manglende utvikling av hjernen. Hos folk flest: Mangel på folat som følge av dårlig kosthold er uvanlig i Norge, unntatt hos alkoholikere og gamle som kan ha et svært mangelfullt kosthold. Den viktigste årsaken til folatmangel er cøliaki, som fører til dårlig opptak fra tarmen. Folatmangel kan også forekomme ved bruk av enkelte legemidler."
Musemor med tre søte små Skrevet 23. mars 2010 #4 Skrevet 23. mars 2010 Har du cøliaki? Personer med det trenger ofte er folattilskudd. http://no.wikipedia.org/wiki/Folat
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 23. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 23. mars 2010 Hvorfor søke på google når man kan spørre her Så rart at det stod det og cøliaki for jeg har mistenkt at jeg har det pga jeg blir då dårlig av brød osv. Har prøvd glutenfritt og da blir jeg ikke dårlig. Kanskje jeg bør spørre legen om det da.
Raych Skrevet 23. mars 2010 #6 Skrevet 23. mars 2010 Har også hørt fra flere leger og JM at folat kan "forebygge" svangerskapskvalme. Jeg har ikke vært kvalm en dag under mine to svangerskap, men det trenger jo ikke å ha noe med folat å gjøre:) I tillegg har jeg også blitt fortalt flere ganger at folat stimulerer melkeproduksjonen, så derfor lønner det seg å ta folat under hele svangerskapet og ammeperioden.
Gjest Skrevet 23. mars 2010 #7 Skrevet 23. mars 2010 Jeg har en fetter som lider av utmattelsessyndrom (ME) og han tar folat som et kosttilskudd. Det kan tydeligvis hjelpe mot mye mer enn det jeg trodde, hehe:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå