frøkenmilla Skrevet 23. mars 2010 #1 Skrevet 23. mars 2010 Noen tidligere har født på helgeland sykehus i Mo i Rana??? Noen som vil dele erfaringer?? Eller kanskje noen som skal føde der? Grunnet dødsfall i familien, kan det skje at jeg må bytte fødested, sykehus. Da er Helgeland sykehus nærmest. Har snakket med JM på sykehuset, men kunne gjerne tenkt meg noen personlige erfaringer.
AO3 Skrevet 23. mars 2010 #2 Skrevet 23. mars 2010 Jeg hører ikke hjemme på dette forumet, men jeg fødte på Mo, så tenkte jeg skulle svare deg. Fødselen endte i akutt ks og endte med å bli en ganske så traumatisk opplevelse, men det var jo ikke sykehusets skyld. Jeg hadde dyktige jordmødre og en suuuuuperflink gynekolog - keisersnittet tok 12 minutter fra start til slutt, forsøk å slå den? Jordmor var også til stede under hele min fødsel, vi var omtrent aldri alene. Det var riktignok en risikofødsel pga igangsettingen, men da det kom inn en fødende til underveis (på søndag) kalte de inn en jordmor til, hun slapp å gå mellom oss. Og bra var det, da vi endte opp med å ha full åpning samtidig, og min fødsel endte som sagt i keisersnitt... De var veldig greie og fleksible, vi bor ganske langt fra Mo, og jeg ble innlagt pga vannavgang et par døgn før fødselen ble satt i gang. Samboeren min fikk bo sammen med meg hele tiden - vi fikk et dobbeltrom for oss selv. De første to døgnene etter keisersnittet fikk han også bo sammen med meg. Jeg følte meg godt ivaretatt av dyktige folk! Jeg har også vært på bearbeidingssamtaler på sykehuset noen måneder etter fødsel siden jeg hadde problemer med den traumatiske fødselen i ettertid, og gynekologen var utrolig grei og medfølende på alle vis. Hovedproblemet med Mo, slik jeg ser det, er at det ikke er barneavdeling på sykehuset - noe som forsåvidt gjelder alle sykehusene på Helgeland... Det er jo ikke noe gøy hvis barnet trenger legehjelp, og det blir flydd til Bodø mens du er igjen på Mo... Mo er vel det sykehuset på Helgeland som har det høyeste fødselstallet, noe jeg ser på som en fordel. Sandnessjøen har færre, og i Mosjøen og Brønnøysund er det jo bare fødestuer - uaktuelt for meg, i alle fall.
frøkenmilla Skrevet 24. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 24. mars 2010 Takk for svar... Veldig glad for at du får frem de positive sidene ved sykehuset, tross din opplevelse med akutt ks. Mosjøen og Sandnessjøen var ikke aktuelle alternativer for meg heller, så det må bli på Mo eller om jeg faktisk orker å reise hjem igjen før fødselen starter. Skummelt å skulle sette seg i en bil og kjøre 100 mil på termindato, så blir nok på Mo.
Arty Skrevet 24. mars 2010 #4 Skrevet 24. mars 2010 Bor på Mo og skal naturlig nok føde her. Fødeavdelingen på Mo er heldige å ha tre dyktige gynekolog-leger. Dvs. at det alltid vil være en gynekolog på vakt og det er absolutt ett pluss hvis man skulle ha behov for det under fødsel. Jeg har hatt mye å gjøre med alle tre pga. av babyen ligger i seteleie (er i uke 39 nå) og har veldig positiv erfaring med alle sammen. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå