mami:) Skrevet 23. mars 2010 #1 Skrevet 23. mars 2010 Har så ubeskrivelige smerter i "magen" Er ikke rier/kynnere. Smertene brer seg bak i ryggen og ned i beina. Klarer ikke stå oppreist, blir sånn krokbøyd:( Hatt det sånn siden 8 i dag morges:( Hadde dere ringt? (er liv i magen)
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 23. mars 2010 #2 Skrevet 23. mars 2010 jeg hadde ringt!!!! i følge min JM som jobber på føden på SØF, skal man ha LAV terskel for å ringe føden
Sjørøver *TALL PREGNANT* Skrevet 23. mars 2010 #3 Skrevet 23. mars 2010 Tror nok jeg hadde ringt da.. Men jeg er veldig vinglete når det kommer til dette med å ringe føden. Redd for å bli oppfattet som masete. Her tror jeg kanskje vannet gikk nå. Eller så tisset jeg på meg 2 ganger. Så jeg bør vel også ta en telefon..
mami:) Skrevet 23. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 23. mars 2010 Ja jeg er også sånn. Er sikkert ikke noe. Har jo 5 uker igjen... Oi spennende. Er du til termin?
Sjørøver *TALL PREGNANT* Skrevet 23. mars 2010 #5 Skrevet 23. mars 2010 Jeg er 10 dager over, så det er helt greit om det skjer noe nå. Ta en telefon og hør, så får du i beste fall en sjekk:) her kan det jo bare være at jeg har blitt inkontinent;)
♥ Løvemamma ♥ Skrevet 23. mars 2010 #7 Skrevet 23. mars 2010 Min terskel for å ringe legepersonell generelt er høy og ikke serlig bedre når det gjelder føden. Vil ikke virke masete. Men er enig med de andre ring føden. Vi må være flinke å la denne terskelen bli lavere. De er der for å hjelpe oss. =)
Nikki 75 Skrevet 23. mars 2010 #8 Skrevet 23. mars 2010 Jeg har ganske høy terskel for å ringe føden. Synes ikke man skal ringe i tide og utide, de har masse å gjøre der inne. Men jeg hadde ringt om jeg var deg, for så lenge du ikke vet hva smertene skyldes og du har vondt, så må du jo få et svar. Og hvem bedre til å hjelpe?
Fifrildi Skrevet 23. mars 2010 #9 Skrevet 23. mars 2010 Har ganske lav terskel for å ringe føden (det har jeg også fått beskjed om å ha), så jeg har ringt dem 3 ganger i løpet av svangerskapet. De har ikke engang slått meg opp på systemet, bare hørt hva jeg har hatt og si og dobbeltsjekket med lege om de har vært usikre på svaret. I alle tilfellene var det ikke noe å bekymre seg om - men jeg hadde ene gangen blødning og var veldig engstelig. Fastlegen min har også lav terskel for å ringe føden min og har gjort det to ganger for å spørre om ting mens jeg har vært der
FruBoger fødeklar Skrevet 23. mars 2010 #10 Skrevet 23. mars 2010 Hihi,jeg har LAV terskel! Ringer og spør om ting jeg lurer på. Har et legekontor som ikke har kontroll over telefonen sin,så er helt umulig å komme frem der. Og føden har uansett bedre tid og bedre svar, og hvis det er noe som skulle være galt så ber de deg komme inn på sjekk og alt blir fryden igjen:) Jeg vil heller ringe dit enn legen og jordmora mi,det er vel det vi skal gjøre også? Vi tilhører føden om det skulle være noe så Fastlegen min er "ung" og tar alt med ro, men nå har jeg hatt et veldig enkelt og bra svangerskap hittil som ikke har krevd så mye! Har ringt føden fordi jeg hadde magesmerter (kom inn til sjekk), svimmelhet og kvalme (utenom det vanlige), hodepine uten grenser og for å spørre om bivirkninger av absess (infeksjon)... Ble jo lagt inn og operert under narkose for absessen..og føden var da å passet på meg under operasjonen og etter,for å kontrollere at riene ikke startet:)
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 23. mars 2010 #11 Skrevet 23. mars 2010 Syns også terskelen skal være lav for slikt. Det er bedre å ringe/reise på føden en gang for mye enn en gang for lite. Jeg for min del vil ikke ende opp med at "jaja hadde du bare ringt/kommet litt tidligere så..." for å sette det litt på spissen. Jeg ringer om jeg har vondt som jeg vet ikke skal være der. Har vært på føden 5 ganger, en gang pga fall på magen, og ellers pga smerter i magen og lite liv. Det har vist seg at alt er normalt når jeg har blitt sjekket med alle JM jeg har snakket med har vært veldig enig at jeg skal ike nøle med å ringe eller komme ned når jeg/de har mistanker eller vondt.
Bumblebeee Skrevet 23. mars 2010 #12 Skrevet 23. mars 2010 Terskelen skal være LAV for å ringe føden! Både lege og jordmor sier "heller ti ganger for mye enn en for lite" Men jeg må innrømme at min egen terskel er heller høy...Etter å ha ringt dem på torsdag med skyhøyt blodtrykk og synsforstyrrelser uten å bli tatt særlig alvorlig er vel terskelen enda høyere. Dessverre.
Helverine Skrevet 23. mars 2010 #13 Skrevet 23. mars 2010 Bumblebie! Hvilket sykehus? Hvor høyt trykk? Høres skummelt ut. Legen burde jo ha ringt for deg evt?
Bumblebeee Skrevet 23. mars 2010 #14 Skrevet 23. mars 2010 Helverine: Dette var Ahus. Jeg hadde vært hos legen tidligere på dagen og da var trykket 140/80 og +1 med protein i urinen. Han ringte sykehuset og jeg hadde tilfeldigvis time til vekstestimering like etter, så de skulle se på det med trykket også. Legen på Ahus sa at trykket var fint. Noe jeg er enig i. Men på kvelden merket jeg at jeg begynte å se litt dårlig. Trodde først det var noe rusk på linsene, men så begynte synsforstyrrelsene. Sikk-sakk-mønster over hele synsfeltet. Siden jeg har hypertensjon fra før har jeg blodtrykksmåler hjemme, og målte et trykk på 170/110. La meg ned og slappet av litt og målte da 160/104. Da ringte jeg føden og fortalte om protein i urinen, og de trykkene jeg hadde målt. Jordmor sa at det var ikke alltid så riktig det trykket man målte hjemme. Dette er jeg uenig i, det jeg måler hjemme stemmer alltid godt med det jeg får hos legen. Men men. Uheldigvis hørte jordmor at jeg hadde en unge i bakgrunnen og sa at det ikke var rart om man fikk litt (?) høyt trykk når barna maste og jeg hadde hypertensjon fra før. Fikk beskjed om å legge meg og ringe igjen innen 2 timer for si hvordan det gikk. Fikk trykket ned til 145/90-95, men jeg synes dette er for høyt til å ikke sjekkes ut, særlig i kombinasjon med protein i urinen og hevelser i hender og føtter. Ble langt dette...hehe. Kan hende jordmor har rett, men jeg synes faktisk ikke at et så høyt trykk kan forsvares av verken hypertensjon fra før eller det at man har barn. Skal snakke med min egen jordmor på torsdag. Tror egentlig jeg var litt uheldig med hvilken jordmor jeg traff på...og så skulle jeg nok vært mer bestemt selv også, krevd å få komme inn med en urinprøve.
Athravil Skrevet 23. mars 2010 #15 Skrevet 23. mars 2010 Har ikke så veldig god erfaring med å ringe føden selv, jordmødrene har alltid vært flotte å prate med, men de må sette videre til vakthavende gyn og der føler jeg meg ikke alltid velkommen... Så jeg foretrekker å prøve min jordmor eller fastlegen først om det er på dagtid i uka - for så heller å bli henvist til føden. Er det på kveldstid eller helg så ringer man føden, legevakten er det ingen vits i å kontakte syns jeg.
Helverine Skrevet 23. mars 2010 #16 Skrevet 23. mars 2010 Huff. Ja det har nok ganske mye å si hvem man treffer på, og hvordan man selv oppfattes da man ringer. Jeg har selv hypertensjon fra før av, og føler at man har litt "å gå på" i fht trykket med det. Jeg vet ikke helt om man egentlig har det da men.... Er underoppfølging for det du har på Riksen nå. Blir fulgt veldig grundig og godt opp.
Bumblebeee Skrevet 23. mars 2010 #17 Skrevet 23. mars 2010 Jeg har en veldig flink og nøyaktig lege og jordmor, så føler meg godt ivaretatt i hverdagen. Og siden trykket sank en del har jeg bare slappet av de siste dagene og skal på kontroll på torsdag. Blodtrykket mitt har vært veldig fint hele svangerskapet, selv uten medisiner, så at det stiger nå er ikke uventet. Forrige svangerskap gikk jeg på medisiner og fikk av den grunn masse kontroller på sykehuset. Likevel ble trykket veldig høyt mot slutten og fødselen igangsatt, så jeg følger litt med selv denne gangen. Selv om jeg har hypertensjon betyr jo ikke det at jeg ikke kan få sv.forgiftning. Jeg tror jeg hørtes litt for rolig ut når jeg ringte, hehe, ville jo ikke virke for pysete, selv om jeg innrømmer at jeg var litt redd.
FruBoger fødeklar Skrevet 24. mars 2010 #18 Skrevet 24. mars 2010 Jeg hadde ikke KREVD å få komme med en urinprøve i det tilfellet der, jeg hadde dratt dit! Jeg tyr lett til tårer, så jeg hadde også gråtet og vært urolig i telefonen.. så jeg ville nok blitt tatt inn uansett:P
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 24. mars 2010 #19 Skrevet 24. mars 2010 Bumblebie♪♫ ♪♫ *høygravid*: Syns det var dårlig at du ikke ble tatt på alvor på en måte. Jeg var hos vanlig kontrolltime hos JM i går, men ble ikke mye vanlig kontroll. BT mitt var på 150/90-95 så hu skrev en henvisning og sendte meg på sykehuset. Her ble trykket målt til 156/87.. har hele svangerskapet hatt +/- og +1 på protein i urinen og har hevelser i beina. I det siste har jeg også hatt "blafring" for øynene og vært litt svimmel.. Ble testet nøye på sykehuset, men prøvene var greie. har oppfølgingstime hos legen(hadde litt høyt BT da jeg var der på torsdag) i morgen og fikk beskjed om å komme tilbake på sykehuset på fredag for nye prøver og ctg. Så jeg ble iallefall tatt på alvor uten å gjøre så mye egentlig! Det er jeg glad for, for det er jo noe man går å tenker på. Iallefall jeg... Jeg var hos sykehuset buskerud i drammen:-)
Bumblebeee Skrevet 24. mars 2010 #20 Skrevet 24. mars 2010 Hehe! Ja, jeg hadde nok også dratt inn med urinprøve hvis ikke BT hadde sunket såpass. Nå har jeg levd med høyt BT i mange år, så jeg vet litt om hva kroppen trenger for å roe seg. Men jeg ga beskjed til mannen om at vi skulle rett inn hvis det steg igjen. Blir spennende å se hva min egen jordmor sier i morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå