Gå til innhold

Inspirert: Straff til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er veldig rart å tenke på at det ikke er mange årene siden det var helt normalt å slå barna sine. En forferdelig tradisjon stoppet heldigvis der (selv om jeg med skrekk og gru forstår det fremdeles er noen som driver med fysisk avstraffelse).

Men det jeg har hørt er at foreldre i desperasjon nå driver mer psykisk avstraffelse, og nedbryter barna fordi de ikke har lært et nytt verktøy i håndtering av umulige barn. Jeg vet ikke, men har hørt/lest noen barnepsykologer snakke om dette. Jeg mener, ydmykelser av barnet, latterliggjøring, trusler, får barnet til å føle seg lite verdt osv.

Jeg mener man skal få lov til å være autoritære som foreldre, dvs. si nei til barnet når det ikke får lov, og om nødvendig bære et hylende barn ut av butikken. Men det viktigste er alltid å se på barnet som en likeverdig person, uten å straffe eller ydmyke når det utfordrer grensene til foreldrene.

Hva tror dere, og hvor synes dere grensa går?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke tilhenger av fysisk avstraffelse av barn, spessielt ikke i dag når det ikke er vanlig og er forbundet med mye skam. Derimot tror jeg barna har godt av å vite at de kan bli straffet om de gjør noe galt og at dårlig oppførsel får konsekvenser. I en del tilfeller synes jeg følelsen til offeret for den dårlige oppførselen går forran barnets følelser. Om barnet for eksempel har ødelakt naboens sykkel bør barnet tvinges til å be om undskyldning selv om det føles nedverdigende. I tillegg bør det lære at ting koster slik at det kansje må gi fra seg sin egen sykkel eller mister lommepenger/fødselsdagspenger for å reparere skaden.

Jeg synes ikke man skal latterliggjøre eller ydmyke barnet uten grun, men noen ganger er det en konsekvns av handlingen som ikke er til å komme utenom.

Skrevet

et barn har ingen skrupler. Man er IKKE født med de moraler og verdier som er satt i dagens samfunn, dette må LÆRES. Hvis barnet aldri blir opplært i riktig måte å oppføre seg på, takle situasjoner på, folkeskikk rett og slett, vil han/hun bli fryst ut av samfunnet. Og DET er trist! Har gjennom min egen skoletid alltid hatt et par medelever som ikke har lært seg hvordan man skal oppføre seg i samfunnet (ingen diagnoser, kun dårlige foreldre) og de har havnet på skråplanet så fort de nærmet seg ung. skolen:(

Man må irettesette barna når de gjør noe som ikke fungerer i samfunnet og familien. Man må forklare hvorfor det er galt, og hvordan barnet kunne ha gjort det anderledes. Det er alltid mulig å ta et annet valg enn det man tok, og det lærer man av. Men småbarn forstår ikke de dype kontekstene i samspill mellom mennesker. De skjønner rett og slett ikke at det var dumt å ripe opp bilen, slå vennen sin sov. Å få en konsekvens pga dårlig oppførsel er dermed alfa og omega for at de skal lære dette.

Etter noen omganger med frarøvelse av gode, eller å måtte stå for det en har gjort galt, vil barnet unngå samme episoder fordi det er ubehagelig å få konsekvensen. Mye mulig mange er unig i å behandle dårlig oppførsel via negativ stimuli, men igjen, småbarn kan ikke kommuniseres til rette fordi de ikke forstår det. De ser at vennen gråter, men de forstår ikke hvorfor det var galt å slå der og da. Så dette må de lære.

Å bli ydmyket i form av å si unnskyld, gjøre opp for skade etc, er en del av lærdommen. "Nå gjorde du noe skikkelig dumt, nå må du stå for det og gjøre opp for deg." Det er lærdommen man vil gi til barna sine, slik at de vet hvordan de skal takle situasjoner i ettertid. Når det er sagt, så skal man aldri aldri ALDRI tråkke på barnets integritet. Man skal aldri lattrliggjøre barnet, det vil skape dype sår i psyken! Min mor sa engang til min grandtante, foran mitt ansikt, at jeg var blitt så tykk at jeg så gravid ut. Det sliter jeg fortsatt med å takle, og jeg var 7-8 år når det skjedde:/

Å stå for sine feilgrep er ikke å tråkke på barnets integritet, det er å lære barnet at ansvar er en naturlig del av livet:) Og man skal selvsagt ALLTID belønne god oppførsel og gode valg:) Mest av belønning og ros, minst av skjenn, det er en god livsfilosofi:)

Skrevet

Signerer egentlig anonym (09:12) over her helt jeg. Klokt innlegg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...