Gå til innhold

Eg får jo ikkje mat i jenta!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kva i all verda gjer eg då?

Vi har opplevd (lange) periodar med dårleg matlyst før, men no den siste veka eller så har det vore heilt ekstremt. I går åt ho ei handfull minifras, eit halvt beger soyayoghurt, nokre sneier fårepølse og drakk litt havremelk.

I dag har det vore noko bedre, ho åt eit beger soyayoghurt til frukost, 1 1/2 skjeve (utan skorpe) til lunsj, ei grillpølse og to pastaskruar til middag og nesten ei pølse til kvelds (litt farting på ettermiddag/kveld i dag, derfor middagsrestar til kvelds).

Det ho åt til lunsj i dag er det einaste ho har ete av brød dei siste 4-5 dagane. Eg får sjeldan putta i ho noko mellom måltida (vil heller ikkje risikere å øydelegge matlysten før eit "ordentleg" måltid).

Ho er 2 år og 4 mnd, har vore litt forstoppa den siste mnd eller to, men hadde ein skikkeleg utblåsning i går etter "stort" inntak av druer, rosiner og tørka aprikos kvelden før.

Det ho vanlegvis er glad i (f.eks. brød, pasta, speilegg, salami) har ho tygd på og spytta ut i det siste. Får prøve pannekaker i morgon, det pleier ALLTID å gå ned på høgkant...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gul stjerne
Skrevet

De siste jekslene som er på vei...?

Likevel. synes ikke hun spiser såå lite, men det er du som kjenner henne så du vet jo best,

Forstoppelse er jo en vanlig grunn til dårlig matlyst, men siden hun fikk tømt seg i går vet jeg jammen ikke.

Vondt i halsen? Kjenner du annerledes lukt fra munnen hennes?

Matlei? Har du prøvd å gi henne havregryn med melk og sukker? Det er et topp alternativ til brød og knekkebrød til min på to og et halvt.

Hm. Tenker litt på det ;-)

Skrevet

Nei, jekslane fekk ho for nokre månader sidan. I dag var det litt bedre med maten ja, men gårsdagen er meir beskrivande for korleis det har vore i det siste.

Ho "likar ikkje DYN" og spytta ut sist eg prøvde havregryn, men eg må jo berre prøve igjen.

Virkar ikkje som ho har vondt i halsen, men ho sa i dag at ho hadde vondt i magen (kom eg på no). Første gong ho har sagt det, kan jo vere det stemmer.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Har hun hatt generelt dårlig matlyst siden hun ble født, eller bare den siste tiden?

Hvis det du opplever med henne nå ikke er veldig avvikende fra normalen, tror jeg du kan trekke pusten og bare ta det med ro. Som de sier; det er svært uvanlig at barn i Norge sulter i hjel.

Om hun er i grei form og virker frisk, er det sikker ikke fare på ferde.

Se det litt an, introduser nye retter, kanskje hun bare trenger variasjon.

Og ei uke på yoghurt og juice klarer hun fint, om det skulle blir resultatet.

Hilsen ei med sønn som spiste minimalt sine to første leveår.

Skrevet

Matlysten har vore varierande frå ho (omsider) tok fast føde ved 10,5 mnd. Har melkeallergi og gjekk lenge utan å legge på seg. I perioden oktober - desember åt ho godt og la bra på seg, og klarte dermed å klatre opp frå nederste til nest nederste kurve på vekt/lengde. No er ho nesten heilt nede igjen, og har dermed ikkje mykje å gå på (11,6 kg, var 92 cm for ca 1 mnd sidan).

Hm. Eg irriterar meg stadig vekk over ufullstendige hovudinnlegg som blir supplert med nødvendige opplysningar etter kvart, men har kanskje gjort det same no. Beklager det.

Ho har og sove meir enn før etter jul (har gått frå ca 12 til ca 15 t i døgnet), men blodprosent og jernlagre osv er fine. Ho er ofte grinete/trøtt og vil sitte på fanget, men er og ofte blid og leikar fint.

Det er godt mulig eg overreagerer og overanalyserer alt med jenta i og med at ho har hatt så mykje "småplukk", så for all del, berre fortell meg at dette er normalt, kanskje det er det eg treng for å slutte å tanke på det :o)

Skrevet

sukk....hadde jenta mi spist så mye som det hadde jeg vært kjempefornøyd jeg! Hun spiser nesten ingenting, en kvart skive til frokost og max en halv til lunsj og bittelittegrann middag. Kveldsmaten er som regel en joghurt. Hun er ikke tynn, men har heller ikke vokst mer enn 1 cm og 500 gram på 7 mnd. Legen og helsestasjonen er ikke bekymret, de sier bare at det er ikke uvanlig at de står stille i veksten i perioder, særlig hvis de er mye syke. Men det er fryktelig frustrerende når de små ikke vil spise, man blir jo bekymret og de små blir slappe og sutrete.

Skrevet

sukk....hadde jenta mi spist så mye som det hadde jeg vært kjempefornøyd jeg! Hun spiser nesten ingenting, en kvart skive til frokost og max en halv til lunsj og bittelittegrann middag. Kveldsmaten er som regel en joghurt. Hun er ikke tynn, men har heller ikke vokst mer enn 1 cm og 500 gram på 7 mnd. Legen og helsestasjonen er ikke bekymret, de sier bare at det er ikke uvanlig at de står stille i veksten i perioder, særlig hvis de er mye syke. Men det er fryktelig frustrerende når de små ikke vil spise, man blir jo bekymret og de små blir slappe og sutrete.

Skrevet

Synes det høres helt normalt ut jeg på den alderen.

Har 4 små og det har vært med dem alle.

Middag er en pastaskrue og frokost at de smaker såvidt på pålegget.

Det går nok over, ungene spiser hvis de blir for sultne.

Men hard mage....bør du unngå banan og melk...

Men du kjenner ditt barn best, spør helsesøster eller lege om du er bekymret.

(men tror det er ganske vanlig med slike perioder )

Skrevet

Min eldste har vært plaget med hard mage og han blir fryktelig småspist i de periodene. Spiser mindre enn det din har gjort disse dagene. Om det skulle være noen trøst. :)

Skrevet

Har du fått sjekket ørene? De har ofte "vondt i magen i ørene".

Jeg skulle si som de over, fra den fine spisingen opp til 2 år så går mengdene markert ned rundt denne tiden. De lever på to pastaskruer og en rosin de fant på gulvet.

En halv skive er egentlig et måltid. Ha mat fremme og gi flere måltider enn tre. Spiser hun sammen med andre barn? Da spiser de oftest best.

Du sier hun har intoleranser, hva med å prøve uten gluten og fruktose i noen dager?

Skrevet

Takk for svar alle saman. Godt å høyre at det er andre småspiste ungar der ute. Eg er vant til varierande matlyst, men det har vore verre denne gongen enn før, men det kan vel gjerne ha med magen å gjere.

Melk tåler ho ikkje (men kan love deg at sist ho fekk det var det IKKJE forstoppa ho blei ;-D), banan har ho heller ikkje fått i det siste. Men det er vel logisk at når magen er hard og ein er litt forstoppa så har ein vel heller ikkje så mykje matlyst..

Det er sjølvsagt kjedeleg å sjå at ho har gått ned 1/2 kg den siste mnd, men i dag har ho ete bra til eitt måltid, så eg håpar det har snudd no.

Skrevet

Uff, kjenner meg igjen i dette=( Var på kontroll med minste forrige uke. Hun er snart 15mnd, veier 8200g og er 77,5 lang=( Ligger under alle strekene på kurven sin. Men det eneste hs sa var at vi måtte stappe i henne olje og smør... Blitt mer obs på å gi henne MER mat nå som vi så vekten, men det har bare resultert i at hun spiser mindre... Frukt til frokost, frukt til lunsj, 1/2 middagsglass og litt grøt til kvelds... Mer enn din, men fremdeles ikke mye. Snakket med din hs og hørt hva hun synes om det? evt kanskje hun har noen tips, råd?

Skrevet

Mine er også sånn i perioder, og er fortsatt småspiste gutter. Løsningen i perioer er smoohties til kvelds, og i den har jeg både olje, nøtter, fiber osv. Samtidig er det ikke så mye mat de trenger, og da tenker jeg at det er bedre at de spiser noe som er godt for kroppen enn å lokke og lure i de favorittmaten (dyrkjøpt erfaring:)

Skrevet

huff, kjenner meg igjen i dette. Er så fortvilet:-(

Jeg vet at man liksom ikke skal stresse med disse tingen, men det er ikke lett når det eneste som går ned på en dag er 1 1/2 yoghurt og pittelitt grøt.....

Han nekter å spise ting med konsistens og vil ikke prøve noe nytt. Alt spyttes ut. Han begynner å bli altfor stor for middagsglass (dyrt er det også) Han er snart 19mnd.

Jeg forsøker å lytte til alle som sier at vi må bare stresse ned og ikke gjøre det til en big deal. Det har hjulpet å fokusere mindre på det, han spiser mer etter noen dager. Men det er jaggu ikke lett;)

Men jeg tror at han er ekstra vanskelig akkurat nå fordi han merker at jeg blir stresset av nykkene hans og gjør altfor mye ut av matsituasjonen. Han har kontrollen akkurat nå.

aaaaargh!

Skrevet

Smootie drikker ho av og til, det skal prøve igjen ja.

Ho har melkeallergi, men sidan magen ikkje fungerar optimalt har vi lurt på om det kan vere noko meir som er gale. Ein skal jo ikkje eksperimentere med å kutte ut gluten på eiga hand heller - men kanskje vi kan prøve i nokre veker likevel når det ikkje akkurat er slik at det er planlagt gastroskopi heller.

Ho blir fulgt opp på helsestasjonen pga malkeallergi/vekt, men skal egentlig ikkje tilbake før i august. Må ta ein time (enten der eller hos fastlegen) før det dersom dette fortsetter. Ho var 92 cm for ca 1 mnd sidan, og no er ho 11,4 kg, så ho kan ikkje gå ned så mykje meir heller.

Men no åt ho som sagt bra til lunsj i går (og ho fekk til å bæsje heldigvis), og ho har allerede ete ei halv skjeve til frukost i dag, så eg håpar det har snudd for denne gong.

Lykke til vidare til dåke andre som sliter litt med maten.

Skrevet

Det er fryktelig frustrerende når de små ikke spiser skikkelig. Har selv det problemet med jenta vår på 2 år og 7 mnd. Hun er fryktelig kresen og vi vet aldri hva og hvor mye hun vil spise når vi lager mat til henne. I går for eks, spiste hun to brødskorper til frokost (jepp...hun spiser bare skorpen på brødet...), et par skjeer havregrynsgrøt til lunsj, en eplebit på ettermiddagen og litt agurk og tomat til middag...ikke mye syns jeg. Hun er jo frisk og fin da, og sliter ikke med jeksler eller magen så vidt vi vet, og hun har masse energi. Hun er tynn og liten for alderen, så da blir det et ekstra stressmoment når hun spiser så dårlig som hun gjør...:-( Hun har også hatt perioder der hun har blitt dårlig og brekt seg/kastet opp pga lite mat. Håper det etterhvert vil bedre seg for alle oss som sliter med dette.

Skrevet

Her er legen og helsestasjonen veeeeldig avslappet i forhold til slikt. Vi har en jente som så og si har vært syk gjennom hele høsten og vinteren. Har vært alvorlig syk og ligget på sykehus og har hatt perioder der hun faktisk overhode ikke har spist på opptil en uke av gangen. Og da mener jeg virkelig ikke spist noe i det hele tatt, ikke en sjokoladebit, kjeks eller is har fristet en gang. Da har jeg blitt engstelig og klaget min nød til legen som tar det såååå med ro og sier at det er faktisk ikke farlig om ungen ikke spiser en smule på en hel uke!!!! Så lenge de får i seg væske da. De spiser når de blir sultne og kroppen er klar for mat igjen. Jenta mi har vokst mindre enn 1 cm og 500 gram på sju måneder pga hun har vært så mye sjuk. Men likevel er det ingen fare får vi høre. De sier at hun plutselig vokser av seg barneastma og infeksjonene avtar med alder og årstid og vips kommer hun til å bråvokse og legge på seg en hel masse på kort tid. Men uansett hvor beroligende svar man får er det jo trist å se hjerteknuseren spise niks og ingenting. Man vil jo gjerne at barna skal kose seg med maten, spise godt å ha røde bollekinn! Og alle kan jo ikke være gode og runde, noen må være de små og spede også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...