Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #1 Skrevet 22. mars 2010 Kan ikke få sagt hvor mye jeg missliker de begrepene der. Hvilket forhold man har til ett søsken er avhengig av så uendelig mye mer enn hvor mange gener man har felles. Mine to yngste har samme far og den eldste en annen. Er han da mindre verdt som søsken? Skal de ha en mindreverdig relasjon? Han ble kjempelei seg her om dagen da en kompis av han poengterte at han ikke hadde noen helsøsken, bare halvsøsken. Hvorfor er det så viktig å dele gener? Hva med adoptivbarn da?
aanonym Skrevet 22. mars 2010 #2 Skrevet 22. mars 2010 Jeg har to barn med ulik far. Begrepet "halvsøsken" finnes ikke i vårt vokabular.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #3 Skrevet 22. mars 2010 Jeg har en bror som egentlig er en halvbror, men hva er nå en halvbror? Han er likefullt min bror selv om vi ikke har samme far. Vi har vokst opp sammen, kranglet, sloss, lekt, stått sammen og er fortsatt beste venner. Han er en så hel som en bror kan være :-D
LivetErEnLek Skrevet 22. mars 2010 #5 Skrevet 22. mars 2010 Uff ja, utrolig hvor mye makt det kan ligge i ord... Søsken er søsken og deres relasjon defineres ikke av gener.
Verbena Skrevet 22. mars 2010 #6 Skrevet 22. mars 2010 Søsken er søsken! Men når forhold med barn resulterer i brudd så tror jeg at mange barn har godt av å ha en som de deler hele opplevelsen med. Siden det er noe jeg ser at mine to har hatt godt av. Men nå har ikke de bare foreldre som ikke bor sammen, de har også en pappa som er syk og det gjør jo at det er en til ting som er komplisert for de. Da er det godt å ha en som er der sammen med deg, uansett om du er hos mamma, pappa eller andre. Selvfølgelig har alle søsken lik verdi! Og det er noe jeg kommer til å poengtere for mine barn om (når) de får flere søsken. De har bare en felles forelder, men de er like mye søsken uansett.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #7 Skrevet 22. mars 2010 Enig! Jeg elsker min lille(halv)bror like mye som min tvillingsøster!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #8 Skrevet 22. mars 2010 Så har en jo stesøsken.. Er fremdeles søsken søsken??
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #9 Skrevet 22. mars 2010 Jeg har to helsøsken og to halvsøsken, men dette er begrep vi ikke bruker. Vi er søsken, ferdig med den saken. Det samme gjelder også barna våre, der er det både hel-, halv- og stesøsken. men de er søsken de også, noe annet er det ikke snakk om.
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 22. mars 2010 #10 Skrevet 22. mars 2010 Ste-søsken er et kjipt ord. Bruk heller bonus-søsken! Klinger mye mer positivt
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #11 Skrevet 22. mars 2010 hvis din sønn ikke vet hva forskjellen er så er det vel kansje på tide å fortelle at det heter hel og halvsøsken etter om du har begge eller bare en av foreldrene felles. et viktige er jo hva dere kaller det i hverdagen. syns jeg så noen som skrev hva med adoptivbarn?? til info så er dere helsøsken hvis dine biologiske foreldre sammen har adoptert, men sannsynligvis vil barnet bli ofte omtalt som adoptert. din sønn har bare halvsøsken og da er det kansje smart å snakke om det hjemme. var han ikke klar over at han hadde en annen far?
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #12 Skrevet 22. mars 2010 Ser du kommenterer adoptivbarn. Hva da med donorbarn?
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #13 Skrevet 22. mars 2010 Det er jeg som er HI i "Helsøsken" innlegget, og jeg har flere halvsøsken selv. Vi fungerer fantastisk sammen og ser ikke på hverandre som mindre søsken en de med samme mor og samme far. MEN, det er alltid et men, det er styrete med forskjellige fedre og mødre, ferier, andre søsken.. Man deler liksom bare noen av de næreste, og det har mange ganger føltes så sært.. Tidvis nesten urettferdig. Jeg ville være med til min brors pappa...for jeg hadde kjent han som pappa. Men siden jeg ikke var hans datter fikk jeg aldri ta del i den familien når forholdet mellom han og min mor var over. Det var utrolig vondt! Og vanskelig å forstå for en liten jente. For meg er det helt uvestentlig å dele gener, men det betyr mye å dele relasjoner...og i min situasjon vil det innebære at de får samme biologiske foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå