Gå til innhold

Hva synes dere om måten min far behandler meg på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå 28 år. Jeg var en gang ung og dum. Jeg har gjort mye galt i livet, men har de siste årene (etter jeg fikk barn) skjerpet meg ordentlig. Bor hjemme nå en periode for å få livet 100% på rett kjør igjen.

Problemet mitt er måten min far snakker til meg på til tider. Bor her sammen med lillesøsteren min på 16 år og om jeg klager litt på henne, så skal han alltid minne meg på hva jeg gjorde når jeg var 16. Han pleier å si at jeg ikke var noe bedre, nei, jeg var faktisk verre, osv.

Om jeg feks. ringer han en morgen for å fortelle at søs fremdeles ikke har gått på skolen når kl. er 9, så får jeg 'nei, du var jo ikke noe bedre du, du gikk jo aldri på skolen når du var 16!'.

Eller om jeg klager over at hun ALDRI rydder opp etter seg, så får jeg 'Nei, jeg husker når du var 16, da gjorde du sånn og sånn'.

Jeg synes det er så unødvendig at han hele tiden skal snakke sånn til meg. Har jeg rett, eller er jeg nærtagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du virker veldig barnslig.

Kan du ikke bare ta en alvorsprat med ham dersom det plager deg så veldig?

Skrevet

Jeg forstår at det er irriterende. Har du prøvd å ta det opp med han?

Skrevet

Han gjør vel det samme mot deg som du gjør mot din søster. La din søster være i fred og kanskje du burde tenke litt over måten du snakker til henne og behandler henne på

Skrevet

Han ser at han mislykkes med en datter til, og tar det ut på deg. Modent. Du bør komme deg i eget hus så snart som råd er, så unngår du å være oppdrager for søster og hoggestabbe for far.

Skrevet

Jeg holder en knapp på faren din.

Du var jo akkurat ikke så mye bedre, ifølge din far, så blir litt dumt at du skal diktere hva hun skal gjøre.

Synes også at du virker veldig umoden.

Men liker du deg ikke der så kan du jo flytte ut.

Skrevet

Hallo? Det er jo bra at hun ringer og gir beskjed om at lillesøsteren ikke går på skolen.

Skrevet

Er du 28 år?!

Hvorfor tar du ikke livet i egne hender og gjør deg uavhengig av din far?

Du er rett og slett for gammel til å bo sammen med foreldrene dine.

Så lenge du gjør deg avhengig av din far, må han få lov til å behandle deg som et barn.

Skrevet

Du er faktisk gjest i huset og klager på din søster som bor der. Forstår godt at din far blir irritert på deg. Det er ikke ditt ansvar å oppdra din søster, og han har jo faktisk rett. Prøv heller å være en venninne og søster istedenfor å bry deg med hva hun gjør. Du har ingenting med det, og burde heller vise litt takknemlighet for at du og ditt/dine barn får bo der. Det er din søsters hjem og det er ikke sikkert det er så lett å skulle forholde seg til en masete storesøster og tantebarn boende i huset.

Skrevet

Signerer 20:49.

Kan ikke si meg mere enig.

Men hvor står det at HI er 28 år?

Skrevet

I hovedinnlegget hennes

Skrevet

Jeg synes det er faren din som virker barnslig og umoden. Han burde da være glad for å bli opplyst om at datteren hans skulker skolen? Det er helt uinteressant hva du gjorde på samme alder.

Skrevet

Jeg synes nå det bare er bra at du passer på at hun går på skolen og at hun deltar i å gjøre husarbeid.

Det kan være veldig mange grunner som gjør at man trenger noen å falle tilbake på en gang i blandt. Da mine foreldre skilte seg, bodde mamma hos min søster til hun selv fant en leilghet hun kunne kjøpe. Det betyr ikke at hun var mislykket, men at hun der og da trengte hjelp fra noen. Det kan skje de beste.

Skrevet

Du sier ikke noe om hvorfor du bor hjemme hos din far eller dine foreldre, men du er 28 år, har egne barn, har flyttet hjem igjen og klager og sladrer på din søster?

Jeg ville nok vært mer ydmyk i din situasjon, kanskje også ryddet litt ekstra for å vise takknemlighet. I tillegg ville jeg ikke ha ødelagt mitt forhold til min søster ved å sladre på henne. Seriøst, ringe far når hun ikke er på skolen? Er det din oppgave? Hva vil du oppnå?

Nei, jeg syns du skal bruke din tid og energi på å få deg et eget liv uten "kjeftefar" og "skulkesøster".

Skrevet

Jeg bor hos mine foreldre en stund fordi samboeren min døde for noen måneder siden, jeg er alene med 3 barn og er generelt veldig, veldig sliten nå. Må legge til at jeg aldri kjefter på min søster eller prøver å være noe bedre enn henne, men når hun aldri klarer å rydde etter seg eller noe, så prøver jeg å si i fra. men det er tydeligvis feil av meg. hi

Skrevet

Det handler litt om hvilken rolle HI har i huset. Hun er gjest og har ikke noe med å passe på husets beboere. Søsteren bør selvfølgelig gå på skolen, men når man bor så tett sammen og i tillegg er gjest skal man være forsiktig med å blande seg i hvordan de som bor der til vanlig oppfører seg. Siden HI var på samme måten da hun var 16 har hun kanskje mulighet til å vise søsteren sin litt forståelse og veiledning. Hun av alle burde da forstå hvordan det er å få kjeft siden hun har opplevd det selv.

Skrevet

Hva hun vil oppnå? At søsteren ikke gjentar henens feil, kanskje?

"Sladre" på søsteren når hun ser at hun oppfører seg på en måte som bare vil ramme henne? Hvor gamle er dere egentlig, dere som svarer?

Skrevet

Knøttene, kanskje du skal lese innlegget over ditt.

Skrevet

Ja, det blir feil av deg. Du har all grunn til å være sliten nå, men det er nok ikke bare enkelt for en 16-åring full av hormoner å forholde seg til 4 gjester i huset + en far som antageligvis kjefter.

Overse rotingen og skulkingen hennes. I tenårene er det mange som har depresjoner og er sløve, det er ikke noe hun gjør mot deg.

Det er mye å forholde seg til for dere alle, men konsentrer deg om deg selv og dine barn, og overlat ansvaret for din søster til hennes foreldre. Du har nok å tenke på nå. Lykke til :-)

Skrevet

Sån som det høres ut her virker du som en sladrehank. Om hun ikke rydder etter seg er ikke det noe du har noe med å klage på. Det ser vel uansett faren din.

Hvis dere bor i samme hus og foreldrene dine drar hjemmefra tidlig om morgenen bør du enten hjelpe søsteren din å komme seg på skolen eller gi beskjed om at du ikke greier det og da får du la være å sladdre også.

Jeg har en datter som stadig sladrer på lillesøsteren sin for ikke å rydde og andre ting. Det er en ekstremt lite sjarmerende oppførsel som vi håper å få plukket av henne før hun blir 6. Du er 28.

Skrevet

vet dere hva? her skriver HI at samboeren hennes døde for tre mnd siden. og ikke en eneste en av dere etter det innlegget har skrevet noen trøste/gode ord..

Det er kjempetrist å høre at han døde hi.. kondolerer. Forstår veldig godt at du er sliten. er ikke bare og bare og oppdra tre barn på egenhånd mens samboeren din døde fra dere..

Hadde det vært meg, så hadde jeg vært helt lost. Min samboer er min bedre halvdel. Vi gjør alt sammen. og uten han så hadde liver vært ganske hardt. jeg hadde blitt helt knust..

Syns det er tøft gjort av deg oxo å flytte tilbake til foreldrene dine for en liten periode, for å få stablet deg selv på beina. Når man i utgangspunktet i livet er veldig glad for å flytte ut fra foreldrene sine og klare seg på egenhånd. :) men man må også tenke på barna oppi dette. kanskje de trenger besteforeldrene sine, eller familien sin mere enn noen sinne, siden pappa døde for kort tid siden. regner med han var faren deres? ;)

Bare snakk med faren din. fortell at det han sier plager deg. hvis han bare forstår at det sårer deg litt, så slutter han helt sikkert. tror ikke han innerst inne forstår at det plager deg når han sier det. noen ganger må menn ha inn ting med t-skje.

ta vare på dere selv.. og lykke til videre i livet!!

hilsen ei som bryr seg!!

Skrevet

Vel, jeg kan bare svare for meg, og mitt svar ble postet ett minutt før det kom en forklaring på hvorfor hun faktisk har flyttet hjem igjen. Det er jo ikke lett å svare på tråder her inne når det kommer mer og mer opplysninger fra hi underveis og man skulle ha sett de komme.

Når det er sagt beklager jeg ditt tap av mann og far til dine barn hi, det må være en grusom situasjon.

Jeg står likevel på det jeg sier om at du i den situasjonen du er i bør trå litt varsomt i forhold til relasjonen til din søster. Synes du hun gjør gale ting eller skulker for mye så kan du jo snakke med henne i stedet for å ringe faren din og fortelle ham om det.

Det er vanskelig å svare på hvem som burde rydde mer eller mindre i husstanden deres, men dette er jo noe dere sammen må finne ut av som en familie.

Til slutt vil jeg bare si at du sikkert er i en sårbar fase nå, men at omgivelsene noen ganger trenger å høre hva man føler og tenker, ikke måtte gjette seg til det. Hvis du synes faren din bruker fortiden mot deg har dere kanskje uavklarte problemer fra den tiden. Du får fortelle ham om hva du tenker, føler og trenger så han lettere kan hjelpe deg og forstå deg.

Håper det ordner seg for deg og barna dine med tiden.

Skrevet

Jeg tror du er veldig hard mot din søster og jeg synes det er bra at din far svarer slik, så blir det ikke til at de andre i husstanden rotter seg sammen mot henne. Det er vanskelig å være 16. Slutt å hakke på henne..

Skrevet

Det er 2 ting du må gjøre:

1) Slutt å bry deg/si noe om hva søsteren din gjør og ikke gjør..utrolig barnslig å "bisle" til faren din

2) Flytt ut så fort du kan. Du er 28 og kan finne en annen løsning enn å bo hjemme hos din far.

Skrevet

Grunnen til at HI må bo hjemme en periode har ikke noe å si for hvordan hun holder på å sladre om å hva søsteren gjør.

Det er faren som må oppdra søsteren, ingen andre. Så da blir det deres problem. HI, ta heller å slapp av..det høres ut som du har nok med ditt og dine.

Ikke si noe til faren din så lenge han ikke spør. Slutt å sladre, ingen liker slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...