iok med sønn <3 Skrevet 22. mars 2010 #1 Skrevet 22. mars 2010 Jeg ønsker 100% lønn, og lurer på hvor mange uker jeg får da? Er det 46? Eller skal mannen ha 10 av de? Jeg er litt forvirra jeg, så ja takk til litt veiledning Prøver å regne meg fram og se om jeg greier 1-2 mnd ulønnet permisjon.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 22. mars 2010 #2 Skrevet 22. mars 2010 det er 46 uker totalt med 100% dekning. Så det vil si at du da får 36 uker. 3 uker før og 6 uker etter fødsle er forbeholdt mor(og MÅ tas av mor), 10 uker til far kan taes når som helst men startdagen til far må ikke komme senere enn maxdagen for mor. 27 uker kan dere dele som dere vil:-) Men du kan uansett ikke ta mer enn 36 uker.. Så sant det ikke forskyves av ferie o.l da, men det er noe annet:-)
2 boys & now pink Skrevet 22. mars 2010 #3 Skrevet 22. mars 2010 Mannen får 8 uker av mor, og 2 av staten har jeg hørt!
WPW Skrevet 22. mars 2010 #4 Skrevet 22. mars 2010 Two boys and a secret... Du har missforstått.. 10 uker er forbeholdt far, 3 uker før og 6 uker etter fødselen er forbeholdt mor og resten kan deles fritt. Dessverre er de fleste kvinner uvillige til å dele det som i utgangspunktet ikke er ment for de. (I visse tilfeller er det dessverre uøkonomisk for mannen å ta mer enn de 10 ukene som er forbeholdt han) Syns det er synd at det er så mange egoistiske damer der ute som nekter far å ta større del i den første delen av livet til det lille barnet sitt.
2 boys & now pink Skrevet 23. mars 2010 #5 Skrevet 23. mars 2010 Så da har en 5,5 mndr med 100% lønn, eller 9,5 mnd med 80%? Er ikke det jeg har hørt, men får ta det opp med NAV når jeg snakker med dem. Mannen må for all del være hjemme til han er blå i ansiktet for meg, det får være hans ønske, og jeg unner både barn og far den tiden... Den er virkelig spesiell... MEN jeg er uenig med at den skal tas av mors permisjon... Jeg synes den burde ha vært i tillegg... Jeg synes ikke det er nok å være hjemme i 5-9 måneder.. Det vet jeg at jeg kommer til å slite med hvertfall. Men up 2 u hva dere gjør med deres permisjon. Jeg sa ingenting om at jeg ikke unnet far den, så det var helt unødvendig å glefse på den måten...
Monique8 Skrevet 23. mars 2010 #6 Skrevet 23. mars 2010 Må bare si jeg er helt enig med Two boys and a secret her. Om en ikke har råd til å leve med bare 80% så blir det jo da full krasj med fullamming f.eks med bare 5,5 mnd. Nytter ikke fullamme et barn i 6-7 mnd da. Med mindre en har en jobb tilsvarende min )
2 boys & now pink Skrevet 23. mars 2010 #7 Skrevet 23. mars 2010 Og det er der jeg er Monique8... Jeg er hjelpepleier i 75% stilling med ca 12000 utbetalt hver måned. Om jeg bare skal ha 80% av lønnen min sliter jeg med mine regninger.. Vet vi er to om det, men det er og slik at når en har lån, husleie, barnehage, SFO, Dagmamma, bil, telefon og SUPER dyr strøm, så er det mye ut, og ikke alltid like mye inn. Jeg fullammet eldste barnet i 9 mnd og vi var hjemme med ham til han var 18 mndr. Det følte jeg var bra. Gutt nr 2 fikk jeg ikke like mye tid til pga permisjonsregler som var skjerpet og penger som måtte inn... Og helt alvorlig så føler jeg litt at jeg har gått glipp av en del av hans oppvekst. Han måtte dessuten begynne i bhg i en alder av 11 mndr da fars permisjon var slutt. Det følte jeg var ALT for tidlig, og har slitt mye med følelsene rundt dette. Derfor er jeg VELDIG usikker på hva jeg skal gjøre nå når jeg går ut i permisjon igjen... Vurderer faktisk si opp drømmejobben min som jeg har kjempet med å få for å bli dagmamma slik at jeg kan være hjemme med rusket også etter endt permisjon... Men så var det pengene da... Sukk, skal ikke være lett... Hva jobber du med Monique8?
iok med sønn <3 Skrevet 24. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 24. mars 2010 Må innrømme at jeg ble ikke noe klokere... men men... Skal stikke innom nav på fredag å høre. Tenkte at det lønte seg å ta 100% lønn å heller ha 1-2 mnd ulønnet, for jeg greier det... Enda bedre hadde det vært om jeg kunne vært litt dagmamma også den siste tiden da. Vil jo være hjemme me lillegutt til han er 1 år, å kunne godt tenkt meg at pappa tok litt permisjon når han var begynt i bhg så han hadde fri en gang i uka... Jeg finner vel ut av d
Monique8 Skrevet 24. mars 2010 #9 Skrevet 24. mars 2010 Skjønner deg veldig godt Two boys and a secret. Det er ikke bare positivt med de nye reglene. Det burde vært slik at det kom i tillegg til, og ikke på bekostning av slik det er i praksis nå. Anbefalt amming og mors tilknytning til barnet det første året blir skadelidende. Samfunnet jobber imot sine egne anbefalinger rett og slett. Men en kan jo nesten ikke si det høyt heller, for da blir man behandlet som en motstander mot at menn skal få sin kontakt med barna. Men det er jo ikke det som er saken. Jeg er alene så jeg slipper unna hele dilemmaet sånn sett. En av de få fordelene med å sitte i min situasjon ) Jeg jobber med markedsføring/finans på nett. Så jeg jobber hjemmefra. Slår på pc'n og så er jeg på jobb Og så er selskapet jeg er tilknyttet slik at alt er automatisk, og dermed jobber det for meg når jeg ikke jobber selv. Jeg vil jo faktisk ikke ha permisjon etter fødselen i det hele tatt. Men det går an siden jeg har joben der jeg er til enhver tid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå