Gå til innhold

RS-virus? Har han det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 9 mnd som begynte med litt tung pust og hard hoste på søndag. Han har litt feber, ikke mye, rundt 38-38,5. Litt snue, men hoster som en hund. Eldstemann har hatt falsk krupp mange ganger og jeg føler ikke dette er det heller..

Hosten har ikke blitt bedre :(

Noen med erfaringer med RS-virus her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis det er RS-virus, vil han bli POTTE TETT, altså helt tett på kort tid. Det akn være et hav av andre ting: Kikhoste, bronkitt, astmaanfall,irriterte luftveier, lungebetennelse osv osv.

Min lillebror fikk RS virus når han var liten, da satt mamma og pappa oppe med ham hele natta, og hadde legen hos seg 3 ganger pga at han var så tett, endte på sykehuset.

Ring til legevakta å hør, elelr dra til legen i morra hvis det holder seg på stedet hvil. Du merker når du bør ta ham med til legevakta:)

Lykke til:)

Skrevet

sønnen min har hatt rs-viruset to ganger. han har da hostet å hatt småfeber. første gangen var han syk i et par uker, jeg var på legevakten å ble sendt hjem 3 ganger med beskjed om kun forkjølelse. Men jeg visste det måtte være noe annet. 4 gang henviste legen meg til barn akutt for å roe meg ned. da ble han innlagt....

for 1 år siden hadde han kun hoste på morgenen slik at han kastet opp. tok han med til legetimen min den dagen. han ble tettere å tettere på noen timer, å da jeg fikk legetimen sa jeg til legen at han skulle sende oss til sykehuset, ikke noe å diskutere en gang.... legen ble litt satt ut å mente det ikke var nødvendig. jeg kjenner barnet mitt, han ble værre på kort tid å vi ble innlagt i 3 netter.

rs- viruset er skummel, de kan ha små symptomer uten å være kjempemedtatt, men plutselig kan de bli skikkelig slapp å surkle skikkelig.

Skrevet

Kan være RS virus... men ikke alle barn blir dårlige av det.

Er noen barn som blir knalldårlige. Men de fleste opplever det som en vanlig forkjølelse.

Høres mer ut som krupp hose om den er bjeffende...

Er allmenntilstanden bra er det da ikke noe poeng å dra til legen. Og feber over 39.5 kan behandles med paracet, men ellers er det jo kroppens immun forsvar som jobber :)

Skrevet

Han er ikke særlig tungpustet nå, var værre i går. hmm... men trodde liksom at hosten skulle bli bedre, ikke være hard hele tiden. Ikke slim eller noe enda.

Jeg skal ringe legen i morgen.

Skrevet

Hvordan puster gutten din? Puster han fort? Tell hvor mange ganger han puster i minuttet. Hvis det er over rundt 60 så er det for mye. Se også om han anstrenger seg når han puster. Det kan du feks se på nesen ved at neseborene utvider seg for hvert pust. Du kan se det på magen; inndragninger (huden går inn for hvert pust) under ribbeina, mellom ribbeina eller over kragebeina tyder på at barnet sliter med å få nok oksygen. Når man er tett får man også en slags bjeffende hoste, man kan høre at det er tett i motsetning til produktiv hoste (da hører man jo litt "spraking" i det slimet løsner).RS viruset gir masse slim i bronkiene/bronkiolene, og babyen kan bli kjempetett.

Hvis du mistenker RS, så kan det hende han trenger litt hjelp til å få slim opp. Det gjør de på sykehuset. Det er ikke alltid RS virus gir så høy feber, så jeg ville tatt babyen med på legevakta for sikkerhetsskyld.

Skrevet

har akkurat vært på ullevål med gutt med rs. dra på volvat, de tar deg alvorlif. jeg ble sendt hjem av fastlegen to ganger. på volat la de han rett inn på ullevål. pottetett og kjempet for pusten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...