Gå til innhold

Kan noen definere begrepet harry for meg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Harry = noe som er preget av dårlig smak

Skrevet

For meg er det mote som er passé. At noe bare er überstøgt vil ikke si at det er harry. Som med store flatskjermer.

Skrevet

Så da er alle som har hus og interiør i hvitt harrye?

Siden jeg mener de har dårlig smak?

Skrevet

Jeg googlet:

Harry har flere betydninger.

Karakteristikken harry er en nedsettende betegnelse, og har slangpreg.

En person som er harry oppfattes av noen andre som usofistikert, vulgær, eller med dårlig smak. Utslag av dårlig smak karakteriseres også med harry-begrepet, for eksempel «en harry klesstil», «et harry platecover». Siden hva som er god og dårlig smak både er motebestemt og subjektivt, finnes det ikke noen definisjon på hva som er harry som alle kan være enige i.

D.D.E., Sputnik, svenskehandel, «rånerkultur» og hockeysveis nevnes av mange idag. På 1970-tallet var 60-tallets brylkrem og spisse sko harry, på 80-tallet 70-tallets slengbukser og kinnskjegg, og på 90-tallet det meste som kunne assosieres med 80-tallet.

«Nest siste mote» vil som regel bli oppfattet som harry. Ikke sjelden vil det som er harry i en periode være «hipp» retromote noen år senere. Artister og moteskapere kan utnytte dette.

Harry kan også oppfattes som noe i retning av macho. En feminin parallell til harry er doris.

( Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Harry)

Skrevet

For meg er det noe med at personen er gjennomført harry for å være harry. Et plagg utgått på dato i ny og ne kvalifiserer ikke til begrepet. Man kan gjøre harry ting uten å være harry, men jeg synes ikke så ofte at harry personer gjør ting som ikke er harry:)

Skrevet

Råne rundt i en gammel Volvo 240 utstyrt med plysj og terninger, trailerbart og gjerne rørleggersprekk, det er harry for meg!

Skrevet

Nordmenn i Strømstad skjærtorsdag! Uff og uff, tror svenskene gjør klokt i å legge streiken til påska i år!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...