Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #1 Skrevet 22. mars 2010 Hvordan gjorde/gjør dere det med etternavn til barna? Både jeg og min samboer har to etternavn hver, som vi har lyst til å føre videre. Vi har løst det slik at barna våre har "fire" etternavn, men satt bindestrek mellom to og to. Altså har barna to mellomnavn med bindestrek mellom, og to etternavn med bindestrek mellom. Hvordan har dere gjort det?
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #2 Skrevet 22. mars 2010 Fire etternavn?? Kan bli morsomt når dine barn får navn med noen som kanskje har både tre og fire mellomnavn/etternavn selv. Haha!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #3 Skrevet 22. mars 2010 Altså, det er jo ikke fire etternavn, egentlig bare ett etternavn, siden det er to navn med bindestrek. Og ett mellomnavn, siden det der også er to navn med bindestrek.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #5 Skrevet 22. mars 2010 Løsningen deres høres utrolig tungvindt ut. Det lyser "jeg vil ikke gi meg!" lang vei, ganske barnslig i grunn og jeg synes litt synd på barna som må drasse med seg fire etternavn + ett eller flere fornavn hele livet. Vi valgte å ikke føre videre våre mellomnavn, men bare etternavnene. Barna våre har derfor mitt etternavn som etternavn, og mannens etternavn som mellomnavn. Og bare ett fornavn, så det ikke blir for mye.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #6 Skrevet 22. mars 2010 Ja, bare at navnene er litt finere enn det da
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #7 Skrevet 22. mars 2010 De har dobbeltnavn ja, men vi bruker begge navnene da, i motsetning til mange andre. Men de har ikke bindestrek i fornavnene, det hadde blitt litt mye synes nå vi da
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #8 Skrevet 22. mars 2010 Jeg skjønner ikke helt vitsen med å ha 4 etternavn. Dere vil vidreføre navnene ders sier du, men dere har jo egentlig ikke gjort det når dere har satt bindestrek mellom navnene. Da har dere egentlig laget 2 nye navn. Vis du heter f.eks Kari Olsen Hansen og Pappaen Ola Fjøs Nisse og ungen Per Olsen-Hansen Fjøs-Nisse. Da heter han jo ikke det samme som dere for når man settes inn manntall eller telefonkatalogen vil jo ungen stå "alene" under F, pappa under N og mamma under H..... Ungen kunne jo like gjerne het Per Ås Og når ungen skal skrive under papirer vil han ikke ha plass til å skrive hele navnet og må da kutte ut å skrive mellomnavnet. Det betyr at du i praksis ikke vil få med ditt navn. Hadde dere bare tatt deres to etternavn ville begge fått med et navn.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #9 Skrevet 22. mars 2010 Ett av mine til mellomnavn og ett av hans til etternavn.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #10 Skrevet 22. mars 2010 Skjønner poenget ditt, men det blir ikke helt riktig det du skriver der. Altså, hvis jeg heter Anne Hule Boer og pappen heter Olav Fjøs Nisse, så heter barna Espen Askeladd Fjøs-Boer Nisse-Hule. Skjønner?
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #11 Skrevet 22. mars 2010 Nei, nå roter jeg litt, det blir Hule-Nisse. Espen Askeladd Fjøs-Boer Hule-Nisse
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #12 Skrevet 22. mars 2010 Jeg iker lange navn, men det var kanskje i lengste laget. Men, kommer jo an på navnene da, passer de sammen? Jeg har ett, samboer har to. Barnet får kun sambo sine to navn, de tar jeg også, droppet mitt eget, når vi gifter oss.
Monajenten Skrevet 22. mars 2010 #13 Skrevet 22. mars 2010 Hahahaha dette ble jo bare komisk å lese:-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå