Gå til innhold

Ta med bilstol til USA?? Noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan ta med bilstol til USA. Hva lurer du egentlig på?

Skrevet

Noen sa til meg at bilstoler kjøpt i Norge ikke kan brukes der borte...

HI

Skrevet

Klart de kan. De er ofte av bedre kvalitet enn det folk kjører rundt med der, i den grad de i det hele tatt har bilsikring. Usikker på hvor utbredt isofix er, men selefestede bilseter er null problem.

(Men det er jo et draks å ta med seg setene, da. Vi har kjøpt nye seter der flere ganger - både babyseter og seleseter er relativt billige, med mellomklassen ca 10-15 kg som det fordyrende element).

Skrevet

Bilstoler her er ikke godkjente i USA, og omvendt. Og de skal egentlig ikke brukes der de ikke er godkjente. I USA så forventer de faktisk at man skal leie eller kjøpe mens man er der, noe som jeg synes er høyest urimelig. Det finnes mange bra bilstoler både her i Norge og i USA som er like trygge, men det er ingen produsenter som gidder å få stolene sine godkjente i alle verdensdeler.

Jeg bruker en Graco bilsete kjøpt i USA. Den mangler den ECE R44/03 eller ECE R44/04 merket, men den har merkene etter godkjenning i USA og er like trygg som Acta Graco produsert for bruk i Norge/Europa. Har hatt den med til Barnas Hus der Acta Graco sin representant var på besøk og sa at det var bare så dumt at det ikke er universal godkjenning da den er fullt godkjent i et annet land og minst like trygg som Acta Graco solgt her (og tryggere enn noen andre merker). Graco representant-mannen mente at hvis noen sa noe om stolens manglende ECE godkjenning, så gjettet han at den amerikanske godkjenning ville vært nok.

Jeg bruker det sete fordi jeg er amerikansk og reiser mellom landene, og ville ha en stol hjemmefra. Det er litt pes å pakke den så den kan transporteres tryggt på flyet, men jeg gjør det. Hun skal snart over til neste bilsete, og da bruker jeg igjen en Britax kjøpt i USA etter storesøster, som er like trygg som Britax produsert her.

Om du vil ta med bilsete ditt, så gjør det og bruk det. Min erfaring er at leie/lånebilseter er helt elendige (billigste man kan få takk i, og gjerne eldre) og jeg skal ikke sette barnet mitt i en sånn stol uten at jeg må. (Forrige gang ble bagasjen mi forsinket i Frankfurt og bilstolen kom ikke før neste dag. Måtte jo kjøre hjem, og fikk låne stol av Lufthansa, men etter det enten trillet jeg eller satt hjemme inntil jeg fikk mitt sete levert på døren sent neste dag.)

Skrevet

Jeg mener å huske at bilstoler på Wal-Mart koster ca. $50.

Hvis du gidder å drasse på ditt eget sete, så ville jeg ikke vært så bekymret for om det er godkjent i USA eller ikke. Det viktigste er jo at barnet er sikret, og det er det jo, selv om det lovlig sett ikke er godkjent. Tviler på om politiet (OM dere skulle bli stoppet av annen grunn) gidder å sjekke, eller vet om det er godkjent, og selv om de gjør det, så få dere nok bare en advarsel i første omgang. (Blir det en andre omgang, bør dere seriøst tenke på å legge om kjørestilen :))

Skrevet

Hehe.. bra svar Tokatter_USA :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...