Gå til innhold

Jeg har endelig født :-) (Laaaangt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Torsdag 18 mars kl 20.27 kom endelig den vesle jenta til verden. 16 dager på overtid. Fødslen tok 5 timer, veldig grei tid med tanke på at jeg var førstegangsfødende.

Hun veide 3750 gram og var 53 cm lang. Hodeomkretsen var på 36 cm. Hun er selvfølgelig verdens vakreste lille prinsesse i mine øyne :-)

Var på overtidskontroll tirsdag 16 mars. Var da 14 dager på overtid, men hadde ingen tro på at de kom til å sette meg igang. Hadde hørt at sykehuset jeg tilhører er veldig sære når det gjelder dette. Ble veldig overrasket og glad da jeg etter undersøkelsen fikk beskjed om at jeg kom til å bli lagt inn.

Fikk første modningspille kl 13.30 denne tirsdagen, men det skulle vise seg at det skulle gå nesten to døgn til før det skjedde noe.

Når de skulle sette modningspille nr 5 kl 12.30 på torsdagen viste deg seg at jeg hadde 3 cm åpning og scoret 7 på denne poengsaken de har. Det ville si at de nå kunne ta vannet istedet for å sette pillen :-)

Et par minutter etter vannet var tatt begynte de første riene. Ikke veldig vonde, men jeg kjente godt at ikke dette var det samme som de vonde modningsriene jeg hadde hatt hele døgnet i forveien. Fikk beskjed om å slappe av, spise litt og så skulle jeg bli satt på drypp om 2 timer.

Kl 15.30 hadde jeg 4 cm åpning og jeg var offisielt i fødsel. Endelig!!!! Hadde fremdeles ikke noe veldig vondt og jeg klarte helt fint å puste meg gjennom rier og snakke samtidig. Etter dette tidspuktet synes jeg tiden gikk så fort at jeg ikke lenger vet på hvilken tid de forskjellige tingene skjedde.

Riene økte i styrke når jeg hadde 5 cm og jeg fikk da lystgass. Denne ble satt på den laveste styrken og den ble bare brukt for at jeg da lettere hadde kontroll på pustingen.

Når jeg var på 6 cm ble jeg spurt om jeg ønsket epidural, men jeg overrasket meg selv fullstendig med å takke nei. Riene var til å leve med og i om med at jeg viste at epidural kan svekke riene så ville jeg prøve meg uten.

Når jeg hadde 7cm åpning begynte det å gjøre skikkelig vondt. Klarte ikke lenger å være stille og begynte å skrike en del på riene, men fremdeles veldig god kontroll på pustingen. Det hadde jeg under hele fødslen. Lystgassen ble øket et nivå. Jeg forbannet den hersens doen fordi det ikke var lystgass inne på der. Måtte selvfølgelig på do 2 ganger og begge gangene endte dette i riestormer fra helvete. Klarte ikke å stå på beina under disse så det tok laang tid å komme seg ut igjen. Det virket hvertfall som evigheter. Jeg kunne også høre at samboer og jordmor lo litt av meg fordi det var ingen pene gloser som kom ut av meg inne på den doen gitt :-P

Fra 6cm til 10 cm tok det kun 1 time og jeg var sjeleglad for at jeg takket nei til epidural. den hadde jo ikke rukket å virke i det hele tatt uansett, og under pressrier er det ingen vits i å bruke epiduralen heller.

Jeg presset i ca 30min før jeg fikk beskjed om at nå får du to rier til å presse på, hvis ikke må vi klippe og bruke vakuum fordi hjerterytmen begynner å bli ustabil. Jeg presset alt jeg kunne, men hodet ble stående i åpningen. De klippet (noe som utrolig nok bare var deilig) og på neste pressrie dro de henne ut.

De klippet navlestrengen i en fart og løp ut med henne. Stakkars samboeren min, han hadde ikke fått med seg at de hadde varslet om det på forhånd så han ble rimelig fortvilet i et lite øyeblikk. Han fikk bli med henne inn på rommet, mens jeg ble sydd.

Det viste seg at jenta mi fikk litt startproblemer med pustingen fordi hun ikke fikk ut alt fostervannet i lungene. Hun ble derfor liggende over natten til observasjon før jeg fikk henne tilbake på morgen. Da var alt helt i orden med henne :-)

Nå har vi kommet hjem fra barsel og bare koser oss. Jeg er også i overraskende god form og har til og med vært på trilletur i dag!! Vi klarer ikke å ta øynene vekk fra den vesle søtnosen og er fullstendig forelsket :-)

Lykke til dere andre jenter, fødselen er vond, men med verdens største og beste gave som resultat så er det verdt det :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for at du delte din historie med oss,og gratulerer sååå mye med den lille prinsessa:) Satt her med tårer i øynene og gleder meg til det blir min tur:))Kos dere masse!

Skrevet

Gratulerer så mye...du var heldig at det gikk så fort, men det var nok ikke så lett på slutten da hun fikk pusteproblemer,kan tenke meg hvor bekymret du var...Men nå er det over heldigvis :-) Kos dere masse,lykke til videre :-)

Skrevet

Ååå så koselig! Gratulerer så masse med den lille nydelige : )

Kos dere masse masse i tiden som kommer!

Skrevet

Gratulerer så masse! Kjempekoselig lesning!

Skrevet

Så godt at alt gikk bra

Nyt dagene og gratulerer så masse med den lille jenta!!

Gjest Mangebarnsmamma *fødeklar*
Skrevet

Koselig å høre at du endelig har fått jenta di:) Gratulerer så mye!

Skrevet

Gratulerer!!! Gleder oss til smertene her inne, vet du :)

Skrevet

så herlig. Gratulerer så masse med jenta.

Skrevet

gratulerer så masse til dere og nyt tiden og våren;-) Tusen takk for all støtten,jeg har tenkt på deg se siden jeg ikke så noe mere til deg her inne;-) Gleder meg til det er min tur. Klem

Skrevet

Det var virkelig på tide :)

Gratulerer så masse med prinsessen din :)

Masse lykke til som mamma :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...