Gå til innhold

Alternativ til p-piller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min satte meg på Cerazette siden jeg ammer. Og i og med at det har gått helt greit å gå på p-piller før så syns jeg det var helt greit, men nå er det bare et eneste stort kav... Jeg klarer virkelig ikke huske de fordømrade pillene, så nå har jeg bare slutta. Sexlysten min er heller ikke noe særlig å skryte av og man skal vel ikke se bort i fra at det kan ha noe med pillene å gjøre.

Da jeg var på sykehuset etter fødselen pratet jeg litt med jordmor om prevensjon og hun anbefalte meg bare å gå på p-piller hvis jeg hadde tenkt å ha et barn til i løpet av to-tre års tid. Alternativet mente hun var spiral, men at det var ikke noe vits med mindre man ikke skulle ha neste barn før om fem-seks års tid.

Har dere noen synspunkter? Eventuelt annen prevensjon? Blir kondomer her fremover, men er jo ikke sikkert det er noe stas i lengden :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiral helt klart!

Skjæønner ikke argumentet med at det bare er alternativet hvis man skal vente 5-6 år med å få barn.

Skrevet

var vel noe med at det kunne ta inntil et år å bli gravid etter at man tar ut spiralen og at det var fint liten vits i å sette den inn for så å ta den ut igjen etter et år... eller noe...

Skrevet

men det blir jo sagt om p-piller også.

Jeg har spiral, og vi har tenkt å få nr 2 i 2011 (ish).

Jeg var også kjempedårlig til å ta pillen, så jeg setter heller inn en spiral så får det ta et år ekstra, enn at det skulle komme en 9 mnd etter den første ble født ;)

Skrevet

Kobberspiral! Det ville jeg prøvd. Du kan bli gravid på første eggløsning etter fjerning av spiralen. Det ble jeg! =)

Skrevet

Spiralen er min venn!

Skrevet

ok... hvordan fungerer egentlig en spiral? *nybegynner* :P Er det hormoner i den? Har man mye bivirkninger? og hva med mensen?

Skrevet

Du kan velge mellom hormonspiral (inneholder hormoner = sammen bivirkninger som p-piller, men gir ofte mindre blødninger) eller kobberspiral (= ingen hormoner, men kan gi kraftige blødninger)

Jeg tåler hormoner dårlig, og har derfor kobberspiral. Er superfornøyd!

Skrevet

Spiral. Et HELVETE å sette inn. Men så er den jo inne, og da slipper du å tenke på det på fem år:)

Skrevet

Jeg merka INGENTING når jeg satte inn spiral :)

Skrevet

Jt heller ingenting. Anbefaller å få den satt den inn hos gynekolog isteden for fastlegen

Skrevet

Jeg syns det var vondere enn å føde. besvimte (to ganger) Dvs. selve innsettinga gikk fint. Men smertene i dagene etter. Yaiks!

Satte den inn hos gym (med UL-ap)

Virker som om de fleste syns det er greit å sette inn, men kan være ok å forberede seg på at det kan bli et helvete. Sånn at det ikke kommer som julekvelden på kjerringa.

Jeg ble forresten psyko humørsjuk megge av p-piller. Ikke merket noe til det av spiralen. Den virker mer lokalt:)

Mensen blir som oftes mindre/kortere. Hos 20% forsvinner den helt.

Skrevet

Her kommer frk negativ... ;-) Jeg fikk satt inn hormonspiral og det gjør jeg ALDRI igjen!!! For det første gjorde det så drit vondt å sette den inn, jeg holdt på å besvime og kaste opp og falle av stolen på en gang. Når den først var inne kødda den helt med syre/ph balansen i underlivet mitt, jeg fikk såre sprekker, hadde kjip utflod osv. Jeg fikk også stadig små blødninger, helt uten forvarsel, og de kunne vare i uke etter uke. På toppen av det hele fikk mannen min vondt i tissen av de trådene som stakk ut av livmorhalsen, ha ha!

I fjor fikk jeg tatt ut spiralen, o lykke!! Begynte på p-ring istedet og ELSKER det!! Den må tas ut etter tre uker, så putter man inn en ny etter en uke. Det tar et par dager etter at jeg tar den ut før mensen kommer, det rekker bare noen få dager med lett blødning før den nye ringen settes inn og da slutter det. Ringen er lett å ta ut og inn og man merker ikke noe til den når den er inne. Man tar den ut når man har sex og bare smetter den inn igjen etterpå. Det er jo også veldig enkelt å slutte om man vil bli gravid igjen, med spiral må man tilbake til legen osv.

Jeg har lagt inn alarmer på mobilen de dagene jeg skal ta ringen ut og inn, så livet mitt er tipp-topp nå!! :)

Skrevet

men p-ring har hormoner eller?

Har sliti litt med ulike p-pillemerker med depresjoner og innmari humørsvingninger. Flere som har erfaringer?

Skrevet

Du kan ikke bruke p-ring når du ammer, så hvis du ammer er ikke det noe alternativ. Jeg fikk satt inn hormonspiral og tok den ut etter litt over 1år for å bli gravid på nytt. Ettersom jeg ikke hadde hatt mensen mens jeg hadde den og jeg dermed ikke hadde hatt mensen siden før forrige svangerskap, ønsket jeg selv å ha mensen en gang før vi begynte å prøve, rett og slett for å vite om systemet var i gang igjen. Det tok ca1mnd fra jeg tok ut spiralen, 1mnd etter var jeg gravid igjen.

Med vanlige p-piller har jeg vært mye plaget av migrene, men p-ring og hormonspiral har det ikke vært noe problem i det hele tatt. Grunnen er at hormonene virker mer lokalt (det er hvertfall den forklaringen jeg har fått på det).

Jeg syns ikke det var noe mer ubehagelig å sette inn spiralen enn å ta en vanlig celleprøve og jeg gjorde det hos fastlegen, men det varierer sikkert litt etter hvilken erfaring den som gjør det har og i tillegg hvordan livmoren ligger. Det å ta den ut kjente jeg ikke i det hele tatt, det var omtrent som når man tar ut en tampong.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...